Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

Snälla lämna denna tråd, vi behöver inte ett fanboy krig här.

Men är det inte fantastiskt att även Geforce har problem,även om ägarna vill få det att framstå som om det är guds gåva till mänskligheten..typ som Apple;)
Och nej jag är ingen fanboy,jag köper det som ger mest för pengarna när jag bygger nytt system..

Permalänk
Skrivet av tvedberg1:

shit... HAN har ett gtx 670 det är bättre så nuförtin när man köper nytt grafikkort då får man lagg med på köpet.

Nja, knappast. Ditt grafikkort är flasken i ditt system, och då du kör på lägre inställningar så klarar processorn av det.
Han drar upp inställningarna för hans GPU klarar av det, men processorn gör det inte.

Skrivet av oscaralexiusson:

Ah om du gasar mer

Nej men får man upp BF3 i 110 FPS flaskar inte CPU. Inte ner till 10 FPS. Kan förstå om det går ner till ~70 men där lär gränsen gå!

BF3 är otroligt CPU-krävande, om inte det mest CPU-krävande spelet just nu. Hur långt den dippar beror såklart på hur mycket som läggs på den, och en oklockad phenom räcker knappast. Se bl.a. detta, och lägg märke till att den är OC'ad till 3,9 GHz

Skrivet av prOZac:

Jag skulle fortfarande uppgradera ram-minnet till det dubbla.....
Som jag sa tidigare i tråden, så hade jag exakt samma bekymmer.. ram-minnet tog slut.
Då droppade FPS så mkt att det absolut inte gick spela, skaffade mer ram, och då funkade det bra.

Stäng av program i bakgrunden då.
MAX 4GB.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

Den klarar BF3, men inte Grafikkortet.

Fast om CPUn klarar BF3 så spelar det ju ingen roll om den klarar att låta GPU släppa lös sin fulla prestanda...

Om du menar att CPUn klarar BF3 i 60 FPS så får man ju inte drops till 10 FPS bara för att GPUn flaskas av CPUn.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

OT: Mycket ehm... "intressanta" tips i denna tråden.

On topic: Det borde rulla hur bra som helst på medium, borde även vara spelbart på high. Jag skulle tippa på drivrutin problem eller något annat software knas. Köp absolut ingen hårdvara, bäst vore att formatera om och se till att få in korrekta drivrutiner.

Körde Bf3 på high med lite lägre custom inst på ett 5870 med samma processor som du och 4 gig ram när det kom. Så allt snack om att du har för dåliga grejer är ej sant. Det måste vara något annat som strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konsing:

hur varm blir processorn när du spelar? kanske är att den blir för varm och klockar ner sig och då borde fps'sen hoppa hejvilt.

ladda ner t.ex coretemp starta det och spela lite o kolla hur höga temperaturerna blivit efter att det laggat som vanligt

kan tillägga också att min phenom II x4 965 går upp i 95% använding (kärna 1# slår i 100%) i bf3 med ett 6970, dock droppar jag aldrig under 45 fps i medium/high

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasp:

OT: Mycket ehm... "intressanta" tips i denna tråden.

On topic: Det borde rulla hur bra som helst på medium, borde även vara spelbart på high. Jag skulle tippa på drivrutin problem eller något annat software knas. Köp absolut ingen hårdvara, bäst vore att formatera om och se till att få in korrekta drivrutiner.

Körde Bf3 på high med lite lägre custom inst på ett 5870 med samma processor som du och 4 gig ram när det kom. Så allt snack om att du har för dåliga grejer är ej sant. Det måste vara något annat som strular.

Clueless.
Du jämförde precis ett GTX 670 mot ett 5870.
Ett 955BE kan driva ett 5870 + BF3, den kan inte felfritt driva BF3 + GTX 670.

Skrivet av White.By.Design:

Men är det inte fantastiskt att även Geforce har problem,även om ägarna vill få det att framstå som om det är guds gåva till mänskligheten..typ som Apple;)
Och nej jag är ingen fanboy,jag köper det som ger mest för pengarna när jag bygger nytt system..

Lustigt att du pratar om något som inte har någon relevans alls till denna tråd, butthurt på nvidia? lägg ner.
Jag ser även inga indikationer på att det är något fel på hans grafikkort.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Jag har kört Driver sweeper. det blev ingen ändring.
Temperaturerna i CPUID HWMonitor ÄR CPU 60 Kärnorna 62
GPU 60. jag har provat med Driver Max så har jag dom senaste drivisarna.Det var tre som inte funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konsing:

Jag har kört Driver sweeper. det blev ingen ändring.
Temperaturerna i CPUID HWMonitor ÄR CPU 60 Kärnorna 62
GPU 60. jag har provat med Driver Max så har jag dom senaste drivisarna.Det var tre som inte funka.

62 grader är maxtemp på en phenom II x4 jag tror det är då den börjar klocka ner sig för att bli av med värme (alltså köras i en lägre hastighet och förmodligen då FPS går ner så jävligt tills den svalnar lite och går upp i maxfart igen)

det är vad jag tror iaf, så du bör fundera på o köpa nån ny cpu kylare till den där för o få den i rätt temp, och om det ändå inte funkar kan du ju möjligtvis testa klocka den lite då när du lärt dig lite om det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Clueless.

