Subdomän på en registrerad telia .com domän fungar inte!

Permalänk
Medlem

Subdomän på en registrerad telia .com domän fungar inte!

Hejsan!
Skaffade för några dagar sedan en domän till min morsas företag (http://tradgardsmakeriet.com)
Den funkar perfekt och jag har inga problem med att besöka min nginx webbserver via webbläsaren eller liknande. Dock så skulle jag vilja sätta upp ett par subdomäner, tex, admin.tradgardsmakeriet.com, emilnd.tradgardsmakeriet.com.

Detta verkade ju väldigt enkelt då Telia erbjuder en kontrollpanel där man i princip skriver in namnet för en ny subdomän, väljer hur den ska agera vidarebefording (redirect 301 eller frame) med ett Mål-URL eller om man vill fixa dns helt själv.

Kort sagt har jag testat båda allternativen. Med deras "wizard" hittar webbläsaren subdomänen men besöker jag den så hammnar jag på originaldomänen tradgardsmakeriet.com..
Dns har jag inte mycket koll på men det allternativ jag lyckats utan felmedelande är:
Subdomän | Typ | TTL | Data
emilnd | CNAME | 3600 | emilnd.tradgardsmakeriet.com

Resultatet är lika med det jag får när jag använder "wizarden".

Så här ser min nginx konfiguration ut:

server { listen 80; server_name www.tradgardsmakeriet.com tradgardsmakeriet.com; access_log logs/tradgardsmakeriet.access.log; location / { root ???/html/tradgardsmakeriet.com/paron; index paron.html; } location /favicon.ico { access_log off; log_not_found off; } } server { listen 80; #server_name www.emilnd.tradgardsmakeriet.com emilnd.tradgardsmakeriet.com *.emilnd.tradgardsmakeriet.com *.tradgardsnakeriet.com; server_name emilnd.tradgardsmakeriet.com; access_log logs/emilnd.access.log; location / { root ???/html/emilnd.tradgardsmggakeriet.com; index index.html; } }

Så förutom "???" vilket är maskerat av mig är jag ganska säker på att konfigurationen skall vara rätt. Server_name har jag trixat fram och tillbaka med jättemycket.

Jag undrar då egentligen vad jag gör fel helt klart. Är inte riktigt säker på om nginx strular eller om det är jag som gjort fel i Telias kontrollpanel. Behöver ni mer information så skriv det, typ bilder på Telias "wizard" eller liknande.

Tack på förhand!

Visa signatur