Permalänk
Medlem

8,00 GB (4,00 GB Går Att Använda)

Tjenare alla sweclockers läsare! jag har nyligen fått ett problem med min dator.

Jag har under mina 2 år som ägare av denna dator haft 8,00 GB Ram installerat i datorn och det har fungerat som en klocka!
bara för några dagar sedan märkte jag att datorn var lite segare så jag gick in i kontrollpanelen för att titta vad det var som
segade ner hela datorn så la jag märke till att den använda 3,89 av 4gb så den laggade sönder.
jag gick sedan in i system fliken på datorn för att kolla vad som försigick och då la jag märke till detta medelandet: 8,00 GB (4,00 GB Går Att Använda)

Jag la även märke till att till höger fanns det än bild som brukade va på Inet snubben men som nu var ett intel core 2 cuad.

SÅHÄR SÅG DET UT FÖR 2 MÅNADE SEDAN:
http://img805.imageshack.us/img805/9527/frra.jpg

SÅHÄR SER DET UT IDAG:
http://img163.imageshack.us/img163/6807/75267675.jpg

Aa på den första bilden ser ni allt som det ska vara och allt som det var för bara några dagar sedan och andra bilden ser ni hur det är idag,
Är det någon som skulle ha en lösning på det hela skulle jag vara evigt tacksam!

Ha det gött mates
//Akke

Permalänk
Medlem

1) Kör minnestest (windows inbyggda eller http://www.memtest.org/)
2) Ta ur minnen och sätt i dom igen

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

1) Hur kör man windows inbyggda minnestest tro?
2) Detta har jag redan prövat utan någon som helst skillnad, jag swappa plattser på allihop men ändå inget!

Permalänk
Medlem

1.
Du hittar det under Administrationsverktyg i Kontrollpanelen. Starta Minnesdiagnostikverktyget och välj sedan att starta om och testa genast eller att testa vid nästa datorstart.

Testet körs automatiskt och en förloppsindikator visas. När det är klart startas Windows om igen. Om inga fel hittades med Minnesdiagnostikverktyget visas ett meddelande om det. Om ett fel upptäcks får du besked om det.

2.
det behöver inte alltid hjälpa, det hjälpte t.ex. inte för mig

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Otroligt osmart av dig att länka till oläsliga bilder...

Permalänk
Medlem

Ber väldigt mycket om ursäkt Tuvok, låt mig reuploada bilderna.

Edit: Bilderna är nu uppdaterade i en läsbar upplösning.

Permalänk
Medlem

Kolla i ditt bios efter en function som heter Memory Remap. Den ska vara aktiverad.

Prova även att starta msconfig. Du gör det genom att få upp kör. Genom att t.ex trycka windows knappen+r. Och sen skriva msconfig.

I msconfig, gå in i Boot tabben. Clicka på avacerade inställningar.
Och klicka bort maximalt minne, om det är in tickat.

Hoppas det hjälper

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Nivius: Då jag håller på med en viktig säkerhetskopiering så valde jag att den skulle checka minnesproblem nästa gång jag startar datorn vilket blir när jag är klar med säkerhetskopieringen, detta kan ta ett par timmar hoppas du fortfarande är vaken då ifall jag skulle behöva mer hjälp

Permalänk
Medlem

ParasiteX: Tack för ditt snabba svar, Maximalt minne har jag redan tittar kring och den var faktiskt inte ens i klickad när jag kollade så det är inte min lösning, dock det där med Bios hade jag tänkt att testa sedan när jag är klar med en viktig säkerhetskopiering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av akke92:

Nivius: Då jag håller på med en viktig säkerhetskopiering så valde jag att den skulle checka minnesproblem nästa gång jag startar datorn vilket blir när jag är klar med säkerhetskopieringen, detta kan ta ett par timmar hoppas du fortfarande är vaken då ifall jag skulle behöva mer hjälp

säkert inne några timmar till

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Nivius: Jag körde Minnestestet så gick jag samtidigt och kolla på TV, när jag kom tillbaks var jag inloggad så fanns det en popup ruta där det stod inga minnesproblem hittades! Jag vet inte vad jag ska göra nu, den hittar ju inga problem men ända har jag fortfarande samma fel

Permalänk
Medlem

Vad är den övriga hårdvaran i datorn?

Permalänk

Kanske någon ram slot som är defekt. Kör med en sticka och testa alla slots.

Visa signatur

"If you hit a wall push through it"

Permalänk
Medlem

mylife: Här har du det mesta om min dator

operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium
Processor: Intel Core i7, vet inte vilken serie
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Gigabyte GA-p55a-ud4
Minne: 4x 2gb corsair xms3 ddr3
Grafikkort: geforce gtx 490
Hårddisk: intel SSDSA2M080G2GC
Nätaggregat: TX 750W Power Supply
Övrig kylning: Helvetes massa fläktar

Permalänk
Medlem

Blueprints: Vad menar du med att köra med en sticka? förlåt jag kan inte så jätte mycket om detta så skulle du kunna vara lite mer detaljerad hade jag varit sjukt tacksam

Permalänk
Medlem

Prova med en sticka i taget och om båda funkar prova en sticka i varje minnesslot.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Prova med en sticka i taget och om båda funkar prova en sticka i varje minnesslot.

