Permalänk
Medlem

Köpråd Trådlös Router

Tjena!

I dagsläget använder jag en Cisco Linksys E3000, I början var jag väldigt nöjd med den men den strular bara och det verkar som WiFi signalen blir bara sämre och sämre.

Har flashat den till senaste DD-WRT och testat Tomato-usb men det är inget vidare. Jag har även testat en lösning med en TP LINK range extender men nej, det är fortfarande kasst.

Jag är ute efter en trådlös router. Mina krav är att den är ett monster där signalen slår igenom flera väggar. Helst 5GHZ men inget krav på det.

Jag kan inte ens streama från Netflix på xboxet för att signalen är för dålig.... Finns ingen price range på detta, då jag helt enkelt är trött på alla nätverksenheter och vill ha något som är starkt och stabilt!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av karemzo:

Tjena!

I dagsläget använder jag en Cisco Linksys E3000, I början var jag väldigt nöjd med den men den strular bara och det verkar som WiFi signalen blir bara sämre och sämre.

Har flashat den till senaste DD-WRT och testat Tomato-usb men det är inget vidare. Jag har även testat en lösning med en TP LINK range extender men nej, det är fortfarande kasst.

Jag är ute efter en trådlös router. Mina krav är att den är ett monster där signalen slår igenom flera väggar. Helst 5GHZ men inget krav på det.

Jag kan inte ens streama från Netflix på xboxet för att signalen är för dålig.... Finns ingen price range på detta, då jag helt enkelt är trött på alla nätverksenheter och vill ha något som är starkt och stabilt!

Tack på förhand!

Jag har själv en Netgear WNDR3700 som fungerar väldigt bra i en liten 4:a, vi har väldigt tunna väggar så med routern placerat i mitten så har jag en bra 5GHz signal över hela lägenheten.

Nu eftersom du ska slå igenom många väggar (tjocklek, material?) så är det svårt att rekommendera en bra router, då 5GHz bandet är väldigt begränsat i sig. En lösning skulle vara accesspunkter (? Syftar jag på rätt sak nu, rätta mig!) som är placerade i hushållet.

Extremt fel av modelnummer...
Permalänk
Medlem

Bor i en 3:a och signalen slår ut bra till ett sovrum, vardagsrum och 75% till köket, till det sista rummet är det katastrof, även med accesspunkt.

Till sista måste den förbi en betong och en gipsvägg, dock i vägen står det också massa skåp och en hel garderob med kläder och el boxar ( om det gör någon skillnad )

Permalänk
Rekordmedlem

5Ghz använder man för att slippa att signalen lätt går genom väggar, det är största fördelen med det bandet
Ska du genom väggar så är det nog bättre antenn du behöver, eller så monterar du upp accespunkter på rätt ställe, det är det allra bästa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mm men finns det inte någon värsting router ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av karemzo:

Mm men finns det inte någon värsting router ?

Jodå det gör det ju, men de gör nog inte dig lyckligare, men du kan ju googla/kolla på en Cisco CRS-3 om du vill se en riktig värstingrouter, men om du behöver fråga vad den kostar så har du inte råd, det finns även värsting accespunkter som xirrus som kanske faktisk skulle lösa ditt problem, de använder många riktantenner för att få hög kapacitet men de är dyra de också, Men att byta till bättre antenner är ett realistiskt tips, bra rundstrålande eller en riktantenn i datoränden kan nog lösa det för dig, kolla på prylarna här http://www.davido.se/shop/ det är saker du har råd med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera ASUS RT-N66U eller en ASUS RT-AC66U - den senare har stöd för nästa nätverksstandard men kostar lite mer. I grund och botten samma router. Köpte själv en RT-N66 efter att jag provat routrar från Netgear och DLink som inte höll måttet alls. ASUS:en funkar fint här hemma - går igenom 2-3 feta betongväggar utan nämnbar förlust och hastigheterna är jäkligt bra - kör dock med dual-band nätverkskort på alla enheter som ansluter så det kan vara bra att se över dina WIFI-kort så att de är kompatibla. Undvik att blanda WIFI B/G och N-enheter utan försök att få allt att köra på N-protokollet då prestandan blir jäkligt lidande om du blandar mellan protokollen.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo