Permalänk
Medlem

Mår dåligt av köp ._.

Hejsan alla Sweclockers!

Det är såhär att, varje gång jag köper något dyrt så mår jag skitdåligt för jag tänker på vad jag kan ha gjort för pengarna istället, t.ex göra något speciellt tillsammans med min flickvän.
Det blir en äcklig känsla i magen, och den känslan brukar göra så jag lämnar tillbaka varan jag köpt.

Iallafall, köpte ett GTx 660ti igår, och vet verkligen inte om jag ska behålla det eller inte. Kör just nu på ett GTX 470.
Vad tycker ni?
Behöver verkligen hjälp här!

http://www.inet.se/produkt/5409599/asus-geforce-gtx-660ti-204...

Permalänk
Skrivet av Thormillion:

Hejsan alla Sweclockers!

Det är såhär att, varje gång jag köper något dyrt så mår jag skitdåligt för jag tänker på vad jag kan ha gjort för pengarna istället, t.ex göra något speciellt tillsammans med min flickvän.
Det blir en äcklig känsla i magen, och den känslan brukar göra så jag lämnar tillbaka varan jag köpt.

Iallafall, köpte ett GTx 660ti igår, och vet verkligen inte om jag ska behålla det eller inte. Kör just nu på ett GTX 470.
Vad tycker ni?
Behöver verkligen hjälp här!

Lämna tillbaks. Man ska sväva som på moln hem från butiken om det är ett bra köp.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Det var väl rätt onödigt då dom grafikkorten nästan ligger på samma nivå.

Lägg bara pengar på grejer du verkligen känner att du behöver, tänk efter en gång och fråga dig själv om det är värt att lägga pengar på ett nytt grafikkort bara för att få 10 fps mer i bf3.

Permalänk

Svårt för en utomstående att besvara. Frasen "gör som du känner" passar väl in ganska bra.
Hur mycket spelar du och hur viktigt är det för dig? Väg upp för- och nackdelar.

Skulle säga att skillnaden i BF3 snarare är 20 fps förresten.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Svårt för en utomstående att besvara. Frasen "gör som du känner" passar väl in ganska bra.
Hur mycket spelar du och hur viktigt är det för dig? Väg upp för- och nackdelar.

Skulle säga att skillnaden i BF3 snarare är 20 fps förresten.

Jag spelar väldgt, väldigt mycket, men känner att grafikkortet ( 470 ) började säcka efter lite!

Permalänk
Medlem

Tycker inte du behöver känna skuld över att du lägger 2,5-3k på ett av dina största intressen? Det är väl bra att prioritera eller vad man ska säga, men man måste få vara självisk med

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk

Har samma känsla när jag köper saker. T.ex när jag köpte min dator för 7k så hade jag en jobbig känsla i magen att jag kunde lagt dom på något annat. Men det gick över då jag märkte hur mycket jag faktiskt behövde uppgraderingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thormillion:

Hejsan alla Sweclockers!

Det är såhär att, varje gång jag köper något dyrt så mår jag skitdåligt för jag tänker på vad jag kan ha gjort för pengarna istället, t.ex göra något speciellt tillsammans med min flickvän.
Det blir en äcklig känsla i magen, och den känslan brukar göra så jag lämnar tillbaka varan jag köpt.

Iallafall, köpte ett GTx 660ti igår, och vet verkligen inte om jag ska behålla det eller inte. Kör just nu på ett GTX 470.
Vad tycker ni?
Behöver verkligen hjälp här!

http://www.inet.se/produkt/5409599/asus-geforce-gtx-660ti-204...

lägg ner lika mkt pengar på o göra något kul med henne nästa vecka/månad så kanske det försvinner ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv

Man måste få lägga egna pengar på egna intressen. Tvivlar på att din flickvän mår dåligt på väg hem från frisören med en nota på strax över 2500kr.

