Har problem med uppkopplingen med Universal Telecom, det är så att jag har fast IP-adress från UVTC och har lagt in alla uppgifterna om uppkopplingen i routern och det har fungerat bra. Men nu har dom ändrat så att jag fortfarande har fast ip-adress men UVTC har startar en DHCP server så man ska slippa lägga in uppgifterna i router utan att konfigurera den så att man har en dynamisk ip-adress.
Detta fungerar inte med routern, men det fungerar när jag kopplar datorn direkt till modemet och konfigurera datorn med att erhålla en ip-adress automatiskt.
Routern är en D-Link DIR-655 B1 och modemet är Netgear DM111P V2
Någon som har tips på problemet så vore jag tacksam.
Det fungerar inte, pratat med Supporten och dom sa att jag har fortfarande fast ip-adress. Låter konstigt men...
Får ett meddelande i loggen i routern som är:
Det började med att internet slutade att fungera, modemet hade kontakt med stationen men inget hände. Började med felsökning (byte splitter, modemet och några totala återställningar av både modem och router) men inget fungerade.
När jag återställde modemet ett antal gånger och kom på när jag hade kopplat in datorn i modemet direkt och felsökt problemet, upptäckte jag att jag fick kontakt med internet. Nätverksanslutningen hade gått från statisk IP-adress till dynamiskt i inställningar i datorn(har statisk IP-adress).
Kontaktade supporten och efter några samtal fick jag kontakt med "rätt" kille som sa att jag har fortfarande statisk IP-adress, men ska ändra inställningar i router från statisk till dynamisk IP-adress för att deras underleverantör har startat upp en DHCP server för inloggning.
Där i problemet att router ville inte hämta mina inställningar från DHCP-servern men efter lite tålamod så fungerade i morse.