Hur mycket spelar Windows Experience Index roll?

Permalänk
Avstängd

Hur mycket spelar Windows Experience Index roll?

Hur mycket spelar Windows Experience Index roll, alltså hur stor vikt ska man lägga vid ett högt resultat i detta?

T.ex finns det ju betydligt bättre grafikkort än GTX 570, men trots detta får det högsta betyg.

Här är mitt Windows Experience Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

..hur stor vikt ska man lägga vid ett högt resultat i detta?

NADA..?

Detta test visar aldrig rätt och du kan få helt olika resultat med samma hårdvara..
Om du är intresserad av att jämföra kör ett riktigt test.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

NADA..?

Detta test visar aldrig rätt och du kan få helt olika resultat med samma hårdvara..
Om du är intresserad av att jämföra kör ett riktigt test.

Vad menar du med ett riktigt test?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Vad menar du med ett riktigt test?

Uniheaven, PCmark osv osv osv:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

NADA..?

Detta test visar aldrig rätt och du kan få helt olika resultat med samma hårdvara..
Om du är intresserad av att jämföra kör ett riktigt test.

Testet är inte "Precis" i sin mätning skulle jag tro men den har visat samma siffror med samma hårdvara, om du tex klockar minnena så kan poängen stig.
Skulle säga att det är en relativt bra måttstock.

Permalänk
Medlem

Det var en bra indikator förr i tiden, då det inte gick att maxa mätarna. Nu? Bara skräp, då varje mellan-entusiast-klassad komponent får Index att slå i taket

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

0

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Varje medelklass speldator ligger ju på topp på Windows Experience Index så man får ju samma score som med en i7 3960x+GTX690
skulle fått. Ingen idé att använda skiten

Permalänk
Medlem

Som tidigare har sagt, så är det inte någon vidare bra måttstock.

Som exempel har jag dubbla 7970, men får bara 7,5 i Windows Experience Index på båda grafikdelarna, vilket även är det lägsta av mina värden.
Så det är inget vidare bra test, utan kör olika benchmarks för att få ett hum, som t ex unigine, pc mark som nämnts samt att det finns flera benchmarks gjorda för specifika spel.

Permalänk
Avstängd

Slår nästan i taket i Windows 7 Exp. Index med min 2 år gamla HP laptop med i5, 5660, 8GB samt SSD.

Är dock osäker men skalan borde ha ändrats/höjts i Windows 8. Har inte kollat upp det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Uniheaven, PCmark osv osv osv:)

Tack för tipsen, jag körde PCmark och fick 3986 poäng. Dock står det inget om dessa poäng är dåliga, medelmåttiga eller bra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emmet45:

Tack för tipsen, jag körde PCmark och fick 3986 poäng. Dock står det inget om dessa poäng är dåliga, medelmåttiga eller bra?

Du kan jämföra med andra på tillverkarens sida. Men du måste registrera dig. http://www.3dmark.com/login