Permalänk
Medlem

bf3 lagg eller hack

Jag har
Windows 7 64
Moderkort- asus m4n68t am3
Grafikkort- geforce GTX 670
Processor- AMD Phenom 11 x4 955 3,2 GHz
Hårddisk-Western digital 500GB 7200RPM 16MB
RAM-6144mb 1600 MHZDDR3
Ljudkort-Terra Tec Aureon 5,1 PCI
Det laggar så inne he?????e. Från 10-110 FPS.
Ljudet också. det laggar även när jag är DÖD
Allt är uppdaterat som jag kan. stänga av HT kan jag inte för den är inte markerad i biosen.

Permalänk

Du har ingen HT.

Men låter som att något tar din prestanda. Undersök vad som slukar CPU-prestanda när du spelar.

Permalänk
Medlem

hur ska jag göra det

Permalänk
Medlem

Det HT han tänker på är nog HyperTransport, den ska du inte röra heller.

Testat att formatera?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Formatera vill jag hällst slippa det är en familje dator.
Det var Hyper-threading jag tänkte på.

Permalänk
Medlem

AMD har inte Hyperthreading.

Har det varit förut?
Precis köpt nytt grafikkort?

Skulle tippa på att grafikkortet flaskhalsar utav det nya grafikkortet.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Jag har ett nytt grafikkort jag hadde ett Radeon hd 5850 innan.
det har varit lagg hela tiden med båda korten .
men jag upplever att det ökat .

Permalänk
Medlem

Kolla GPU-loaden MSI Afterburner. Om den inte stannar i 99% när du spelar så är din CPU flaskhalsen.

Permalänk
Medlem

ta ner konsolen i BF3 och skriv - "render.perfoverlayvisible 1".
Då får du upp en graf när du spelar där du ser CPU och GPU. Grön = GPU och Gul = CPU (har jag för mig.)
Grafen visar tiden det tar att rendera en frame. För 60+ FPS måste du alltså ligga under 16ms på både CPU o GPU.

Om du har trubbel med CPUn så kommer den gula linjen (CPU) ligga över den gröna (högt över i ditt fall låter det som) och vice versa. Då kan du ju avgöra vad som spökar.

Sen när du är säker på att det är det ena eller andra så kan ju felsökningen fortsätta...

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

AMD har inte Hyperthreading.

Har det varit förut?
Precis köpt nytt grafikkort?

Skulle tippa på att grafikkortet flaskhalsar utav det nya grafikkortet.

menar du att cpun flaskhalsas utav det nya grafikkortert?

Permalänk
Medlem

kan också vara RAM minnet.. 6Gb kan vara på gränsen, det har jag själv upplevt.

Skaffa 8-12Gb så kanske det löser sig..

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem

Tack jag provar. Åter kommer.

Permalänk
Medlem

Linjerna följdes åt den gula låg lite över hela tiden.
Jag får ta hem afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poss3:

menar du att cpun flaskhalsas utav det nya grafikkortert?

Haha, indeed, lite felskrivet //feberyra ^^

Skrivet av prOZac:

kan också vara RAM minnet.. 6Gb kan vara på gränsen, det har jag själv upplevt.

Skaffa 8-12Gb så kanske det löser sig..

RAM kan inte få din FPS att hoppa mellan 110-10 FPS.

Av egen erfarenhet så VET jag att det grafikkortet är för snabbt för din CPU.
Du bör uppgradera processorn till något som kan driva GTX 670.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

gpu ligger mellan 45-55 % .
memory clock ligger på max 3005MHz
memory usage på max 759 MB
Det där med CPU låter dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konsing:

gpu ligger mellan 45-55 % .
memory clock ligger på max 3005MHz
memory usage på max 759 MB
Det där med CPU låter dyrt

Med den procenten på GPU usage så ser det ut som att din CPU flaskar.
Som ovanstående sa.

Testa att klocka CPUn lite och se om det blir bättre.

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Haha, indeed, lite felskrivet //feberyra ^^

RAM kan inte få din FPS att hoppa mellan 110-10 FPS.

