Komponenter till spel dator. Budget: ~ 40.000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Först finns det ett par saker du bör fundera lite kring. Hur länge hade du tänkt klara dig med den här datorn utan att uppgradera? Vore det smartare att köpa en dator för halva slanten dubbelt så ofta? Skulle du ha tid och ork att montera egen vattenkylning?

Jag tror inte TS riktigt förstår att denna för 40.000kr kommer vara utdaterad redan om något år. Skulle jag vara TS skulle jag köpa en för 20.000kr idag med 85% av prestandan. Det viktigaste verkar vara att den kostar 40.000kr

Sen med sånt som Quad-SLI så jag tror inte TS förstår hur dåligt SLI skalar, det fjärde kortet hjälper knappt nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Du har ingen länk till allt du valt? Ta två 690 då det är inget att rekommendera att ha fyra luftkylda kort fast i varandra. 800D har antagligen helt bra fläktar.

Oj här är listan, fick göra om hela då jag kryssade, så om det fattas något så säg till ( http://www.inet.se/kundvagn/visa/2526925/45k )

Skrivet av sirnicke:

Först finns det ett par saker du bör fundera lite kring. Hur länge hade du tänkt klara dig med den här datorn utan att uppgradera? Vore det smartare att köpa en dator för halva slanten dubbelt så ofta? Skulle du ha tid och ork att montera egen vattenkylning?

Jag vill ju helst klara mig i några år, 4 - 5 kanske?(kan uppgradera om det behövs lite senare). Jag hade tänkt och köpa allt i ett nu faktiskt. Tid har jag, men jag kommer inte kunna göra det eftersom jag är helt okunnig, men dom på inet kanske kan göra det? ( vet att dom inte sätter in vattenkylning, men dom har precis öppnat en affär i malmö, så det kanske går om man hämtar den direkt i affären?.

länk till det jag kom fram till. ( http://www.inet.se/kundvagn/visa/2526925/45k )

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men 800d är inte så bra för luftkylning, titta på nzxt switch 810 istället
Inget ljudkort? Känns som en självklar sak man köper till en high-end dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Oj här är listan, fick göra om hela då jag kryssade, så om det fattas något så säg till ( http://www.inet.se/kundvagn/visa/2526925/45k )

Jag vill ju helst klara mig i några år, 4 - 5 kanske?(kan uppgradera om det behövs lite senare). Jag hade tänkt och köpa allt i ett nu faktiskt. Tid har jag, men jag kommer inte kunna göra det eftersom jag är helt okunnig, men dom på inet kanske kan göra det? ( vet att dom inte sätter in vattenkylning, men dom har precis öppnat en affär i malmö, så det kanske går om man hämtar den direkt i affären?.

länk till det jag kom fram till. ( http://www.inet.se/kundvagn/visa/2526925/45k )

Jag kan direkt säga att denna inte kommer hålla i fyra och allra minst fem år med dina krav. Jag rekommenderar starkt att du tar något lite vettigare än quad SLI, t.ex. två stycken 7970, ett billigare moderkort samt 16gb ram och ett billigare nätagg. Om du gör detta så har du idag en dator med 85% av prestandan som den för 42.000kr men du kommer att ha råd att uppgradera det mesta om ett par år vilket ger dig mycket mera i längden.

Om två år kommer denna idag grymma dator för 42.000kr vara näst intill värdelös och prestera sämre än betydligt billigare datorer, det är dumt att sätta över 20.000kr på en dator då du betalar något oerhört för några % bättre prestanda som om några år kommer finnas för betydligt billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Ser bra ut, men 800d är inte så bra för luftkylning, titta på nzxt switch 810 istället
Inget ljudkort? Känns som en självklar sak man köper till en high-end dator.

jaha okej, har du något bra?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

jaha okej, har du något bra?

Får man fråga att varifrån du fått idén att slänga över 40.000kr på en dator som baserar sig på rekommendationer från okända på ett forum då du själv inte riktigt verkar ha koll på komponenter och datorer överlag?

Permalänk
Medlem

Ska du lägga ut 40k på en dator med tillbehör så kan du lika gärna slå till med världens snabbaste single-gpu. Kan lova dig att du inte kommer bli besviken

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1346298

http://www.sweclockers.com/nyhet/15660-sapphire-lanserar-varl...

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Jag tror inte TS riktigt förstår att denna för 40.000kr kommer vara utdaterad redan om något år. Skulle jag vara TS skulle jag köpa en för 20.000kr idag med 85% av prestandan. Det viktigaste verkar vara att den kostar 40.000kr

Var väl ungefär det jag tänkte också.

Skrivet av DHW:

Oj här är listan, fick göra om hela då jag kryssade, så om det fattas något så säg till ( http://www.inet.se/kundvagn/visa/2526925/45k )

Jag vill ju helst klara mig i några år, 4 - 5 kanske?(kan uppgradera om det behövs lite senare). Jag hade tänkt och köpa allt i ett nu faktiskt. Tid har jag, men jag kommer inte kunna göra det eftersom jag är helt okunnig, men dom på inet kanske kan göra det? ( vet att dom inte sätter in vattenkylning, men dom har precis öppnat en affär i malmö, så det kanske går om man hämtar den direkt i affären?.

länk till det jag kom fram till. ( http://www.inet.se/kundvagn/visa/2526925/45k )

Som sagt kommer en dator för 45 000 idag inte vara mycket värd om 4 år. Köp istället en bra skärm och en dator för högst 20-25 tusen nu. Sedan väntar du 2-3 år, och köper nytt av det du tycker behöver uppgraderas. Med fördel säljer du då det du vill byta ut - eller hela datorn - och får in en hyfsad slant som du kan lägga på att köpa nytt. Du kommer visserligen inte få samma prestanda idag, men om 2-3 år kommer du garanterat vara glad att du inte köpte för alla pengar på en gång.

Permalänk
Avstängd

Precis som jag förutsåg, du kommer inte få "ett" givet svar utan massa olika svar där alla tycker olika. Detta är problemet när man inte är insatt i saker och ting som du är, och inte kan motivera varför du vill ha ett visst system. Enligt mig är det inte lönt att lägga så mycket pengar för att få 100 stadiga fps i bf3 på ultra. Ett smartare val vore ju att bygga ett fett system som man även kan byta ut om 3 år utan att känna skuld. Jag tycker du kan skippa SLI, CF, och köra på ett GTX 690 eller ett 7990. Två fysiska kort genererar mycket värme i lådan samt tar mycket plats. 100 fps hela tiden kommer bli svårt då fps hoppar upp och ner beroende på vad som händer i spelet, antal spelare etc. Jag antar att du vill ha minst 100 fps då? Kan kan göra det så mycket enklare att spela på medium och ha mesh quality på ultra, vilket många andra gör.

Jag håller med de andra som anser att man inte ska slänga för mycket pengar, då skillnaden i spelprestanda kommer vara liten mellan en dator för 20 000 och en för 40 000. Slänga för mycket pengar på en monsterdator är jobbigt, bättre spara resten av pengarna som man kan ha rås att uppgradera om 3 år igen, sedan 3 år efter det. Så tänker jag iallfall. Om jag hade 40 000 skulle jag inte bränna allt på en dator, utan kanske 10 000 på en dator, på så vis kan jag ha råd med 3 system till (9 år frammåt) med samma cash!. Hoppas du fattar vad vi menar. Du kommer vara lyckligare om 3 år om du köper en billigare dator idag och har råd att uppgradera den om 3 år, än om du bränner 40 000 idag och inte har råd med nytt system om 3 år.

Man behöver inte "maxa" alla spel på 100+ fps vet du...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Om jag hade 40 000 skulle jag inte bränna allt på en dator, utan kanske 10 000 på en dator, på så vis kan jag ha råd med 3 system till (9 år frammåt) med samma cash!. Hoppas du fattar vad vi menar. Du kommer vara lyckligare om 3 år om du köper en billigare dator idag och har råd att uppgradera den om 3 år, än om du bränner 40 000 idag och inte har råd med nytt system om 3 år.

Ja, även om han köper två GTX 690 sli så kommer en GTX 970 år 2015 vara bättre än båda av dom tillsammans, och kommer kosta mycket mindre.

Citat:

Man behöver inte "maxa" alla spel på 100+ fps vet du...

Men det ser så hackigt ut i 60 FPS...

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Avstängd

Ja, du har rätt. Hackigt ser det absolut ut i 60 fps jag håller med, dock är TS fokuserad på ultra, vilket kommer bli svårt med stadiga 100 fps. Själv skulle jag köra på ett singelkort samt köra på low för att uppnå 100-120 fps eller liknande. Sedan ha omkring 30 000:- kronor över till framtida uppgraderingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Ja, du har rätt. Hackigt ser det absolut ut i 60 fps jag håller med, dock är TS fokuserad på ultra, vilket kommer bli svårt med stadiga 100 fps. Själv skulle jag köra på ett singelkort samt köra på low för att uppnå 100-120 fps eller liknande. Sedan ha omkring 30 000:- kronor över till framtida uppgraderingar

Men jag får inte pengarna. (inte mina pengar). Det är antingen köp allt eller köp lite men då får jag inte pengarna som är över. Men finns det inget system för 45.000kr som kan dra BF3på ultra i dom mest aktion fyllda momenten i 5760x1080?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Men finns det inget system för 45.000kr som kan dra BF3på ultra i dom mest aktion fyllda momenten i 5760x1080?

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10721

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Men jag får inte pengarna. (inte mina pengar). Det är antingen köp allt eller köp lite men då får jag inte pengarna som är över. Men finns det inget system för 45.000kr som kan dra BF3på ultra i dom mest aktion fyllda momenten i 5760x1080?

Detta är helt idiotiskt, så du tänker slänga 20.000kr av nån annans pengar (pappas?) bara för att få 15% mera prestanda som du aldrig kommer märka? Köp en hög med SSDer som du säljer begagnade då och ta pengarna som du får av det som du sedan kan använda att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Detta är helt idiotiskt, så du tänker slänga 20.000kr av nån annans pengar (pappas?) bara för att få 15% mera prestanda som du aldrig kommer märka? Köp en hög med SSDer som du säljer begagnade då och ta pengarna som du får av det som du sedan kan använda att uppgradera.

Kan ju försöka övertyga han men finns det något system för 45k som klarar ultra. Med 100+ fps i 5760x1080?, isf kan du slänga ihop det, och så skulle ja gärna vilja ha lite kritik från dig Ang delarna jag plockade ihop då det är förstA gången jag plockat ihop själv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Kan ju försöka övertyga han men finns det något system för 45k som klarar ultra. Med 100+ fps i 5760x1080?, isf kan du slänga ihop det, och så skulle ja gärna vilja ha lite kritik från dig Ang delarna jag plockade ihop då det är förstA gången jag plockat ihop själv.

Måste du sätta alla pengar på en dator, kan du inte köpa andra teknikprylar som telefoner,bärbara?

Det du byggde ihop är helt bra, du har dock valt onödigt dyra komponenter (moderkort och RAM), ta något billigare moderkort, som MSI M-power eller vad det nu heter och ta 16gb 1600MHz ram istället, du kommer aldrig behöva 32gb. Skulle jag vara du så skulle jag också skippa hårddisken och satsa allt på SSDer. Jag har samma skär som du valt och jag hoppas att du vet att de är "bara" 60Hz (byt dem inte för det) så allt över 60fps är helt onödigt, samt att de går på 5760x1200 då de är 16:10 skärmar.

Rent tekniskt så skulle du heller inte behöva en 3770k om du bara spelar, 3570k skulle vara lika bra men om man sätter 35.000kr på en dator så borde man behöva en i7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Måste du sätta alla pengar på en dator, kan du inte köpa andra teknikprylar som telefoner,bärbara?

Det du byggde ihop är helt bra, du har dock valt onödigt dyra komponenter (moderkort och RAM), ta något billigare moderkort, som MSI M-power eller vad det nu heter och ta 16gb 1600MHz ram istället, du kommer aldrig behöva 32gb. Skulle jag vara du så skulle jag också skippa hårddisken och satsa allt på SSDer. Jag har samma skär som du valt och jag hoppas att du vet att de är "bara" 60Hz (byt dem inte för det) så allt över 60fps är helt onödigt, samt att de går på 5760x1200 då de är 16:10 skärmar.

Rent tekniskt så skulle du heller inte behöva en 3770k om du bara spelar, 3570k skulle vara lika bra men om man sätter 35.000kr på en dator så borde man behöva en i7.

Jaha okej, men 16gb verkar ju så meningslöst i mina ögon då minnen ändå är så billiga, ja jag tänkte också på det där med SSDEr men folk snackar ju 'raid', skulle du kunna förklara det för mig och vilken raid som är bäst. Och så undrar jag skillnaden mellan 5760x1080 och 5760x1200?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Jaha okej, men 16gb verkar ju så meningslöst i mina ögon då minnen ändå är så billiga, ja jag tänkte också på det där med SSDEr men folk snackar ju 'raid', skulle du kunna förklara det för mig och vilken raid som är bäst. Och så undrar jag skillnaden mellan 5760x1080 och 5760x1200?

Visst ram är billigt men det betyder inte att man måste kasta onödigt med pengar på ram, kan slå vad om att du kommer inte behöva mer än 16gb med den här datorn.
RAID används mest med hårddiskar för att få snabbare prestanda eller extra säkerhet, SSDer behöver inte RAID, bara om du vill ha säkerhet till vilket en extra HDD kan vara bra.
De skärmarna du valt är 1920x1200 då de är 16:10 skärmar, de vanligare är 16:9 och har en upplösning på 1920x1080. 1920x1200 är en lite högre upplösning och skärmen är lite mera kvadratiskt än de rektangulära 16:9 skärmarna.

Permalänk
Avstängd

Alltså detta är sjukt, be om mindre pengar då istället. Finns inget i min värld som rättfärdigar ett datorsystem för 45000:-. Ännu dummare köpa något för pengar som inte är ens egna. Sorry, kanske lite OT, men så extremt uppenbart att denna tråden och TS har spårat ur.

Permalänk
Avstängd

Jag har själv en burk för över 40k, fast med två 680 och fyra ssd diskar i raid, 3930k cpu, dominator gt minnen och lite annat smått och gott. Vattenkyler cpu och gpu, det gick på ~10k bara där men då har jag ju kvar vattenkylningsdelarna till nästa bygge, nya slangar och packningar samt vätska bara. Om jag skulle peta in ett till 680 så får inte ljudkortet plats och tre kort ger inte extremt mycket mer i prestanda. Men visst kommer den hålla mer än 3 år utan problem, mitt gamla gtx295 kort håller ju än för spelande. Utvecklarna vill ju göra sina spel så dom funkar med äldre hårdvara då vi som har monsterriggar är en lite droppe i havet.

Men det är kul att bygga feta riggar, och överklocka är lika kul det, speciellt med effektiv kylning där volten sätter gränsen istället för tempen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Jaha okej, men 16gb verkar ju så meningslöst i mina ögon då minnen ändå är så billiga, ja jag tänkte också på det där med SSDEr men folk snackar ju 'raid', skulle du kunna förklara det för mig och vilken raid som är bäst. Och så undrar jag skillnaden mellan 5760x1080 och 5760x1200?

Det finns olika raid för olika ändamål.
Nackdelar med RAID är att det ofta saknas trim och att om en drive (i raid 0) går sönder loosar du alla data troligtvis.
RAID 0 varannan data så det är i teorin nästan dubbelt så fort, doc
Spegling är att det bara är kopia, ingen boost i prestanda men går en drive sönder så funkar det med bara den andra.

16GB RAM är inte alls meningslöst, du kan göra en RAM-drive som är en virtuell snabb hårddisk, ca 10-20 ggr snabbare än en hyfsat snabb SSD...doc så försvinner all data när du stänger av datorn vilket gör att du aldrig får stänga av datorn helt eller så får du föra över data varje gång du startar datorn till ditt ram; och i sådana fall kan många hårddiskar eller SSD:s vara bra att ha i RAID 0, skulle föredra hårddiskar.

Vad menar du med vad som är skillnaden med " 5760x1080 och 5760x1200", det är fler pixlar i "höjd" hos den/dom som har 1200.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Layon:

Det finns olika raid för olika ändamål.
Nackdelar med RAID är att det ofta saknas trim och att om en drive (i raid 0) går sönder loosar du alla data troligtvis.
RAID 0 varannan data så det är i teorin nästan dubbelt så fort, doc
Spegling är att det bara är kopia, ingen boost i prestanda men går en drive sönder så funkar det med bara den andra.

16GB RAM är inte alls meningslöst, du kan göra en RAM-drive som är en virtuell snabb hårddisk, ca 10-20 ggr snabbare än en hyfsat snabb SSD...doc så försvinner all data när du stänger av datorn vilket gör att du aldrig får stänga av datorn helt eller så får du föra över data varje gång du startar datorn till ditt ram; och i sådana fall kan många hårddiskar eller SSD:s vara bra att ha i RAID 0, skulle föredra hårddiskar.

Vad menar du med vad som är skillnaden med " 5760x1080 och 5760x1200", det är fler pixlar i "höjd" hos den/dom som har 1200.

Intel har stöd för TRIM i Raid numera. Skaffa senaste drivrutinerna, dock måste man göra om raiden för att få TRIM så man förlorar all data på diskarna. Sen är ju SSD diskar väldigt pålitliga, ska mycket till för den ena ska dö. Har kört SSD diskar i Raid sen dom kom ut och inte en enda disk har dött för mig, men jag håller mig ifrån OCZ-produkter så det är väl därför.

Skickades från m.sweclockers.com