Maxhastighet på SATA 3 - 6.0Gbps

Permalänk
Medlem

Maxhastighet på SATA 3 - 6.0Gbps

Jag undrar vad den teoretiska max hastigheten på läs och skriv prestanda är med SATA 3 6.0 gbps

Generella regel säger väl att man tar antalet Gbps och delar med 8 för att få ut antal MB/s, eller?

Således blir det 6.0/8 = 0,75GB/s = 750 MB/s

Om man då kopplar ihop två diskar med SATA3 (6.0gbps) i RAID 0 och får en läshastighet på över 1.0 GB/s dvs över den hastigheten ja skrivit ovan, betyder det att själva SATA 3 gränssnittet kommer bli en flaskhals?

Eller kan själva gränssnittet/kontrollern hantera säg flera SATA kanaler med MAX hastighet. T.ex. om ja bara har 2 st SATA 3 portar på moderkortet, får ja ut max hastighet ur båda portarna samtidigt, eller blir kontrollern en flaskhals liksom?

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du kopplar två SSD's i RAID0 använder de ju varsin kabel

Generl regel? Det är så det förhåller sig mellan bit och byte. Sen får man inte riktigt ut den överföringsprestandan pga bl.a. overhead data osv.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Jag undrar vad den teoretiska max hastigheten på läs och skriv prestanda är med SATA 3 6.0 gbps

Blanding av encoding och overhead.
Med encoding 8b/10b som används i SATA skickar vi 8b data för varje 10b på linjen. Därmed går hastigheten från 750MB till 600MB. Därefter finns det en viss form av overhead för SATA enheten att kommunicera med datorn. Med detta blir max hastigheten i praktiken sänkt med ungefär 10%.

Skrivet av Ralle_81:

Om man då kopplar ihop två diskar med SATA3 (6.0gbps) i RAID 0 och får en läshastighet på över 1.0 GB/s dvs över den hastigheten ja skrivit ovan, betyder det att själva SATA 3 gränssnittet kommer bli en flaskhals?

Nej. Varje enhet har sin egna koppling.

Däremot finns det en annan flaskhals. För SATA kontrollern (den enhet som kommunicerar med diskarna) måste ochså ha tillräkligt med bandbredd för att kommunicera med resten av datorn. Detta görs via de så kallade "PCI-E" lanes. Många SATA kontrollers har dock endast 1 PCI-E 2.0 lane, vilket ger en maximal kommunikations hastighet av 5gbps.

Dyrare extra kontrollers som du kan köpa som instickskort har ibland 4x lanes, dvs 20gbps - men de som hittas inbakade på moderkortet har i princip alltid 1 lane. De som inkluderas med 'chipset' dock har upp till 8x lanes tillgängliga ("Intel" eller "AMD" portarna)