Permalänk
Medlem

Musik ska avnjutas sittandes i orkestern

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag antingen i ett par riktigt bra hörlurar eller ett par fina Dali högtalare som drivs utav en Yamaha förstärkare av dyrare slaget.. Tycker LP ger en känsla som inte finns digitalt. Så gärna LP.

Ni som gillar Paul McCartney och jazz så får ni absolut inte missa detta,
http://www.svt.se/musik-special/se-program/article359302.svt

Permalänk
Medlem

på natten med ett par bra hörlurar tycker jag är bäst förutom live.

På högtalare så låter det inte ens i närheten lika bra men har då också ganska så väldigt dåliga högtalare blir väll nyare någon gång i framtiden. Lyssnar för det mesta på högtalare om man bara vill spela högt med ganska mycket bas.

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |

Permalänk
Medlem

I bilen lagom högt, minst 140dB vid framrutan så är det lagom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

I bilen lagom högt, minst 140dB vid framrutan så är det lagom.

Då är du redan döv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Då är du redan döv.

Man blir inte döv av 140dB bas

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

Man blir inte döv av 140dB bas

Jodå, frågan är bara hur länge. Någon/några sekunder klarar man säkert bra men efter en minut så är man nog rätt döv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Högsta volum på monitorerna pumpandes 90-tals hiphop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jodå, frågan är bara hur länge. Någon/några sekunder klarar man säkert bra men efter en minut så är man nog rätt döv.

Med anläggningen min bil ja hade för den här säsongen kunde ja toppa en 146-147 dB till 42hz ton, när ja åker runt och lyssnar på musik brukar ja spela såpass högt att jag ligger runt 140-145dB. Detta är inget märkvärdigt egentligen, har suttit i 150dB+ bilar och det går det med men börjar dock bli lite jobbigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KulanZ:

Med anläggningen min bil ja hade för den här säsongen kunde ja toppa en 146-147 dB till 42hz ton, när ja åker runt och lyssnar på musik brukar ja spela såpass högt att jag ligger runt 140-145dB. Detta är inget märkvärdigt egentligen, har suttit i 150dB+ bilar och det går det med men börjar dock bli lite jobbigt.

Det förändrar inte det faktum att man får hörselskador vid så höga ljudtryck.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

140db då är man i princip döv efter några sekunder. Det är som att ställa sig under eldröret på en granatkastar pjäs utan hörselskydd.

Vill man förstöra hörseln får man väl göra det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av buddaz:

140db då är man i princip döv efter några sekunder. Det är som att ställa sig under eldröret på en granatkastar pjäs utan hörselskydd.

Vill man förstöra hörseln får man väl göra det.

Ja, men så länge det inte är framför röret så slutar det iaf ringa efter en stund, även om ingen är hemma och svarar, så att säga.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ute med skateboarden i fint väder, hörlurar och

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk

i med hörlurarna, på med hip hop och upp på brädan eller dirten och dra ut o kör

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem

Musik avnjutes bäst när man tränger sig igenom en folkmassa på centralstationen i rusningstrafik, med ett par billiga hörlurar på sin mp3-spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Live, inget slår ett bra IRL framträdande, det borde ju vara det man faktiskt försöker efterapa när man lyssnar på en inspelning.

En bra två kanals stereo kvalar in på en svag andra plats.

Skrivet av Kalium:

Live är trevligt, ifall det är ett bra PA och stämningen är bra.

Annars så ska det vara en fin stereoanläggning som kan spela med pondus genom hela ljudbandet. Låg distorsion osv. En skön fåtölj, akustikbehandlat rum och kanske något gott att dricka till.

Tredje alternativet är framför datorn mitt i natten med hörlurar på.

Skrivet av freaky FilureN:

På mindre konsert/clubspelning, men inte för ofta. Jobbigt att stå och trängas ju. Men energin får en att uppsakatta musiken mer. Även när man lyssnar hemma.
Alla andra dagar är det Mina lurar framför datorn som gäller.
Ibland precis innan man ska sova i sängen med lurarna. Skönt att bara ligga och blunda

Skrivet av usilusken:

Det är en väldigt dum fråga om man tänker efter lite. Det beror ju på vad musiken är ämnad för och vad tillfället erbjuder för möjligheter!

- Elektronisk dansmusik gör sig bäst på ravefest. Är den psykadelisk gör den sig bäst i skogen under stjärnklar natthimmel.
- Klassisk musik gör sig bäst i konserthuset alternativt hemma med ett par riktigt feta fronthögtalare och hyffsat anpassat lyssningsrum som diffuserar och dämpar eko på valda platser.
- Jazz är alltid bäst på jazzklubb där man får se musikernas inlevelse och utstrålning.
- Powermetal kanske vissa orkar med hemma, själv lyssnar jag bara på det i hörlurar när jag är upprörd över nåt och samtidigt på väg nånstans. Funkade jättebra när jag extrajobbade på posten och det var en måndag med dåligt väder.
- Livebandet du hör när du är på semester i västindien och som är sååååå bra kanske låter som skit när du kommer hem och lirar skivan i cd-spelaren.

När det gäller högtalare vs hörlurar beror även det på musiken samt om man kör lurar med crossfeed (X-feed) eller ej. Lurar med X-feed minskar känslan av att musiken är mitt i hjärnan och känns istället mer öppen, men minskar samtidigt kanalseparationen. Man lyssnar inte på avancerad psykadelisk EDM i lurar utan x-feed för då blir hjärnan matt och snurrig rätt fort, medan audiofilmusik så som spretig plingplong-jazz kan funka alldeles utmärkt i lurar där man vill höra varje liten detalj utan störljud.

Den musikstil du gillar minst av allt kanske får dig att gå igång bara du hör den i rätt miljö och på rätt sätt!

Den gemensamma nämnaren med riktiga instrument är just ordet LIVE.....
Det finns vad jag vet inte EN enda studio som mastrar skivor med det naturliga ljudet instrument har idag (vi hade ju Sheffiels Labs men de kursade ju mkt för att deras skivor lät skit på små billiga anläggningar då sakerna lät som de låter på riktigt även på skiva).

Ja jag må vara skadad och försöker återskapa det naturliga ljudet med all dess dynamik och instrumentens/musikerns brister i min bil då jag suttit i en orkester i 16 år och är van vid den typen av ljud...
Man skall kunna höra hur hårt trumskinnen är spända...hur hårt pinnarna träffar.....man skall kunna höra klaffarna jobba på tvärflöjter, saxofoner mm......brass överlag har ett speciellt ljud som är svårt att verkligen återskapa på skiva och sedan spelas upp på en ljudanläggning.

Live är det enda rätta i slutänden om man vill ha en naturlig och riktigt upplevelse av instruments beteende.

Elektronisk musik däremot är en annan femma....där varierar det vart jag vill lyssna på det men det ställer ändå krav på det som förmedlar ljudet.
freaky FilureN och usilusken och ngr till har även varit inne på atmosfär och stämmning vilket med påverkar otroligt mkt.....

Och till er som inte förstår er på musik.........musik är känsla.....musik är liv....musik är ett sätt att förmedla sig och sina känslor....musik är.....allt......

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

140db då är man i princip döv efter några sekunder. Det är som att ställa sig under eldröret på en granatkastar pjäs utan hörselskydd.

Vill man förstöra hörseln får man väl göra det.

140dB ljudtryck (SPL) vid låga frekvenser är inget man blir döv av. Det är ingen fara förrens runt 150dB, då är det faktiskt blodkärl i lungorna osv som börjar spricka före öronen tar stryk. Om du inte tror mig är det bara kika på diverse youtubeklipp

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

Musik avnjutes bäst med en bekväm kudde som har inbyggda högtalare.

http://cdon.se/hemelektronik/kanguru_goodnight-21417282

Permalänk

På bussen in mot skolan med ett par a-JAYS i öronen. Meshuggah på spotify med högsta kvalitetsinställningar eller stonerrock via PowerAMP.

Ljudfilosofi: Jag har inte råd att köpa dyr stereo och eftersom jag är en petig tekniknörd så ser jag till att inte exponera mig för riktigt bra ljud, då skulle jag inte stå ut med det jag har nu.

Är dock på jakt efter en gammal Techinics eller Pioneer från 70-talet eller så, mest för att de är så jävla snygga.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

140dB ljudtryck (SPL) vid låga frekvenser är inget man blir döv av. Det är ingen fara förrens runt 150dB, då är det faktiskt blodkärl i lungorna osv som börjar spricka före öronen tar stryk. Om du inte tror mig är det bara kika på diverse youtubeklipp

Du kan bli döv efter 85db.

Nog med det. Avnjut du din musik med hög volym. Ditt val och inte mitt.