Faktum är, vi killar lyckas aldrig rättfärdiga våra intressen mot deras "behov". Då snackar vi smink, pedikyr, manikyr, senaste väskan, modekläderna, fika...

...och DU mår dåligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Hmmmm tror nog mera att detta passar in i Flashbacks "Psykiska problem" än "Geforce" på Sweclockers

OnT: Lämna tillbaka kortet, du ska känna att det var en bra investering annars kan det hemsöka dig en lång tid framöver. Dessutom så är GTX 470-GTX 660 Ti inte den värdigaste uppgraderingen om du frågar mig.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag brukar må dåligt av Steam reor

Visa signatur

|CPU I5-2500k 3.30GHZ | GPU GTX 970 | Moderkort ASUS P8P67 B3 | Hårddiskar Western digital blue 500GB | Western digtal green 1TB | SSD Intel 120GB | Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | PSU Corsair 600W
Chassi Arc mide R2 | BenQ G2420HDBE | Windows 7 home 64 bit

Permalänk
Medlem

Håller med Thorsama, har man ett intresse som man tycker är kul så är det väl bara bra att satsa på det

Permalänk

Om du känner att ditt 470 sackar så kan jag ju dela med mig av att jag har suttit med 2st 260 de senaste fyra åren, tills härom veckan då jag skaffade mig ett 680 :3

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem

Man "förlorar" ju inte lika mycket på ett köp om man säljer det man bytte ut på begagnatmarknaden

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thormillion:

Hejsan alla Sweclockers!

Det är såhär att, varje gång jag köper något dyrt så mår jag skitdåligt för jag tänker på vad jag kan ha gjort för pengarna istället, t.ex göra något speciellt tillsammans med min flickvän.
Det blir en äcklig känsla i magen, och den känslan brukar göra så jag lämnar tillbaka varan jag köpt.

Iallafall, köpte ett GTx 660ti igår, och vet verkligen inte om jag ska behålla det eller inte. Kör just nu på ett GTX 470.
Vad tycker ni?
Behöver verkligen hjälp här!

http://www.inet.se/produkt/5409599/asus-geforce-gtx-660ti-204...

Jag hade dåligt samvete när jag köpte min första dator för 20k, cash... Datorn jag fick var en pentium 120Mhz. Så du kan vara lugn med ditt grafikkort. Det går över när du använt det ett tag. Köp blommor till flickvännen så är det väl lugnt?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thormillion:

Det är såhär att, varje gång jag köper något dyrt så mår jag skitdåligt för jag tänker på vad jag kan ha gjort för pengarna istället, t.ex göra något speciellt tillsammans med min flickvän.
Det blir en äcklig känsla i magen, och den känslan brukar göra så jag lämnar tillbaka varan jag köpt.

Detta är inget grafikkortsproblem, eller ens ett datorproblem, utan ett människoproblem. Mår du inte bra av att ha köpt något dyrt så köp det inte. Det tyder på att du tycker det är dålig prioritering, vilket det mycket möjligen är (svårt att veta om man inte har dina kontoutdrag framför sig).

Sätt upp fasta mål för hur mycket pengar du kan acceptera att lägga på datorprylar varje månad i förväg (ett grafikkort bör troligen vara många månaders ackumulerade dos). Det är ett första steg till att inte behöva må dåligt för att du spenderat "för mycket". Att ha en plan som du följer kommer göra att du känner att det är du som har kontrollen över inköpen, och högst troligen kommer din egen begränsning leda till att du undersöker och känner efter klart mer innan du köper något nytt, vilket också ökar chansen att känna att du gör "bra köp".

Försök också sätta ett egentligt värde på vad detta grafikkort ger dig. Är det några FPS mer i något spel? Spelar det någon egentlig roll? Vad kunde du gjort för pengarna i stället? Om du märker att "nä, detta var en rätt dålig prioritering, mitt gamla kort funkade ju egentligen bra" så ska du lämna tillbaka.