Men vad menar du med sticka? jag är väldigt usel förlåt men skulle du kunna vara med detaljerad vad det innebär och hur man gör det?
Tack

Permalänk
Skrivet av akke92:

Blueprints: Vad menar du med att köra med en sticka? förlåt jag kan inte så jätte mycket om detta så skulle du kunna vara lite mer detaljerad hade jag varit sjukt tacksam

Skrivet av akke92:

Men vad menar du med sticka? jag är väldigt usel förlåt men skulle du kunna vara med detaljerad vad det innebär och hur man gör det?
Tack

sticka = ram minne

Ta ut alla ram minnen och testa en i taget i varje slot

Visa signatur

"If you hit a wall push through it"

Permalänk
Skrivet av akke92:

mylife: Här har du det mesta om min dator

operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium
Processor: Intel Core i7, vet inte vilken serie
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Gigabyte GA-p55a-ud4
Minne: 4x 2gb corsair xms3 ddr3
Grafikkort: geforce gtx 490
Hårddisk: intel SSDSA2M080G2GC
Nätaggregat: TX 750W Power Supply
Övrig kylning: Helvetes massa fläktar

Höhö, Gtx 490 var något nytt allt! (Dock hört att det finns Ish hemmagjorda.)
Du har en I7 860 första generationen

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Höhö, Gtx 490 var något nytt allt! (Dock hört att det finns Ish hemmagjorda.)
Du har en I7 860 första generationen

Det kanske inte var 490, det kan vara 480 om det skulle finnas har blandat ihop dom lite sådär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueprints:

sticka = ram minne

Ta ut alla ram minnen och testa en i taget i varje slot

Okej jag skall pröva det nu, tack för att ni försöker hjälpa mig, kommer med svar inom 15 minuter

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, hjälptes genom att uppdatera bios!

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueprints:

sticka = ram minne

Ta ut alla ram minnen och testa en i taget i varje slot

För i helvete det skrämde skiten ur mig, först när jag tog ut de tre första stickorna så läste jag på att det står "4x 2GB Corsair bla bla bla"
så sa jag till mig själv lixom afan då kommer ju inte en sticka för sig fungera för att det måste vara 4 stycken 2 gb.

hur som helst jag pröva att boota datorn och helvete jag sket nästan ner mig, den börja pipa och skit så dog den sen och boota automatiskt.
jag höll inne power knappen så den dog så pröva jag med 2 sticks, fyfan den pep för det. 3 sticks, pip. 4 sticks (alla) så startar den upp utan massa onödiga skrik!

Det fixa inte mitt problem iaf och nu sitter jag här, med 4 gb ram fast 8 gb installerat!
Jag är desperat efter hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Hade samma problem, hjälptes genom att uppdatera bios!

Hur uppdaterar man bios tro? jag är ju som sagt inte väldigt duktig på det här, tack för att du svarar

Permalänk
Medlem

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3239#bi...

kolla så att moderkortet stämmer överens med det du har

Permalänk
Medlem

Har du testat det som ParasiteX skrev om att ändra i bios ?
Jag hade samma problem för ett tag sen och då hjälpte det..

Visa signatur

Asus P8P67 B3, Asus GTX 660, A-data 8GB minne 1600mhz, Intel 2600K, Samsung ssd 830 256gb
sidewinder 4, Corsair ax 850, Samsung galaxy s4 snart, Windows 8.

Permalänk
Skrivet av akke92:

För i helvete det skrämde skiten ur mig, först när jag tog ut de tre första stickorna så läste jag på att det står "4x 2GB Corsair bla bla bla"
så sa jag till mig själv lixom afan då kommer ju inte en sticka för sig fungera för att det måste vara 4 stycken 2 gb.

hur som helst jag pröva att boota datorn och helvete jag sket nästan ner mig, den börja pipa och skit så dog den sen och boota automatiskt.
jag höll inne power knappen så den dog så pröva jag med 2 sticks, fyfan den pep för det. 3 sticks, pip. 4 sticks (alla) så startar den upp utan massa onödiga skrik!

Det fixa inte mitt problem iaf och nu sitter jag här, med 4 gb ram fast 8 gb installerat!
Jag är desperat efter hjälp!

Har inga fler idéer efter denna.

start -> kör -> msconfig (enter/klicka ok) -> gå till fliken "systemstart" -> "avancerade alternativ"

Sedan ska du bocka ur "högsta mängd minne" ifall den är i kryssad.

Visa signatur

"If you hit a wall push through it"

Permalänk
Medlem
Skrivet av speedway:

Har du testat det som ParasiteX skrev om att ändra i bios ?
Jag hade samma problem för ett tag sen och då hjälpte det..

Åfan, jag glömde pröva! jag är väldigt dålig på datorer och speciellt BIOS! finns det någon tutorial eller hade du kunnat hjälpa lite med detaljer nu innan jag hoppar in i det och försöker? tack!

Permalänk
Medlem

Okej nu när jag skulle in i BIOS och meckade så tryckte jag på DEL knappen som fäään men så lägger jag märke till att det kommer upp 3 rader där det står no device detected och precis under där står det No BIOS Installed så nu har jag inte åtkomst till BIOS heller...
snälla hjälp mig någon jag börjar bli lite orolig nu!

Tack

EDIT: Mitt fel mitt fel, jag läste fel vid boot screenen, det står inte NO BIOS Installed det stod visst AHCI BIOS Installed!

Permalänk
Medlem

Jag lyckas fan inte komma in i BIOS! det står i början vid display av moderkortet osv att BIOS/q-flash är DEL
men när jag trycker DEL så in i helvete kommer jag till vad jag vill ska typ boota först eller något sånt, typ floppydisk, CD-Rom, Harddrive och massa skit! jag vet att jag har varit inne i BIOS förut och då tryckte jag DEL!
Jag är så jävla förvirrad.....

Snälla hjälp mig