Permalänk
Medlem

På fyllan

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hjälpsam

Och förstärkaren skall gå till 11! Inte bara till 10 som vanliga fjantstärkare...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KulanZ:

140dB ljudtryck (SPL) vid låga frekvenser är inget man blir döv av. Det är ingen fara förrens runt 150dB, då är det faktiskt blodkärl i lungorna osv som börjar spricka före öronen tar stryk. Om du inte tror mig är det bara kika på diverse youtubeklipp

Det har du alldeles rätt i, men frågan är om det är tillräckligt låga frekvenser för att du inte ska få hörselskador?
Dessutom brukar sånna ljudtryck ge upphov till en hel del sekundära ljud som kan vara starka nog att ge hörselskador, det är mycket som vibrerar kraftigt om du utsätter en lokal för 140dB.
Jag är också mycket skeptisk till att någon ens klarar av att befinna sig en längre stund där det förekommer ljudtryck på 140dB i basområdet även om man har hörselskydd, de flesta börjar rätt snart må illa och bli ofta yra när man inte längre kan fokusera blicken, att spela så en kort stund inom ett mycket smalt frekvensområde när man leker med bilstereo är nått helt annat än att försöka befinna sig i ett sånt tryckfält en längre tid, Dessutom är risken oerhört stor för permanenta hörselskador redan efter att man exponerat hörseln några tiondels sekunder för de ljudtrycken, det är väldigt mycket som "skramlar" förutom grundtonen om man inte är i kontrollerad labmiljö, så man ska alltid ha hörselskydd om man leker med starka ljud, allt annat är ren dumhet.

Om man kommer ner i infraljudsområdet så pratar man normalt sett inte om hörselskador, det handlar mera om helkroppsvibrationer, hörseln klarar sig bra, men man får andra typer av skador så om man ser på kroppen som helhet så är det ungefär lika illa, man får bara andra formar av besvär.

http://www.av.se/dokument/afs/AFS2005_15.pdf
En liten sammafattning för de som inte orkar läsa:

Vibrationer som överförs till människokroppen förstärks vid vissa frekvenser
i olika kroppsdelar och organ och kan då ge upphov till töjningar
och hoptryckningar av vävnader i varierande grad, beroende på vibrationernas
intensitet, frekvens och riktning. Det brukar upplevas som besvärande
vid kraftig exponering. Exponering för helkroppsvibrationer kan
vara fysiskt och psykiskt belastande och ge upphov till trötthet och nedsatt
prestationsförmåga. Den kan också påverka leder, muskelfästen och
diskarna i kotpelaren.
Bestående skador som sätts i samband med exponering för helkroppsvibrationer
kan vara besvär lokaliserade till rygg, skuldror och nacke.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Brukar ligga i sängen med hörlurarna på under helgnätterna och lyssna på lite lugnare musik, gärna akustiskt!

http://open.spotify.com/track/32LPzqwpjQtfMEw6NM94wo till exempel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har du alldeles rätt i, men frågan är om det är tillräckligt låga frekvenser för att du inte ska få hörselskador?
Dessutom brukar sånna ljudtryck ge upphov till en hel del sekundära ljud som kan vara starka nog att ge hörselskador, det är mycket som vibrerar kraftigt om du utsätter en lokal för 140dB.
Jag är också mycket skeptisk till att någon ens klarar av att befinna sig en längre stund där det förekommer ljudtryck på 140dB i basområdet även om man har hörselskydd, de flesta börjar rätt snart må illa och bli ofta yra när man inte längre kan fokusera blicken, att spela så en kort stund inom ett mycket smalt frekvensområde när man leker med bilstereo är nått helt annat än att försöka befinna sig i ett sånt tryckfält en längre tid, Dessutom är risken oerhört stor för permanenta hörselskador redan efter att man exponerat hörseln några tiondels sekunder för de ljudtrycken, det är väldigt mycket som "skramlar" förutom grundtonen om man inte är i kontrollerad labmiljö, så man ska alltid ha hörselskydd om man leker med starka ljud, allt annat är ren dumhet.

Om man kommer ner i infraljudsområdet så pratar man normalt sett inte om hörselskador, det handlar mera om helkroppsvibrationer, hörseln klarar sig bra, men man får andra typer av skador så om man ser på kroppen som helhet så är det ungefär lika illa, man får bara andra formar av besvär.

http://www.av.se/dokument/afs/AFS2005_15.pdf
En liten sammafattning för de som inte orkar läsa:

Vibrationer som överförs till människokroppen förstärks vid vissa frekvenser
i olika kroppsdelar och organ och kan då ge upphov till töjningar
och hoptryckningar av vävnader i varierande grad, beroende på vibrationernas
intensitet, frekvens och riktning. Det brukar upplevas som besvärande
vid kraftig exponering. Exponering för helkroppsvibrationer kan
vara fysiskt och psykiskt belastande och ge upphov till trötthet och nedsatt
prestationsförmåga. Den kan också påverka leder, muskelfästen och
diskarna i kotpelaren.
Bestående skador som sätts i samband med exponering för helkroppsvibrationer
kan vara besvär lokaliserade till rygg, skuldror och nacke.

