Beställt en surfplatta, fått två

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av keeday:

Har kontaktat Telia. (ni kan vara väldigt övertygande ibland). Fanns inget i deras system så skulle avvakta tills nästa vecka, har det inte hänt något då så får jag behålla den. Måste säga, det trodde jag aldrig om Telia.

Skickades från m.sweclockers.com

Och om de vill ha tillbaks den så kräver du att de ska hämta den hemma hos dig, då du inte vill göra dig besväret att ta dig ända till postkontoret för att rätta till deras misstag. Antagligen kommer den budbilen kosta mer än vad en förlorad surfplatta kostar för dem, så då får du antagligen behålla den.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Och om de vill ha tillbaks den så kräver du att de ska hämta den hemma hos dig, då du inte vill göra dig besväret att ta dig ända till postkontoret för att rätta till deras misstag. Antagligen kommer den budbilen kosta mer än vad en förlorad surfplatta kostar för dem, så då får du antagligen behålla den.

klockrent, TS: va lite rapp i käften så ska det nog gå vägen
Juridiskt är det inte olagligt. Lovar att fröken i telefonen kommer babbla om att du är skyldig att posta den men det stämmer inte.
Dom gjorde misstaget, inte du. Dom ska hämta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

Ibland lönar det sig att vara en god gosse

ang:

Nej du hade inte fått något fängelse om du ens så hade sålt den vidare och ljugit.
Högst böter, om ens det om du yrkar på en massa saker.
Förutsätter ju dock att personen i fråga är ostraffad inte tungt kriminell.

Jojo. Trodde inte Telia kunde vara snälla.

Och för er som undrar varför jag vill ha två, så var det första tänkt som julklapp till min kära moder. Och om jag får behålla den andre så blir det en liten julklapp till mig med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk

ring dom och samtidigt spelar du in samtalet. bryr dom sejj inte kan dom inte komma tillbaka o säga att dom vill ha den, o gör dom de kan du ba säga att du har en inspelning behåller du den och dom kommer på dejj så blir de inte kul om du inte vill betala en till

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem

Om du ska försöka dig på sånt här fler gånger så skulle jag nog tipsa dig om att inte göra en tråd på SweClockers om det och skylta med det, utan bara lägga den i bokhyllan som du sa och låtsas som att inget hänt

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Medlem

Om dom vill att man ska skicka tillbaka den, kan man då kräva att dom skall hämta den? För det tar ju min tid när jag måste tillbaka och posta den till dem? Om man kan kräva det av dem kanske de inte är så sugen att ta tillbaka den?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

samma sak som när jag köpte ett chassi från komplett. beställde ett coolermaster elite 430, fick ett fractal design r3, vill ni veta en hemlis. jag behöll det

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av hippsieee:

samma sak som när jag köpte ett chassi från komplett. beställde ett coolermaster elite 430, fick ett fractal design r3, vill ni veta en hemlis. jag behöll det

Men om du hade varit ärlig här så hade du troligtvis fått behålla FD R3 och fått det du beställde alltså ett Elite 430. Då kostnaderna för att skicka ett chassi hit och dit kostar mer och är jobbigare än att dem bara skickar ut rätt produkt till dig. Alltså om du skulle skickat tillbaka R3 (med budbil) och de skickar ut 430, så troligtvis hade du haft två chassin om du hade ringt dem när du fick fel.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Newklear:

Sluta upp med moralpaniken, det hjälper ingen.

TS har inte stulit någonting. Telia har gett det till honom, vare sig det var medvetet eller inte, och om Telia sen vill ha tillbaks det så är det deras skyldighet att hämta det.

Jag skulle snarare kalla det moraliskt fel att kräva att personen i fråga ska göra sig besväret att rätta till Telia's fel.

Fast nu handlar det inte i första hand om moral utan juridik och hade trådskaparen behållit båda plattorna hade det varit olagligt, vilket redan nämnts upprepade gånger. Sen får du gnälla hur mycket du vill om moralkärringar och vems fel det är och vem som har den moraliska rätten på sin sida men lagen är tämligen klar. Behåller man något som man inte beställt bryter man mot lagen och kan blir straffad för det.

Så i den här typen av fall finns det bara en sak att göra om man vill följa lagen och det är att höra av sig till parten som skickat fel vara och påpeka felet. Sen är det i det här fallet upp till Telia att avgöra hur de vill hämta tillbaks sin felskickade vara. Jag har hört exempel på där företaget ansett det vara för dyrt så att mottagaren fått behålla varan. Lite längre upp i tråden ser du ett exempel på någon som fick lite pengar för besväret när denne tejpade på en returlapp skickad av Telia och lämnade den på närmsta postombud. Just att lämna varan på posten är för de allra flesta ingen stor uppoffring då de brukar finnas på alla större varuhus så alla som någon gång handlar mat borde kunna lösa det med ett minimum av insats.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Både och, och att behålla den "i ond tro" (dvs att du vet att det är fel) gör dig skyldig till stöld.

Okej, nu kör vi en liten juridiklektion (även om jag inte är någon expert själv)
BrB 8:1 säger "Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år." Paragrafen innehåller tre rekvisit som alla måste vara uppfyllda för att brott ha ska begåtts, de är att man olovligen tagit, haft uppsåt att tillägna sig det och att det ska innebära skada.

Att det innebär en ekonomisk skada för Telia är det inga snack om, att han har uppsåt att tillägna sig surfplattan är också klart, men han har inte olovligt tagit produkten ur Telias besittning då de har skickat den till honom så stöld kan han aldrig fällas för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrimpey:

Okej, nu kör vi en liten juridiklektion (även om jag inte är någon expert själv)
BrB 8:1 säger "Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år." Paragrafen innehåller tre rekvisit som alla måste vara uppfyllda för att brott ha ska begåtts, de är att man olovligen tagit, haft uppsåt att tillägna sig det och att det ska innebära skada.

Att det innebär en ekonomisk skada för Telia är det inga snack om, att han har uppsåt att tillägna sig surfplattan är också klart, men han har inte olovligt tagit produkten ur Telias besittning då de har skickat den till honom så stöld kan han aldrig fällas för.

Snacka om att tolka och använda juridiska termer och lagar fel.

TS har inte tagit någonting. Dom skickade det till honom, paketet kunde lika bra ha innehållet borttappade manualer eller sladdar som skulle hängt med i första paketet, vad vet TS?

Du får läsa på lite mer innan du bara tar en spalt ifrån nätet och tolkar det som något annat som inte har hänt.
Och dessutom när du för en s.k. Lektion inom juridik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeday:

Såå, om jag lägger den på hyllan oöppnad och väntar. Finns det då ingen tidsgräns på när de inte längre kan kräva tillbaka den?

Får se hur jag gör. Och om jag bestämmer mig för att lämna tillbaka den så får de själva komma och hämta den.

Har googlat runt lite och försökt hitta någon lag kring detta, men hittar noll. (förmodligen bara jag som är en dålig googlare).

Men tack för alla snabba svar

Skickades från m.sweclockers.com

Hur lång preskriptionstid har stöld är det du frågar..? Beror på värdet antar jag .. Det man kan göra är att se vad fängelsestraffet är som max för värdet, och sen ta det x2.5 år på en höft.

Pleas note, the above is rabble, and may or may not be accurate.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Tre år har de på sig att upptäcka felet och återkräva varan i ursprungligt skick eller ekonomisk ersättning.

Sen att en support-medarbetare sagt att TS förmodligen får behålla varan ska man inte alls lita på. Varan tillhör företaget Telia och en kundtjänstmedarbetare besitter ytterst sällan rätten att ge bort saker som ägs av företaget. Om supportmedarbetaren inte har den rätten kan det falla under brottet Trolöshet mot huvudman: att en individ på deras support gör fel ger inte dig som kund automatiskt rätt i ett eventuellt rättsligt fall i framtiden (båda gör fel), båda kan bli oberoende straffade. Sen kan de så klart säga att det saknades uppsåt, medarbetaren trodde att inget skulle hända eller att det var brottsligt. Men som sagt, detta gör inte TS ansvarsfri.

Så jag skulle vara väldigt försiktig med vad jag gör, oavsett om supporten inte hör av sig inom den tid de sa!

edit: tänk er ett lite modifierat scenario. Anton känner Erik som jobbar på komplett. Erik gör ett "misstag på jobbet" och bygger en dator för 20.000kr och skickar till Anton. Anton ringer till kompletts supportavdelning och säger att han inte alls beställt något. Supportmedarbetaren säger så klart "vi ser inget i vårat system. Behåll datorn". Låter det rimligt att Anton ska få behålla datorn? Erik har förmodligen gjort sig skyldig till något, men det betyder väl knappast att Anton ska behålla datorn, eller?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av matlo:

Snacka om att tolka och använda juridiska termer och lagar fel.

TS har inte tagit någonting. Dom skickade det till honom, paketet kunde lika bra ha innehållet borttappade manualer eller sladdar som skulle hängt med i första paketet, vad vet TS?

Du får läsa på lite mer innan du bara tar en spalt ifrån nätet och tolkar det som något annat som inte har hänt.
Och dessutom när du för en s.k. Lektion inom juridik

Skickades från m.sweclockers.com

Hur går det med läsförståelsen? Han skrev ju precis att det inte var stöld. Vidare är det ju uppenbart att det var en surfplatta i andra paketet då det öppnades så resten av ditt inlägg är bara trams. Det är inte olagligt att öppna paket som är adressat till en själv. Det är däremot olagligt att behålla saker som någon annan skickat om det är uppenbart att det är fel. Se egenmäktigt förfarande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Vad är poängen med dessa trådar?
Har man någon som helst cell kvar där uppe, så fattar varenda person att man ska lämna tillbaka.

Ditt är ditt och mitt är mitt.
Lär er skilja på vems saker tillhör vem.

Dagens 90-talister....

EDIT: förstår inte hur dagens folk börjar tappa moral, vett och etikett.

Å andra sidan kan det ju knappast vara så svårt att skicka saker rätt heller, jag tycker därav att man i någon mån delvis får skylla sig själv. Tycker man hör om sånt här väldigt ofta och då är det knappast så att alla skapar en tråd om det på valfritt forum. Förövrigt skulle jag vägra att hålla på och virra till posten och krångla med porto när jag fått ett paket hem. Jag kan definitivt ringa och säga att jag fått två men då får de komma hem till mig och hämta den, allt annat vore urdålig kundservice.

Dagens "äldre än 90-talister", kan inte ens posta saker rätt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*
Då vi utrett att man inte får behålla en vara man ej äger (juridiskt sett), så hänvisar jag till en annan tråd. http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1113305-man... om man vill fortsätta diskutera vad man har för rättigheter.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.