Permalänk

Torrenthastigheter?

Hej sitter på en 100mbit lina men kommer endast upp i 1-2mb/s sporadiskt via utorrent och transmission. Windowsburken drar iväg till 10-12mb/s omedelbart. Vad är det som strular och finns det något jag kan ställa in?

Permalänk
Medlem

Står det möjligtvis "Disc overloaded", eller något liknande, längst ner i utorrent då detta sker?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk

Nej, har inte märkt det så hårddisken verkar hänga med. Däremot så dippar hastigheterna markant, från 1mb/s ner till 300kb/s och så upp igen. Båda klienterna tar också en evinnerlig tid att stänga av, någon typ av appkonflikt? :S

Permalänk

Har du sett till att portarna till Macen är öppna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har fått samma problem nu sen jag installerade senaste uppdateringen av mountainlion! någon som kan ha en lösning??

tilläggas bör att det är ingen skillnad över WIFI eller med sladd. Kör jag bredbandskollen får jag helt ok hastighet så det måste va nåt mellan uTorrent och mountainlion! Porten den kör via är forwardad i routern.

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro, 16GB, 180GB SSD (dualboot Windows 8).
NAS: Synology DS1812+, 5st WD RED 4TB.
Mediaspelare: BoxeeBox

Permalänk
Skrivet av Soders:

jag har fått samma problem nu sen jag installerade senaste uppdateringen av mountainlion! någon som kan ha en lösning??

tilläggas bör att det är ingen skillnad över WIFI eller med sladd. Kör jag bredbandskollen får jag helt ok hastighet så det måste va nåt mellan uTorrent och mountainlion! Porten den kör via är forwardad i routern.

Vad säger uTorrent, tycker den att porten är öppen? Hur ser det ut i inställningar för den inbyggda brandväggen i OS X? Gå till “Systeminställningar” -> “Säkerhet & Integritet” -> “Brandvägg” (tabb nummer 3).

- Vilken version av OS X kör du? (10.8.0, 10.8.1, 10.8.2, 10.8.3?)
- Vilken version av uTorrent kör du?

Ps. “mountainlion” är två ord, dvs. “Mountain Lion”

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Vad säger uTorrent, tycker den att porten är öppen? Hur ser det ut i inställningar för den inbyggda brandväggen i OS X? Gå till “Systeminställningar” -> “Säkerhet & Integritet” -> “Brandvägg” (tabb nummer 3).

- Vilken version av OS X kör du? (10.8.0, 10.8.1, 10.8.2, 10.8.3?)
- Vilken version av uTorrent kör du?

Ps. “mountainlion” är två ord, dvs. “Mountain Lion”

uTorrent är grön längst ner till höger, så den indikerar på att allt är frid och fröjd med portar. Brandväggen var på, testade både att lägga in uTorrent som godkänt undantag och att stänga av brandväggen helt utan skillnad.

OS X kör jag 10.8.2 (senaste? hittar inga uppdateringar när jag kör programuppdatering iaf)
uTorrent kör jag också senaste, Version 1.7.13 (28436)

bredbandskollen ger mig 72mbit/s ner och 5,5 upp men ligger ändå bara på max 1,2 mbit/s ner och 200kbit/s upp i uTorrent.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soders:

bredbandskollen ger mig 72mbit/s ner och 5,5 upp men ligger ändå bara på max 1,2 mbit/s ner och 200kbit/s upp i uTorrent.

Det är skillnad på Megabit och Megabyte (http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-natverk/917087-faq-megabit-eller-megabyte-vada-ar-inte-det-samma-sak/)
Du borde dock ha mer än 1,2 MB/s ner då jag har 10 Mbit/s på bredbandskollen och 1,0-1,4 MB/s ner som maxhastighet.

Visa signatur

| I7 950 @ 4.0GHz w/ Corsair H50 PnP Scythe 120 GT 1850 |
| Gigabyte GeForce GTX 470 SOC | Fractal Design R3 |
| Acer GD245HQ 120Hz |
--------------------------------------------------------------------------
| Burson HA-160D > Audeze LCD-2 Rev. 1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napkin:

Det är skillnad på Megabit och Megabyte (http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-natverk/917087-faq-megabit-eller-megabyte-vada-ar-inte-det-samma-sak/)
Du borde dock ha mer än 1,2 MB/s ner då jag har 10 Mbit/s på bredbandskollen och 1,0-1,4 MB/s ner som maxhastighet.

ursäkta mitt slarviga skrivsätt...

men mitt PROBLEM är att jag via testet hos t.ex. BBK får ut normal hastighet men uTorrent kommer inte ens upp i hälften av vad den ska varken upp eller ner! allt efter att både mountain lion och uTorrent har uppdaterats i tisdags (?) om jag inte minns fel..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För få seeders? De seeders som finns har för keff lina uppströms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soders:

men mitt PROBLEM är att jag via testet hos t.ex. BBK får ut normal hastighet men uTorrent kommer inte ens upp i hälften av vad den ska varken upp eller ner! allt efter att både mountain lion och uTorrent har uppdaterats i tisdags (?) om jag inte minns fel..

Låter skumt, särskilt att ni är två som fått samma problem. Testa att nedgradera uTorrent då?

Visa signatur

| I7 950 @ 4.0GHz w/ Corsair H50 PnP Scythe 120 GT 1850 |
| Gigabyte GeForce GTX 470 SOC | Fractal Design R3 |
| Acer GD245HQ 120Hz |
--------------------------------------------------------------------------
| Burson HA-160D > Audeze LCD-2 Rev. 1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

För få seeders? De seeders som finns har för keff lina uppströms?

knappast när det är drygt 2000 seeders ^^

Skrivet av Napkin:

Låter skumt, särskilt att ni är två som fått samma problem. Testa att nedgradera uTorrent då?

funkade inte att nergradera, så avinstallerade, startade om datorn, installerade det igen och nu får jag ut full hastighet igen! skumt problem men löst iaf!

Tack för hjälpen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har senaste versionen av utorrent och uppdaterat ML, laddade hem i runt 11Mb/s igår.

Men testa med en annan torrentklient och se om problemet kvarstår.
Du har inte lyckats ställa maxhastighet eller fipplat med antalet anslutningar någonstans i inställningarna?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Aktivera WebUI i utorrent sen loggar du in via din webbläsare och där kan du ställa in diskcache etc. Den inställningen finns vanligtvis inte på utorrent appen till os x.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz