Webhallen börjar bygga gamingdatorer

Permalänk
Medlem

Tänker inte köpa en sådan här färdig dator mera för det finns inga som faktiskt är värda det.
Sen att dom är så korkade att dom lägger in en beast processor med kass grafik gör ju inte saken bättre.
Men de är ju klart. Folk som inte kan ett skit tror visst det behövs en i7 för spel och att bara för att det står
"Nvidia Geforce" så är det ett kort som maxar alla spel, typ.
Förresten varför säljer dom inte billiga speldatorer för ca 5-6k?
Skulle sälja som smör, med de rätta komponenterna då.

Permalänk
Inaktiv

Sjukt kul att se hur Webhallen fortsätter att utveckla, men deras hjärndöda val av komponenter slutar på minus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jävla synd att alla dessa paket skall envisas med en alldeles förstor vikt på processor och underdimensionerad budget på grafikkort.

i7 3770k med ett GTX670?
Bättre att ha i5 3570k och ett GTX680.
i5 3450 och 660ti skulle passa bättre på instegsmodellen om man absolut inte kan bygga själv.

Jag håller inte alls med.

Många som köper är i mellangruppen som inte kan bygga en dator men gärna byter grafikkort.

Om du skall kunna uppgradera till ett GTX 870 eller GTX 960 om några generationer kommer du behöva en ordentlig processor. Då är det helt plötsligt mycket logiskt att lägga lite mer på en processor som håller i 5-6 år och bara byta grafikkort om 2-3år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

vem köper en gamingdator med linux? ingen

Jag!

Det blir nog nice nu när Valve släpper Steam till Linux!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ixos:

Jag håller inte alls med.

Många som köper är i mellangruppen som inte kan bygga en dator men gärna byter grafikkort.

Om du skall kunna uppgradera till ett GTX 870 eller GTX 960 om några generationer kommer du behöva en ordentlig processor. Då är det helt plötsligt mycket logiskt att lägga lite mer på en processor som håller i 5-6 år och bara byta grafikkort om 2-3år.

Om du läser sista raden på det inlägg du citerade så skrev jag även "för den som absolut inte kan bygga själv.".
Håller självklart med dig att kan man byta GFX så fungerar paketen hyfsat.

NOW STOP THE HATING!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nåja, allt för att få död på lurendrejeri-OEM 'speldatorer' med GTX 260 och 32 GB RAM!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kul att se att dom vågar utveckla

Dock inget jag skulle köpa tyvärr.. väljer hellre själv ut mina egna delar då man får mest för pengarna

Permalänk
Medlem

Jag hade 5annonser och artikeln på framsidan. Det måste vara något slags rekord. Men kul att se fler ehanlare erbjuda konfiguratorer så att det blir lätt för nybörjare att köpa komponentsbyggen med kvalitetskompomenter.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk

Förstår inte detta med varför alla envisas med att bara ha Nvidia som grafikkort?
Alina, Inet, CDON, Webhallen, osv.
ALLA har bara Nvidia, när AMD uppenbart bjuder på bättre prestanda för pengarna...
Hade jag haft pengar hade jag satsat på att starta en firma som väljer det som är mest för pengarna, inte vilket märke det är!

Sedan gillar jag AMD bättre, så det hade nog blivit rött för det mesta

Dold text
Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Var ju ändå lite vettiga datorer mot vad man brukar se!

Skrivet av Slaktardej:

Förstår inte detta med varför alla envisas med att bara ha Nvidia som grafikkort?
Alina, Inet, CDON, Webhallen, osv.
ALLA har bara Nvidia, när AMD uppenbart bjuder på bättre prestanda för pengarna...
Hade jag haft pengar hade jag satsat på att starta en firma som väljer det som är mest för pengarna, inte vilket märke det är!

Sedan gillar jag AMD bättre, så det hade nog blivit rött för det mesta

Dold text

Själv har aldrig jag sett datorer till vettigt pris med nVidia-kort. Dessutom gillar jag nVidia väldigt mycket då AMD rentav bevisat tre gånger för mig vilka skit-kort dem gör! Men det var längesen nu och AMD kanske har bättrat sig nu...

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ganska många missar, som påtalat. Väljer operativ själv, skulle aldrig betala en krona för win8. Sen är priserna inte direkt kopplade mot verkligheten, så där sprack det...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Var ju ändå lite vettiga datorer mot vad man brukar se!

Själv har aldrig jag sett datorer till vettigt pris med nVidia-kort. Dessutom gillar jag nVidia väldigt mycket då AMD rentav bevisat tre gånger för mig vilka skit-kort dem gör! Men det var längesen nu och AMD kanske har bättrat sig nu...

AMD gör inte alls skit-kort, bättre än Nvidia i dagsläget.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

AMD gör inte alls skit-kort, bättre än Nvidia i dagsläget.

Kan du visa källor till ditt påstående?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AMD_PERA:

Dom borde ha en speldator light för ca 8000:- och en värsting för max 15000:- men då ska skärm och tangentbord/mus ingå eller kunna köpas till ett paketpris.