Om du inte kan få rätsida på detta själv eller efter diskussion med flickvän/andra så kan du testa att gå till en psykolog, i stället för att gå runt och må dåligt. De allra flesta mår inte dåligt på det sätt du beskriver varje gång de köper något, så för tillfället har du något att jobba med. Man vill ju må bra.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Thormillion:

Hejsan alla Sweclockers!

Det är såhär att, varje gång jag köper något dyrt så mår jag skitdåligt för jag tänker på vad jag kan ha gjort för pengarna istället, t.ex göra något speciellt tillsammans med min flickvän.
Det blir en äcklig känsla i magen, och den känslan brukar göra så jag lämnar tillbaka varan jag köpt.

Iallafall, köpte ett GTx 660ti igår, och vet verkligen inte om jag ska behålla det eller inte. Kör just nu på ett GTX 470.
Vad tycker ni?
Behöver verkligen hjälp här!

http://www.inet.se/produkt/5409599/asus-geforce-gtx-660ti-204...

Om du känner så bör du nog lämna tillbaka varan, och spendera en dag ute med ditt fruntimmer!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Har tänkt efter lite, och som några sagt här, det är ju mitt intresse jag lägger pengarna och så på ju
Men tycker ni jag ska lämna tbx grafikkortet ändå, för många säger ju att 470 är nästan lika bra som 660ti..?

Permalänk

Behåll det nya och sälj det gamla. Med pengarna som du får för det gamla kortet köper du något fint till din flickvän alt. går ut och gör något kul tillsammans.

Man mår oftast bättre när man ger någonting till andra än till sig själv, men ibland måste man ju få unna sig lite gott ibland

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Känner verkligen igen mig i den känslan. Värst var det när jag köpte en bil, fy fan det var stört jobbigt. Tycker det brukar gå över efter ett tag när man använt produkten och på något sätt kan rättfärdiga köpet för sig själv en extra gång "ja detta var verkligen det jag ville ha/behövde" Tycker verkligen inte du skall lämna tillbaka kortet utan njut lite av det istället!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Okey, lämnar nog ej tillbaka det då!
Hur mycket tror ni jag får för GTX 470?
Kanske kan bygga ihop en ny dator till tjejen med det grafikkortet ju?
För hon kör just nu på ett GT530m

Permalänk
Sötast
Skrivet av Thormillion:

Jag spelar väldgt, väldigt mycket, men känner att grafikkortet ( 470 ) började säcka efter lite!

Då har du gjort det absolut bästa valet du kunde, och känslan försvinner så fort du inser detta

I största delen i mitt liv så köpte jag alltid hörlurar i 99-199 kr's segmentet, de höll 6-18 månader och sedan köpte man nya, jag var alltid hyfsat nöjd och om jag ville ha bättre kvalité så drog jag igång högtalarna istället.

För 2 år sedan så fick jag tuppjuck på kvalitén och jag la 2300 KR på ett par trådlösa Sennheiser hörlurar.

Jag ville dö, 2300 kr för ett par sketna hörlurar? VAD HAR JAG GJORT?!

En vecka senare så insåg jag att jag just hade gjort ett av de bästa valen i mitt liv (inom ämnet såklart)

Idag, efter 2 år, ett batteribyte senare så blir jag alltid lika glad när de åker på huvudet och jag inser hur bra de är.
Polaren köpte ett par likadana bara någon månad efter mig då han totalt tappade hakan.

---

Blev visst ett lite mer långdraget inlägg än vad var tänkt, slutsatsen är JA! Du kommer bli nöjd!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

En diskussion med denna frågeställning kommer inte handla om grafikkort och är därmed off-topic i denna forumdel. Du är välkommen att posta i "Övriga ämnen" när din väntetid för åtkomst till det forumet är klar.

Utvöver detta: ett meddelande som hör hemma i Marknad borttaget enligt §9 i reglerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.