Permalänk
Medlem

Bygglogg - Panzer Pi

Skaffade mig en Raspberry Pi att leka med häromveckan, och tog med mig den ombord för att labba med huruvida det går att skicka NMEA-data över nätverket till en av datorerna i kontrollrummet med hjälp av den, även vi här nere i grottan vill veta var vi är. När jag ändå hade den ombord, så tyckte jag att man lika bra kan smälla ihop ett litet chassi till den, och i och med det så startar jag min första bygglogg här på SweC

Grundtanken är att jag vill ha en låda som är så liten och smidig som möjligt, men utan att SD-kortet sticker ut en massa. De olika portarna försöker jag i så stor mån jag kan lägga kant i kant med sidorna.

Materialvalet blev enkelt; stålplåt i olika dimensioner, och verktyg att bearbeta den med, finns det mängder av på vilken båt som helst. Därav det tämligen cheesy namnet på projektet också, det var det första som ploppade upp i skallen, och tyckte det var ganska träffande på något sätt.

Nog med svada nu, över till bilderna!

Natt 1:

Tog en titt i spillbingen, och hittade en lämplig liten remsa plåt att bygga av:

Återigen ska den gamla trotjänaren kallsågen få stå till tjänst. En mycket god vän när raka snitt och räta vinklar är av nöden:

R-pi, tillsammans med den USB-hub jag tänkt integrera i boxen, tyckte Pi är lite snålt utrustad på USB-portfronten:

Topp och botten tillsågade:

Bottenplåten riggad i maskinskruvstycket, dags att borra hål för distanserna som ska hålla Pi på plats:

Gängning av hål:

Pi monterad på bottenplattan:

Positionering av USB-hubben:

För att undvika att någon ruttnar av tristess, så slipper ni fler bilder på borrning och gängning. USB-hubben monterad på topplåten:

Glömde visst att fota sidorna medans jag gjorde dem, så nu går vi händelserna lite i förväg

Now I am the mastah!!

Nästat ihop två sidor med bottenplåten. De två andra sidorna sätter jag i topplåten, enda sättet att få det att funka att sätta ihop alltihopa i slutändan med såpass tighta mått:

Från utsidan. Blev rätt nice passform tycker jag, återigen en kärleksfull tanke till kallsågen och dess räta vinklar:

Monterat USB-hubben i topplåten:

Lagt ihop grejerna som de kommer sitta när bygget är klart. Man börjar få ett begrepp om hur det kommer se ut i slutändan:

Och där avslutar jag nattens session. Dags att gå upp och städa verkstaden, så man slipper en arg reparatör i hasorna i morgon

En fråga till eventuella läsare: måla eller icke måla? Tänkte först måla den svart, men funderar nu på om man skulle slipa den med riktigt fin smärgelduk, eller kanske ventilslippasta, och sedan dra på ett lager matt klarlack. Eller kanske till och med låta den vara som den är nu, med genombränningar från nästningar och allt sådant kvar. Vad tycker ni?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

om du inte lackar den, så kommer minsta fingeravtryck ge ifrån sig missfärgningar, då du har salt i svett och oftast utsöndrar kroppen svett oavsett vad så, vill du slippa orangea missfärgningar, lacka den i klarlack, så har du fortfarande "brännmärkena" efter häftningen kvar

Visa signatur

CPU: AMD FX6100 Black Edition @ 4.2ghz Stockcooler MB: Gigabyte 970a-UD3 RAM: Corsair Vengeance 2x 4gb 1600mhz GPU: Sapphire HD6770 x2 PSU: Corsair CX600 HDD: 2x200gb Sata Seagate

Permalänk
Medlem

Jag säger spackla + lacka så slipper man fula skarvar. Svart pianolack är aldrig fel

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk

Matt olive-drab skulle jag måla den i. Kanske med lite camo-mönster för den rätta panzer-känslan?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Först och främst, tack för inputen angående målning. Som det ser ut nu så lutar det nog ändå mot att jag snyggar upp ytorna, och drar på med matt klarlack, vill på något sätt framhäva metallen. Skarvarna är faktiskt inte fula heller, det är nästintill idiotbra passform på grejerna, så det kommer nog inte bli något direkt problem. Svetsarna krymper lite när de svalnar, vilket gör att bitarna dras väldigt tätt mot varandra av dem, det är bilderna i blixtljus som luras litegranna.