Av egen erfarenhet så VET jag att det grafikkortet är för snabbt för din CPU.
Du bör uppgradera processorn till något som kan driva GTX 670.

Det är just det RAM kan göra.
Tar RAM slut, så droppar FPS under tiden som datorn försöker tömma RAM.

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem

Hur klockar jag CPU,n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konsing:

Hur klockar jag CPU,n

Hmm.. om du inte har gjort det tidigare så ska du ta det försiktigt med det..
Finns lite FAQ´s här på sweclockers.

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem

okej jag får lyssna runt lite och kolla på forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

Det är just det RAM kan göra.
Tar RAM slut, så droppar FPS under tiden som datorn försöker tömma RAM.

BF3 kan köras på 4GB, jag har spelat BF3 på 6GB utan problem.
Troligen inte RAM som tar slut med tanke på att CPUn är för svag för det grafikkortet.

Om du ska klocka processorn med ca 1,5GHz så är det KANSKE tillräckligt, men du behöver troligen bättre kylning..

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Konsing:

Hur klockar jag CPU,n

Du går in i bios och höjer multipeln på CPUn till typ 3,5Ghz sen kollar du om allt funkar som det ska, sen höjer du tills det bröjar krasha eller komma Blue screens (tat lungt om datorn inte startar, du har inte haft sönder den du satte bara för hög frekvens så den årkade inte och måste resetta bios )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ska du börja överklocka så byt gärna cpu kylare först om du har original nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1: Installera alla drivrutiner.
2: Stäng av allt onödigt skit i bakgrunden.
3: Blås datorn

Följ stegen, din CPU är inte så kass att den inte ska klara av att driva BF3.
Det där med att ljudet hackar för misstankar mot att det är något med drivrutiner som spökar, har du installerat rätt drivrutiner till allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du går in i bios och höjer multipeln på CPUn till typ 3,5Ghz sen kollar du om allt funkar som det ska, sen höjer du tills det bröjar krasha eller komma Blue screens (tat lungt om datorn inte startar, du har inte haft sönder den du satte bara för hög frekvens så den årkade inte och måste resetta bios )

haha det var goda tider det när OC'n failar och man fick klumpen i halsen o trodde att datorn var totalförstörd. Nästan så man trodde att det närsom helst skulle ryka ur datorn

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

1: Installera alla drivrutiner.
2: Stäng av allt onödigt skit i bakgrunden.
3: Blås datorn

Följ stegen, din CPU är inte så kass att den inte ska klara av att driva BF3.
Det där med att ljudet hackar för misstankar mot att det är något med drivrutiner som spökar, har du installerat rätt drivrutiner till allt?

Den klarar BF3, men inte Grafikkortet.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med FPSen med samma cpu och ett 6970 i bf3

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

Det är just det RAM kan göra.
Tar RAM slut, så droppar FPS under tiden som datorn försöker tömma RAM.

BF3 är en 32-bitar applikation och dessa kan ej adressera mer än 2 GB RAM så tar minnet slut när man har 6GB RAM så kan man fråga sig om inte det du har igång samtidigt är den egentliga flaskhalsen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

BF3 kan köras på 4GB, jag har spelat BF3 på 6GB utan problem.
Troligen inte RAM som tar slut med tanke på att CPUn är för svag för det grafikkortet.

Om du ska klocka processorn med ca 1,5GHz så är det KANSKE tillräckligt, men du behöver troligen bättre kylning..

hade själv samma problem med en klockad i7 950 på 4,3Ghz tillsammans med ett GTX590 och just 6Gb ram.
FPS dropapde och hade sig, allt laggade till och från.
Uppgraderade till 12Gb och alla problem var borta.

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

BF3 är en 32-bitar applikation och dessa kan ej adressera mer än 2 GB RAM så tar minnet slut när man har 6GB RAM så kan man fråga sig om inte det du har igång samtidigt är den egentliga flaskhalsen?

Är det så? visste jag inte varför gör dom inte en 64-bitars version för PC kan man ju undra?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...