Grafiska problem helt plötsligt gtx 560 ti

Permalänk
Medlem

Grafiska problem helt plötsligt gtx 560 ti

Helt plötsligt har min skärm börjat få streck över hela skärmen som blinkar i olika kombinationer. Det är värre om bara skrivbordet visas och lugnar ner sig när man haft uppe ett program ett tag (skumt bara det). Inte nog med det så hjälpte det inte att jag nergraderade drivrutinerna. Problemet har kommit helt plötsligt efter jag haft datorn ett knappt halvår. Vad orsakar problemet och hur löser jag det? Några förslag?

Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 560Ti 1GB GDDR5 PCle
Skärm: Eizo FS2332
Kopplade med: DVI

Permalänk
Medlem

Låter dåligt.
Känns som att det finns ett gäng alternativ... Överhettning skulle kunna vara en grej.
Snurrar fläktarna som de ska? Vad får du fram för temperatur om du kollar?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Vad menar du med att det lugnar ner sig? Försvinner det helt eller är det kvar. Så vit jag vet om du har det konstant kan det vara defekt VRAM.

Annan sak har du kollat skärm kablarna?(Man ska vara petig )

Permalänk

Min tanke bakom detta är att om du får massa artefakter (streck m.m. ), så är det en kall-lödning, det kan uppkomma på flera sätt, men om det försvinner efter en stund är det för att den del som inte har kontakt när du sätter på datorn får kontakt när kall-lödnings området blir varmt.

Testa bytt grafikkort om du har något liggandes, glöm inte ta bort drivrutiner för ditt (gamla kort) så inte det stör ut.

Vad som hänt kan vara allt från dom på fabriken lödat svagt på något ställe vid tillverkning, du har fått en transportskada när du har flyttat runt din dator, eller du har plockat i och ut grafikkortet en massa gånger, det finns säkert fler förklaringar som kan tänkas orsaka en sådan här skada.

Visa signatur

Det är bättre att brinna intensivt i stället för att vittra bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Låter dåligt.
Känns som att det finns ett gäng alternativ... Överhettning skulle kunna vara en grej.
Snurrar fläktarna som de ska? Vad får du fram för temperatur om du kollar?

Fläktarna snurrar och maxar på 71 grader (bf3 igång). Ska se om jag kan montera om kringsittande fläktar för att hantera det problemet.

Skrivet av Joelschub:

Vad menar du med att det lugnar ner sig? Försvinner det helt eller är det kvar. Så vit jag vet om du har det konstant kan det vara defekt VRAM.

Annan sak har du kollat skärm kablarna?(Man ska vara petig )

Efter ett tag försvinner det helt.

Ska testa imorgon!

Skrivet av Dan_The_Man:

Min tanke bakom detta är att om du får massa artefakter (streck m.m. ), så är det en kall-lödning, det kan uppkomma på flera sätt, men om det försvinner efter en stund är det för att den del som inte har kontakt när du sätter på datorn får kontakt när kall-lödnings området blir varmt.

Testa bytt grafikkort om du har något liggandes, glöm inte ta bort drivrutiner för ditt (gamla kort) så inte det stör ut.

Vad som hänt kan vara allt från dom på fabriken lödat svagt på något ställe vid tillverkning, du har fått en transportskada när du har flyttat runt din dator, eller du har plockat i och ut grafikkortet en massa gånger, det finns säkert fler förklaringar som kan tänkas orsaka en sådan här skada.

Nja. När jag startar datorn är strecken i full gång. Efter ett tag med program öppna slutar det. Något som talar för att det inte är en kall-lödning (skönt nog).

Har inget liggandes så att testa det blir svårt

Permalänk
Skrivet av Lovebj:

Fläktarna snurrar och maxar på 71 grader (bf3 igång). Ska se om jag kan montera om kringsittande fläktar för att hantera det problemet.
Efter ett tag försvinner det helt.

71 grader borde inte vara några problem ska klara upp till 99c(Enligt Nvidia). Men skadar inte att testa dock.
Det är konstigt att det försvinner efter ett tag, känns mer som ett problem med mjukvara än med själva komponenten, i värsta fall skulle jag testa att formatera om och installera en ny kopia av windows eller vad du nu har.

Annars om du har överclockat ditt grafikkort så kan den vara instabil och orsaka "artefacts" dom brukar dock inte riktigt se ut som det du beskriver, men om du har överclockat (eller pre överclockat kort) testa att höja volten ett snäpp för att see om det funkar, eller under klocka för den delen.

Permalänk
Medlem

Låter som en eller flera dåliga kondensatorer på grafikkortet, reklamera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

71 grader borde inte vara några problem ska klara upp till 99c(Enligt Nvidia). Men skadar inte att testa dock.
Det är konstigt att det försvinner efter ett tag, känns mer som ett problem med mjukvara än med själva komponenten, i värsta fall skulle jag testa att formatera om och installera en ny kopia av windows eller vad du nu har.

