Permalänk
Medlem

En desktop från scratch

En jättebra guide om man vill bygga en desktop från scratch med FreeBSD.
http://forums.freebsd.org/showthread.php?t=35308

Antingen för den som vill ha total kontroll, eller den som vill lära sig grunderna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nice! Jag skall nog ta en titt vid senare tillfälle när jag får tid till det. Nu är jag visserligen väldigt nöjd med min desktop körandes GNU/Linux (debian) men givetvis är det alltid kul att testa något annat!

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Är länken död för någon mer än mig? Jag älskar *BSD faktiskt, trots att jag just nu kör en fork på Ubuntu (Zorin OS).

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0nsl:

Är länken död för någon mer än mig? Jag älskar *BSD faktiskt, trots att jag just nu kör en fork på Ubuntu (Zorin OS).

-k0nsl

Länken fungerar bra för mig här.

Jag kan för övrigt nämna att jag har börjat gilla *BSD på senare tid också, dock i serversyften då PF och ZFS är nice

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Länken fungerar bra för mig här.

Jag kan för övrigt nämna att jag har börjat gilla *BSD på senare tid också, dock i serversyften då PF och ZFS är nice

Hm, vad skumt :-/
Den är stendöd här. Får köra den genom min VPN istället.

[edit]
Testade länken via min proxy istället för VPN, och då fungerade allting direkt. Min ISP håller på och trixar med Squid, så det kanske kan bero på att dom har felat med någonting. Troligtvis är det nog så för jag har börjat märka att en hel drös webbsidor har slutat "funka" bara helt plötsligt efter att man börjat använda Squid.
Om någon annan har problem med länken, kör den via VPN eller någon proxy.
Nu ska jag brygga lite kaffe och läsa guiden

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Jag gillar FreeBSD och har flera gånger försökt att hitta något sätt att fixa till det som Desktop OS, men jag har alltid tröttnat eftersom det byggs så mycket extra "skräp" (linuxism som det står om i guiden) vilket jag väldigt gärna vill slippa så mycket som möjligt av.

Synd att jag inte fått min nya dator än så jag kan prova

En fråga som jag inte hittat när jag läst i guiden, hur kan jag i framtiden undvika att installera paket som inte är beroende av linux "bloat" ?

Sedan så skriver han lite negativt om GTK, själv har jag alltid föredragit GTK före QT på linux så jag har inget emot GTK. Men han skriver inte varför man skulle vilja välja bort GTK, kräver det ett linux lager?

EDIT: En sak till, finns det något minimalistisk grafiskt login gränssnitt för FreeBSD?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

EDIT: En sak till, finns det något minimalistisk grafiskt login gränssnitt för FreeBSD?

Varför vill du har en login manager om du är kräsen med minimalism?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Varför vill du har en login manager om du är kräsen med minimalism?

slipper skriva 'startx' efter att jag har loggat in

Det ska vara minimalism eftersom dom flesta DE's som finns är onödigt stora enligt mig själv Men det betyder inte att det inte kan vara bekvämt och enkelt att använda datorn. I detta fall att logga in enkelt och snyggt, även för andra som ev. använder min dator som inte kan console biten.

Sen så tycker jag också att guiden har lite för mycket minimalism, men det är en mycket bra grund att börja ifrån där jag sedan kan utöka med småsaker tills jag är nöjd. Till skillnad från andra guider jag försökt mig på som vill installera hela KDE/gnome etc. (XFCE har jag iof inget emot, men jag antar det kräver mycket extra "linux" paket på FreeBSD)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk

En lösning är att göra ett script för varje användare som behöver startx mm som körs efter inloggning.
då skriver dom bara in sitt användarnamn och lösen sen startar allt automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backsnurr:

En lösning är att göra ett script för varje användare som behöver startx mm som körs efter inloggning.
då skriver dom bara in sitt användarnamn och lösen sen startar allt automatiskt.

Javisst, men det ser inte lika snyggt ut som en trevlig login skärm med valfri bild.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Skrivet av McZ:

Javisst, men det ser inte lika snyggt ut som en trevlig login skärm med valfri bild.

Okej, har inte testat själv men har hört bra saker om SLIM http://slim.berlios.de/

Permalänk
Medlem

Trevlig guide! Även om jag inte längre kör FreeBSD för tillfället så är det inte omöjligt jag faller tillbaka någon gång. Dessutom är det intressant läsning. Många skrivbordsmiljöer har linuxberoenden och mer blir det verkar det som (Gnome lär ju få beroenden till systemd) så det är intressant att se hur man kan lösa det när man kör något annat än linux. Körde openbox med tint2 tidigare (på Arch Linux) och visst det går att få det att fungera bra men det är ju en hel del pill...