Ehm... Jag nämnde det inte då jag antog det sjävlklart att han sitter på ett bättre grafikkort och därmed också bör kunna få helt ok prestanda i BF3....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasp:

Ehm... Jag nämnde det inte då jag antog det sjävlklart att han sitter på ett bättre grafikkort och därmed också bör kunna få helt ok prestanda i BF3....

Det tyvärr inte så..
Jag tror fortfarande på en stark flaskhals från processorn.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Kan det vara processorn jag kör på 1280*800 Och PÅ low.
Nu kom Kärnorna upp 63*
Jag hitta en tråd att klocka en lika processor Får se om jag vågar.

Permalänk
Medlem

Jag har bara skummat tråden, så kan ha missat lite.

Du säger att du bytt från AMD kort till Nvidia kort. Har du tagit bort AMDs grafikdrivers och installerat Nvidias?
(känns som du borde gjort det, men man vet aldrig)

Om du gjort detta är det mycket troligt att det är lite flaskhals på prolle och grafikkortet, men tycker inte det borde lagga för det. (snarare bara ge dig mindre FPS än det skulle kunna pressa optimalt). Om du har stockkylare skulle jag också föreslå att du fixar en bättre, behövs inte mer än en 500 max för en ok, 800 om du skall ha en lite gulligare.

Om inget annat spela på low, ser fint ut iallafall och FPS är ju lite mer nice än crispy pic i FPS spel hur som

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag har tagit bort AMDs drivisar. det spelar ingen roll om jag kör på low eller ultra.

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

Clueless.

Vad pratar du om egentligen? Det är som att jämföra en lång snubbe i ett hus, CPUn är takhöjden, och GPUn är snubben, har man en kille som är lika lång som taket är högt, och sen byter ut honom mot en dubbelt så lång kille så kommer inte taket att sjunka, han kommer få stå hukad, och inte kunna sträcka på sig (och ge sin fulla prestanda), men han kommer inte vara kortare än snubben som var lika lång som taket var högt.

Det är ju inte jobbigare för CPUn att ha ett bättre grafikkort, det är bara att en mindre procent av GPUns prestanda kommer att kunna användas, men systemet kommer fortfarande kunna klämma fram samma FPS, tills att man höjer taket genom att t.ex klocka CPUn.

En CPU som klarar BF3 kommer klara BF3 oavsett om man har ett grafikkort som matchar dess prestanda, eller om man har ett som är mycket mycket starkare.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konsing:

Kan det vara processorn jag kör på 1280*800 Och PÅ low.
Nu kom Kärnorna upp 63*
Jag hitta en tråd att klocka en lika processor Får se om jag vågar.

du måste fixa en ny kylare innan du börjar kolla på att klocka, 62 grader är max safe temp för din processor
kan ju börja med att kolla om kylaren är igendammad i datorn? (använd inte dammsugare)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En amd Phenom II 955 klarar utan vidare att driva bf3 och ett GTX 670 klarar det med. Sen att det skulle behövas mer än 6gb minne är skitsnack.

Det som kan vara fel är:

- Mjukvara (drivrutiner är kända för att kunna spöka speciellt vid hårdvarubyte)
- Överhettning ( ett gtx 670 går ned i prestanda vid 70 grader, även kallat throttling. Är CPUn överklockad och inte test körd ordentligt i prime95 för 64bit så kan även den ha en instabil clock )
- Hårdvaran ( testa om minnena klara av en omgång i memtest är väll det första att kolla )

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Jag har rensat AMDs drivrutiner. GPU tempen har alldrig varit över 60*.
Jag har inte klockat. Jag får köra en mentest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Nja, knappast. Ditt grafikkort är flasken i ditt system, och då du kör på lägre inställningar så klarar processorn av det.
Han drar upp inställningarna för hans GPU klarar av det, men processorn gör det inte.

BF3 är otroligt CPU-krävande, om inte det mest CPU-krävande spelet just nu. Hur långt den dippar beror såklart på hur mycket som läggs på den, och en oklockad phenom räcker knappast. Se bl.a. detta, och lägg märke till att den är OC'ad till 3,9 GHz

Stäng av program i bakgrunden då.
MAX 4GB.

då får väll han dra ner instälningarna vad är problemet.

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Medlem

Problemet är att allt står på low

Permalänk
Medlem

1. Blås hela datorn och inte bara AMD-drivisarna, alltid bra att rensa helt då det kan vara något annat skit som ligger och spökar.
2. Fixa ny kylare och klocka processorn (om du vågar).

Eftersom du toppar på 63 grader så är det där skon klämmer. Har aldrig kört BF3 men min klockade 965 med Noctua NH-U12P SE2 har en maxtemp på 49 grader efter att ha spelat (GTA IV, Skyrim, Hitman, AC) en längre tid.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Att den går upp strax över 60 grader är endast ett problem om den är överklockad, på stockklock så klarar den högre temp(hade för mig att den prestera sämre vid en temp 66+ för stock). Detta gäller enbart för 955.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Det verkar inte vara något problem med att hårdvaran är för klen eller överhettas och klockar ner sig.
Jag tror snarare på drivrutins- eller nätverksproblem av något slag (brandväggar, router, uppkoppling).

När banan laddar så går fps:en ner väldigt mycket, det gör det för mig också, så det är inget konstigt.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Brandväggen går igenom F Secure. Jag har uppdaterat routern jag annvänder kabel från den.
Jag ligger 6,97 på TP-Test.

Permalänk
Medlem

Jag har fått ordning på det min processor klarar inte värme över 60 grader.