Annars om du har överclockat ditt grafikkort så kan den vara instabil och orsaka "artefacts" dom brukar dock inte riktigt se ut som det du beskriver, men om du har överclockat (eller pre överclockat kort) testa att höja volten ett snäpp för att see om det funkar, eller under klocka för den delen.

Tror inte det är pre clockat och jag har inte rört det. I värsta fall blir det att omformatera allt.

Skrivet av kerbo:

Låter som en eller flera dåliga kondensatorer på grafikkortet, reklamera!

Ska prata med CDON (där det är köpt). Se vad de säger och om det går att få ut ett nytt. Konstigt bara att det börjat krångla efter ett tag och inte direkt om det är dåliga komponenter i det...

Permalänk
Medlem

Efter att ha pratat med CDON är jag inte mycket smartare. Deras svar var att jag kunde skicka in det om jag trodde det var fel på kortet. Jag ska testa att köra med VGA-sladd istället en stund så kan vi utesluta själva sladden.

Permalänk
Medlem

Fail, inser att jag inte har någon VGA ut från kortet utan bara DVI och mini-HDMI.

VGA porten jag har sitter på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Kan du testa kortet i en annan dator, alternativt ett annat kort i din dator? Mest för att utesluta någon annan del.

Permalänk

din titel och info felstämmer, har du ett 560ti eller ett 650ti?

två olika grafikkort och byggkvalitet.

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovebj:

Konstigt bara att det börjat krångla efter ett tag och inte direkt om det är dåliga komponenter i det...

Nej inte alls konstigt! En defekt konding försämras gradvis tills den går sönder.
Å andra sidan kan det vara bra att testa annat grafikkort för att konstatera att inte felet ligger i någon annan komponent. En skärm med en trasig konding kan ge bildstörningar också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Kan du testa kortet i en annan dator, alternativt ett annat kort i din dator? Mest för att utesluta någon annan del.

Tyvärr inte! Har inga andra kort som ligger och skräpar. Skulle kanske kunna köra via moderkortet och se om det funkar där med det men vet ärligt talat inte helt hur det fungerar.

Skrivet av medichaaaz:

din titel och info felstämmer, har du ett 560ti eller ett 650ti?

två olika grafikkort och byggkvalitet.

Tackar! Jag har rättat felet som smugit sig in. Det är alltså ett 560Ti.

Skrivet av kerbo:

Nej inte alls konstigt! En defekt konding försämras gradvis tills den går sönder.
Å andra sidan kan det vara bra att testa annat grafikkort för att konstatera att inte felet ligger i någon annan komponent. En skärm med en trasig konding kan ge bildstörningar också!

Jag skulle kunna testa att koppla upp min mac istället. Om det är skärmen bör problemet kvarstå(?)

Permalänk
Skrivet av Lovebj:

Jag skulle kunna testa att koppla upp min mac istället. Om det är skärmen bör problemet kvarstå(?)

Ja du borde se om det är skärmens fel om du kopplar den till en annan enhet. Men en annan sak du kan kolla är om linjerna kommer up i BIOS, om de inte gör det så kan du testa att uppdatera bios(Om du inte redan gjort det).

Hittade även:

1. Monitor problem(as you said monitor iam assuming its a desktop)
check monitor; Remove VGA cable(blue in color) from the back of CPU/Chassis/box coming from the monitor. Power on the monitor and not the computer/cpu/chassis . If monitor does not show any lines and says that cable not connected or shows some menu as no input then monitor is probably fine. Reattach VGA cable. Power on the computer and press or tap F2/Del key to get in to BIOS settings. Once you have entered Bios check if you see any lines or colors if not monitor is fine.
2. video driver/card problem
Restart computer press/tap F8 key till you reach a screen that says safe mode, safe mode with networking etc on a black screen. Select Safe mode and hit enter. Dont worry if you see everthing is in enlarged form, it just means that your computer is running with your mother board integrated video and not the add on video card itself.
do you see lines now. No , your motherboard is fine, could be a problem with either video card drivers or video card
Reinstall video card driver. Control panel> system> select hardware tab>device manager> select your video card (display adapter) right click on it and install video card rivers.
Make sure if you do not have a video card, you have installed Video drivers for your motherboard from the CD that you got when you bought your computer. Dont tell me that you dint get it , everybody gets its and then they forget about it,
Remove video card Manually from CPU chassis and check if you still receive lines. if no, video card could have gone bad

3. motherboard(integrated video) , very rare
If you see lines in BIOS or F8 screen then probably motherboard has gone bad.

4. no high voltage appliance near monitor(vacuum cleaner,hair blower etc)

You can also check for monitor problems if you have an extra monitor or laptop, just connect VGA/DVI cable to laptop or extra monitor and check.
press Fn+f8 for laptop display
reply if any prob.