En speldator för 15 000 kr är ingen värsting – speciellt inte om skärm, mus och tangentbord ingår. Min dator (endast datorn) kostade ungefär så mycket och den har 2600K, 7970 och Z68 Extreme3 Gen3, alltså ingen värsting på långa vägar. För att en speldator ska räknas som värsting krävs minst följande:
- LGA 2011
- CF/SLI eller 690
- 16 GB RAM
- 240 GB SSD

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Känns som att datorn för 10k hade ett ganska stort överpris? Byggde med ungefär samma prestanda för under 8k..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Slaktardej:

Förstår inte detta med varför alla envisas med att bara ha Nvidia som grafikkort?
Alina, Inet, CDON, Webhallen, osv.
ALLA har bara Nvidia, när AMD uppenbart bjuder på bättre prestanda för pengarna...
Hade jag haft pengar hade jag satsat på att starta en firma som väljer det som är mest för pengarna, inte vilket märke det är!

Sedan gillar jag AMD bättre, så det hade nog blivit rött för det mesta

Dold text

Det låter nog helt enkelt inte lika coolt med HD 7970 som GTX 670 av någon anledning. Många känner knappt till AMD, utan tror att det bara finns Nvidia.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Här, Här, Här, Här, Här.
Sedan kan du söka på "Catalyst 12.11 reviews" för att hitta mer info.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

CDON

Har alltid kört med ATIs grafikkort eller AMD som dom nu heter. Men om AMD är bättre eller sämre är väldigt svårt att avgör då alla tycker olika. Det jag tycker AMD gör bättre än Nvidia är när man kör crossfire gentemot sli.
Sen har ju CDON sina THOR datorer där man kan få AMDs grafikkort. Har själv precis beställt en Thor Jofur från CDON som va jäkligt prisvärd med 2st AMD HD 7970 i7 3820 vattenkylare och andra trevliga grejor till ett riktigt bra pris. Ska bli kul att se vad man kan få ut av i7 3820. Den datorn kosta 14.999kr och va nersatt från 19.999kr. Tog alla delar på komplett och kom upp i lite över 20.000 så jag är rätt nöjd.
Mvh LOKE

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Frågan är ju varför ingen bygger/säljer tysta datorer.

Att bygga dator klarar ju vem som helst idag. Men att bygga någorlunda kraftfulla datorer som är tysta är värre.

Permalänk
Medlem

De billigare paketen såg okej ut. Skulle kunna tänka mig en D12-0402. Prestandan borde räcka till det mesta nu. Både SSD och Hårddisk. Processorn borde vara tillräckligt snabb för att hänga med om man vill byta grafikkort om ett par år.
Men sen är det kul att själv kunna välja komponenter och bygga själv också.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att nästan alla rekommendationer är intel och Nvidia när man tittar på köpråds delen i detta forum så är det väl inte förvånande att webhallen väljer enbart intel och nvidia ? Varför detta "omg det är ju bara intel och nvidia !?"

Permalänk
Medlem

Känns ju gött att köpa en dator för nästan 10k och få 120 GB lagring!

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Dom får nog tänka om på bilderna där!
Köp en 35 000 kronors pc och kör.. Mass effect!

Permalänk
Medlem

Bättre att få alternativet att bygga en dator hemma. Billigare och roligare.

Visa signatur

| OS: Windows 7 64bit | CPU: Amd 8320 @ 3,7Ghz | GPU: ASUS GTX 680 2GB DirectCU II OC | MB: Saberthooth 990fx | RAM: 8 GB | PSU: Corsair 750 | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Pearl | SSD: Kingston 120GB | CPU-Kylare: Hyper 2i2 Evo | HDD: 1 TB | Moni: 24" Benq | KeyB: G19 | Mus: G700 | Headset: G930 | osv.
MS Paint Konst: http://imgur.com/gallery/2d8MF

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

två bärbara har ju amd, missa du det?

Uhm jo de lär jag har gjort
Dock så borde AMD vara med i dom stationära datorerna också.
Alla vill inte ha överpriskort när det finns alternativ som är billigare och bättre.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Dom har säkerligen kommit över Nvidia kortet till ett väldigt bra pris och därför ger det nog större vinstmarginal för Webhallen att använda dessa i deras datorer? Ungefär som när dom "reade" ut massor med 7950/7970 kort för nån månad sen:)

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på test på deras laptop då jag funderar på en desktop replacment.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

En speldator för 15 000 kr är ingen värsting – speciellt inte om skärm, mus och tangentbord ingår. Min dator (endast datorn) kostade ungefär så mycket och den har 2600K, 7970 och Z68 Extreme3 Gen3, alltså ingen värsting på långa vägar. För att en speldator ska räknas som värsting krävs minst följande:
- LGA 2011
- CF/SLI eller 690
- 16 GB RAM
- 240 GB SSD

Nja kanske tillbehören som paket då.
Men 40000:- är ju löjligt.
Till och med jag skulle kunna bygga en intel-dator som går att spela med för runt 15000:-, och då har ju webhallen inköpspriser på alla delar, så vinsten borde bli enorm
Nu kan inte jag intel processorer men hur många fps får man för de extra tusenlapparna man får lägga på en dyrare processor än vad man behöver.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fieskmask:

Uhm jo de lär jag har gjort
Dock så borde AMD vara med i dom stationära datorerna också.
Alla vill inte ha överpriskort när det finns alternativ som är billigare och bättre.

jo det har du rätt i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algot1998:

Kanske inte för 430 laxar men 43 laxar

Fniss fniss, oj 0:an kunde bara inte låta bli att komma med XD

Visa signatur

Citera om ni vill något!