Jag åkte runt på billjudstävlingar i Sverige i början på 90-talet när det drog igång, har för mig att den första "officiella" var i Kungsbacka med Alpine som arrangör. Kul tider faktiskt, även om jag själv inte tävlade.
Såklart spelade jag själv ganska högt långa perioder med mina anläggningar under de åren, byggde ett par fullsponsrade bilar. Ändå hör jag fortfarande full pott på företagshälsans test 20-25 år senare

För att svara på topic:

Ikväll var jag hos en vän och avnjöt musik på ett par Infinity Kappa 9.2 matade av en Vincent SV-238MK.

Örongodis på ganska hög nivå.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=519585

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=138899

I framtiden önskar jag avnjuta min musik på ett par JBL K2...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hemma framför stereon 2-kanal.

Spelar gärna med konserter på Blu-Ray typ U2 360° at the Rose Bowl

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Rekordmedlem

Jag byggde också en del billjud på den gamla tiden innan det fanns tävlingar i sverige, men spelade inte så tokstarkt när jag lyssnade, det kom senare tävlingsregler som gjorde så att man inte fick mera poäng när man spelade över 120dB och högspelandet har ju blivit en egen tävlingsgren idag, roligt kan det vara, även om det inte har med ljudkvalitet att göra men man ska ha respekt för ljudtrycken och det får man om man sätter sig in i fysiken och riskerna.
Hursomhelst så har jag sett hur man spelat så att man tryckt loss både dörrar och rutor på tävlingsbilar och jag har varit med om att behövt byta både gångjärn och låskistor på andra bilar, jag har också gjort en del vanvettiga högspelningar med pa system som varit "överdimensionerade" men alla som varit i närheten har haft skydd.
Att spela starkt kan vara skoj, men det är inget man gör hela tiden utan att riskera hörselskador, att tex överrösta buller med musik varje dag är inte smart men nått som en del ungdomar gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag byggde också en del billjud på den gamla tiden innan det fanns tävlingar i sverige, men spelade inte så tokstarkt när jag lyssnade, det kom senare tävlingsregler som gjorde så att man inte fick mera poäng när man spelade över 120dB och högspelandet har ju blivit en egen tävlingsgren idag, roligt kan det vara, även om det inte har med ljudkvalitet att göra men man ska ha respekt för ljudtrycken och det får man om man sätter sig in i fysiken och riskerna.
Hursomhelst så har jag sett hur man spelat så att man tryckt loss både dörrar och rutor på tävlingsbilar och jag har varit med om att behövt byta både gångjärn och låskistor på andra bilar, jag har också gjort en del vanvettiga högspelningar med pa system som varit "överdimensionerade" men alla som varit i närheten har haft skydd.
Att spela starkt kan vara skoj, men det är inget man gör hela tiden utan att riskera hörselskador, att tex överrösta buller med musik varje dag är inte smart men nått som en del ungdomar gör.

120db-gränsen var under SASCA-tiden och var maxgränsen för välljudsbilar (1p per db över 90 max 30p). DB-momenten (db-drag) fanns parallellt med detta och startades i stort sett av Wayne Harris då han såg att behovet för samlade tävlingar fanns då det var vääääldigt många som spännde "musklerna" vid lokala gatkök osv om kvällar och helger....då VAR det max volym som gällde med musik och man kvalade upp genom en stege. Samma princip idag fast ton är tillåtet i de extremare klasserna (Andreas Berntsson var för övrigt en av de första att använda ton vilket gjorde att han vann EM i Storbritanien 1998 eller om det var 1999, Berntsson har för övrigt en av världens högst spelande bilar i dagsläget...en av sex-sju personer runtom i världen som har kommit över 180db.....)

Nu blev det total off-topic men lite rolig kuriosa fick ni....

Permalänk

Aldrig lyssna på samma låt för mycket, för då kommer man aldrig mer vilja höra den, och kommer vilja köra in en machete i örat när du hör den på radion eller nån annan stans.

När jag var i staterna så var de alldeles fantastiska på detta, åkte 5 timmar bil från flygplatsen till dit vi skulle, och de körde samma 3 låtar om och om och om och om igen. Det är som om de har skapat en spellista som heter "Månadens låtar: " och satt in 5 låtar som de ska spela upp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Aldrig lyssna på samma låt för mycket, för då kommer man aldrig mer vilja höra den, och kommer vilja köra in en machete i örat när du hör den på radion eller nån annan stans.

När jag var i staterna så var de alldeles fantastiska på detta, åkte 5 timmar bil från flygplatsen till dit vi skulle, och de körde samma 3 låtar om och om och om och om igen. Det är som om de har skapat en spellista som heter "Månadens låtar: " och satt in 5 låtar som de ska spela upp..

är ju samma skit i Sverige så länge man lyssnar på skitradion som är reklamfinansierad. Tycker man om musik så lyssnar man inte på reklamradio överhuvudtaget.