Dold text
Permalänk
Medlem

Efter en hel del googlande och mycket pill tror jag istället det är skärmen som är trasig. Har ringt Eizo som ska ringa mig när de kan. Återkommer med vad som händer!

Permalänk
Skrivet av Lovebj:

Efter en hel del googlande och mycket pill tror jag istället det är skärmen som är trasig. Har ringt Eizo som ska ringa mig när de kan. Återkommer med vad som händer!

Okej, hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

Nu är skärmen ivägskickad på service med UPS (som Eizo betalat än så länge). De sa att de antagligen skulle byta hela panelen. Uppdaterar när jag fått tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovebj:

Nu är skärmen ivägskickad på service med UPS (som Eizo betalat än så länge). De sa att de antagligen skulle byta hela panelen. Uppdaterar när jag fått tillbaka den.

Gör gärna det, alltid roligt att se an avslutning på en tråd istället för att den bara dör ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Gör gärna det, alltid roligt att se an avslutning på en tråd istället för att den bara dör ut!

Jo jag mar märkt samma sak, så försöker att avsluta de trådar jag startat.

Permalänk
Medlem

I fredags fick jag tillbaka skärmen. Allt verkade bra ända tills jag börja kolla film och insåg att det blöder lite högt upp på ena kanten. Kollar kartongen och inser att den har blivit misshandlad. Ringer Eizo och pratar med dem. Efter ett kortare samtal har jag efter överänskommelse kommit fram till att jag skulle försöka trycka fast panelen själv vilket jag har gjort utan framgång. Nu blir det antagligen att skeppa tillbaka den för att få panelen bytt en gång till. Dyr affär för dem det här. För den som vill ha en skärm med garanti kan jag starkt rekommendera, har inte betalat ett öre hittills. Återkommer när det hänt något nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovebj:

I fredags fick jag tillbaka skärmen. Allt verkade bra ända tills jag börja kolla film och insåg att det blöder lite högt upp på ena kanten. Kollar kartongen och inser att den har blivit misshandlad. Ringer Eizo och pratar med dem. Efter ett kortare samtal har jag efter överänskommelse kommit fram till att jag skulle försöka trycka fast panelen själv vilket jag har gjort utan framgång. Nu blir det antagligen att skeppa tillbaka den för att få panelen bytt en gång till. Dyr affär för dem det här. För den som vill ha en skärm med garanti kan jag starkt rekommendera, har inte betalat ett öre hittills. Återkommer när det hänt något nytt!

Verkligen bra kundservice verkar det, men fy va trist att det skall vara transportskador.

Permalänk
Medlem

Bild på hur det ser ut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Verkligen bra kundservice verkar det, men fy va trist att det skall vara transportskador.

Grym kundservice, trevligt bemötande och vettiga lösningar. Synd bara att det här kommer bli en förlustaffär för dem :/

Permalänk
Medlem

Efter att skärmen vart inne två rundor ser den nu ut såhär:

Bilden överdriver litegrann men den är bra mycket sämre än förut. Efter diskution med Eizo (som inte är allt för glada på mig) fick jag svaret:

"Hej Love,
Jag har sett liknande förut på dessa paneler och vissa är bättre. Det är knepigt för oss att plocka ut de som har minst blödning. Det är mer eller mindre ett fenomen på dessa billigare paneler. Med en kalibrering på 100-120cd/m2 så skall blödning inte vara störande i vanligt rumsljus.
Visst kan du skicka hit den igen så får vi försöka hitta en panel som är bättre men jag tror att det inte blir speciellt mycket bättre ändå beroende på panelens budget. Att använda en sådan skärm till proffs kalibrering är inte att tänka på som du förstår då måste man gå på tex. En CX eller bättre CG modell.

Med vänlig hälsning,

**** ********
Servicetekniker"

Jag lägger inte in någon egen värdering i deras aggerande utan låter er istället bilda er en egen uppfattning. Nu vet ni iaf vad som har hänt och hur allt gått tillslut.

Permalänk
Medlem

De har iaf sjukt bra kundservice! Min THOR från CDON klappade ihop före nyår, beställde service 2.1.13 ,3.1.13 sa dom att dom skicar fraktsedeln vi ska lägga på lådan, och den har inte kommit än...suck önskar alla hade sådär bra service

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

De har iaf sjukt bra kundservice! Min THOR från CDON klappade ihop före nyår, beställde service 2.1.13 ,3.1.13 sa dom att dom skicar fraktsedeln vi ska lägga på lådan, och den har inte kommit än...suck önskar alla hade sådär bra service

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, och snabba är dom. Tagit 5 respektive 4 arbetsdagar att byta panel ink. fraktdagar.