Skulle det nu mot förmodan inte bli bra, så kan man ju måla efteråt. Även om jag gillar förslaget med camomålning, så finns det nog inte alltför många nyanser av grönt här ombord

Hursomhelst, i natt har båten pockat rätt mycket på uppmärksamheten, och jag har inte haft mer än en kort stund att stå i verkstaden. Lite har jag dock fått uträttat.

Natt 2

De två återstående sidorna tillverkade och grovtillpassade:

Kontroll av passform innan fastnästning av sidor:

Jag stötte tyvärr på patrull vad det gäller att passa i Pi efter att ha nästat fast de två kvarvarande sidorna i bottenplattan, så fick ta upp hålet för 3.5mm-jacket lite för att det skulle funka. Jfr mot förra bilden, lite trist att det skulle vara nödvändigt:

Dags att börja göra distanser för att dra ihop över- och underdel. Utgångsmaterialet är ett helt vanligt 6mm rundjärn:

Tillsnyggat och uppriggat i svarven för centrumborrning:

De färdiga distanserna, gängade och klara. Den ena ovanifrån, den andra underifrån.

Mer än så här hann jag tyvärr inte med i natt, men solen går nog ner imorgon också, och det blir ytterligare en natt att stå i verkstaden

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det har blivit några hektiska nätter ombord, men har hunnit avsluta projektet ändå. Har dock inte haft tid att uppdatera byggloggen förrän nu.

Natt 3, 4 och 5

Nypt av hanen på förlängningssladden som följde med USB-hubben, och kopplat på den parallellt med den undre onboard-USB-porten. Givetvis innebär detta att jag inte kan ha något inkopplat i denna samtidigt som i hubben. På det hela taget gör jag dock en nettovinst på 3 portar. Här syns också de block jag nästade fast i chassit för att kunna skruva ihop det, slopade distanserna jag gjorde tidigare. Har också skurit till ett par små gummidukar att ha under kretskorten, just in case:

Glömde visst att ta upp ett hål för powerconnectorn, den är rätt liten och diskret, så lyckades med konststycket att missa den helt först:

Tänkte först slipa hela rasket blankt, från början var planen att börja med ett 150-papper, och sedan jobba mig ner till 800, men efter att ha gjort den initiala grovslipningen på ena sidan så tyckte jag faktiskt det såg rätt bra ut som det var. Gillar att det är lite "rough", det går bra ihop med grundkonceptet, och framhäver metallen som jag ville ha det:

Locket slipat:

Riggade upp och körde på med matt klarlack:

Ett dygn senare var lacken torr, och kvar var bara att montera ihop det (trodde jag, mer om det sen). Såhär blev det i slutändan, tog ett par bilder med blixt, och ett par utan. Lite synd att USB-porten är så tilltufsad, men den kom faktiskt så från leverantören:

Väl ihopmonterat och inkopplat så vägrade eländet starta. Crap, bara att börja felsöka. Det visade sig ganska snabbt att jag gjort ett ruskigt amatörmässigt misstag när jag monterade USB-hubben: jag kollade på ovansidan kretskortet att muttern inte hade kontakt med något annat än jordbanan, men glömde förstås att kolla vad som fanns på undersidan. Givetvis jordade distansen +5v-linan, lite lagom tröttsamt sådär.

Lösningen var ganska självklar: tillverka en distans av ett icke ledande material. Hittade en liten teflonbit att göra distansen av, men först blev jag tvungen att göra ett idiotskarpt stickstål av en bit snabbstål för att kunna svarva så klena prylar i ett så mjukt material. Vanliga wolframkarbidskär är inte sådär supervassa, de sliter snarare än skär bort material, vilket inte ä någon höjdare på plast i klena dimensioner:

Distansen utsvarvad ur teflonbiten. Bara att skära loss och gänga:

Att skära en utvändig M3-gänga i teflon visade sig vara lättare sagt än gjort, hade nog inte ens satt min värsta fiende på den uppgiften efter att ha gjort det själv. Till slut fick jag dock till det, och distansen var klar:

Och där var det slutfixat för natten. Imorgon när jag kommer upp till min hytt är det bara att peta i distansen och knåpa ihop ett galleri här på Sweclockers, sedan ska projektet vara avslutat

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!