Helgsnack: Den ultimata datorlådan

Permalänk
Medlem

FD XL

Behövde...
*Bra med plats för komponenter, så det är lätt att byta vid behov. Utan att vara för stort.
*Smidig montering för att plocka med hårddiskar.
*Rejäl vattenkylning. I detta fall blev det 3x140mm i taket, 2x140mm i fronten samt bra längd på slangar så man inte behöver tömma systemet för att plocka ur hårdvaran.
*Dammfilter ingår, inte fel även om det går att köpa till.
*Inga fönster eller krafs som går bort hos mig..

Otroligt prisvärd. Var beredd att betala mer, men hittade inget som passade lika bra som detta för vettiga pengar.

Permalänk

Chieftec Matrix

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=111543&cks=PRL

Helt klar för den som vill ha mkt av mera

Visa signatur

Stormen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratroper:

Bytte igår från mitt Fractal Design R4 till Bitfenix Prodigy.

Jag kommer aldrig gå tillbaka till atx igen. Jag är dundernöjd. :]

Vänta lite här nu...
Du föredrar mATX och jag antar att det är för det går att bygga mindre, smidigare datorer med den. Det jag dock inte förstår är att du valde en låda som är gigantisk i förhållande till formfaktorn?

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Det finns bara ett riktigt drömchassi! The one and only! den perfekta osv osv! Mina vänner: SilverStone Temjin TJ11B-W
http://www.inet.se/produkt/6901013/silverstone-temjin-tj11b-w...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt datorer i 20 år nu och har fortfarande inte stött på "det ultimata chassit". Alla har sina små brister och designfel. Sedan är jag väldigt trött på miditowers i största allmänhet och överväger att modda något helt galet nästa bygge. Kanske en vinkyl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WallEm:

http://www.inet.se/produkt/6900466/fractal-design-arc-svart skulle jag säga är den bästa, har mycket kylning (och plats för vatten), är inte gigantisk, men fortfarande atx format, inte för "rymdskepps"-liknande, och inte heller för stilren, perfekt alltså!

Ett chassi jag också fastnat för då man faktisk kan få in en stor radiator som också är förtjuten så den inte slår i saker på moderkortet och att lådan inte är jättestor.

Men så var det där med kvaliten, skulle den finnas i aluminium som håller dyrare lian Li kvalite skulle det bli en sån, dock som det är nu tvekar jag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Bygg eget, då får du precis som du vill ha det ( ungefär! )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Det finns bara ett riktigt drömchassi! The one and only! den perfekta osv osv! Mina vänner: SilverStone Temjin TJ11B-W
http://www.inet.se/produkt/6901013/silverstone-temjin-tj11b-w...

Får man verkligen vad man betalar för ? 5 lax är ju inga kaffepengar direkt, iallafall inte för min del!

Permalänk

fattar inte att folk kan köpa chassin som är gjorda i plast

Permalänk
Skrivet av Tunezz:

Får man verkligen vad man betalar för ? 5 lax är ju inga kaffepengar direkt, iallafall inte för min del!

Det du betalar för i första hand är ett chassi i mycket tjock aluminium utan en enda popnit. Allt är skruvat så du kan plocka isär det på ett enkelt sätt. Sen är det otroligt snyggt och väldigt robust. Ett riktigt kvalitetsbygge i mina ögon. Dock är jag lite av en Silverstone fanboy som är totalt såld på 90 graders rotering på moderkortet, så lyssna inte för mycket på mig.

Det enda jag saknar på detta chassi för att det skulle vara det ultimata är ett trevligt sätt att dra kablar. Finns mest luft och du måste dra kablarna från bottenutrymmet genom 1 av 2 hål. Det ena placerat under 5.25" platserna och det andra mellan 180mm fläktarna. Känns lite trist. Prisvärt? Jag skulle säga nej faktiskt.

Permalänk
Medlem

NZXT Phamtom den är rank 1#

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Mycket av det jag har sett här i kväll är nog en liten åldersfråga tror jag. Nu höftar jag bara lite lätt så ingen bör ju ta åt sig
men ju "spaceigare" designen är/och med fönster desto yngre är publiken? har jag fel? jag vet själv vad jag valde för 10-15 år sen. Då ville man ha fönster och fläktar med leds. Nu vill jag inte att det ska synas så förbannat och det ska vara tyst. Sen att man har fru som vill att det ska vara så diskret så möjligt om man nu ska kunna få ha burken framme och igång har ju inte alls påverkat mitt val =P

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Får man verkligen vad man betalar för ? 5 lax är ju inga kaffepengar direkt, iallafall inte för min del!

Caselabs är bättre och billigare.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Skrivet av Pholostan:

Caselabs är bättre och billigare.

Om man gillar ett chassi som ser ut som en fyrkant och är alldeles för stort vad man än gör med det, absolut.

Permalänk

Med tanke på priset så måste jag nog hålla med många andra och säga Define R4!

Sjukt mycket låda för pengarna, byggkvalliten är inte 100% i alla lägen men den är ändå galet prisvärd!

+ Stora fläktar som gör den tyst.
+ Ljuddämpning som gör den ännu tystare.
+ Dammfilter vid alla insug som även är lätta att ta loss och rengöra.
+ Klarar alla grafikkort
+ skulle kunna fotsätta med detaljer men nu orkar jag inte mer

-Tung
-Byggkvalliten

Permalänk
Medlem

Rullar med ett Antec P280 och är väldigt nöjd, kan rekomendera det starkt!

SweClockers Review:
http://www.youtube.com/watch?v=DEFRNO8qV_8

Visa signatur

Kör bara köör

Permalänk
Medlem

1. Caselabs (t.ex. Merlin SM8, grymt för vattenkylning kolla OC3Ds test)
2. Silverstone Temjin T-11
3. Silverstone Temjin T-07
4. Lian Li PCXF-2000 eller Silverstone FT-02 om du kör luft och inte vatten (det går med vatten men de briljerar med luftkylning).

Har själv ett FT-02 i silver (samma färg som Macbook pro) och tycker det är kanon. Har lite ljudisolering och bra luftflöde. Jo GTX690 får plats (mätt men inte fått tummen ur och köpt än). Det är dock lite småtrångt bakom för kablage men var inga problem att pressa dit panelen.
Tittade själv på Fractal Design men plastfronten är grymt trist om man ändå är beredd att lägga lite pengar på chassi köper jag hellre nåt i Aluminium.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

För vattenkylning Corsair 800D eller SilverStone Temjin TJ11B

Permalänk

Jag har r4 och är väldigt nöjd

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition Cpu-Kylare: Antec Kühler H2O 620
GPU: XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PSU: Chieftec Nitro Series BPS-550C 550W PSU
HDD: Western Digital 1TB 3,5 ''Minne: Corsair 8gb 1600mhz VENGEANCE CL9
Modekort: Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+Chassi: Fractal Design Define r4

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är väldigt förvånad över att det är så pass få som har nämnt Antec P280.

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R4.

Jag har ingen erfarenhet av många andra chassin personligen, dock. Läste och tittat på många olika typer på nätet innan köp tilll nya datorn, men efter recensionen här på sweclockers så tog jag chansen och köpte en. Inte ångrat det beslutet.

Den är vad jag behöver. Tyst, rymlig, lättarbetad, tjusig, bastant och med bra kylningsmöjligheter. Skulle väl vara fronten som är den svaga länken. Men jag sitter inte och leker med luckan hela tiden.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk
Medlem

Har inte hittat nått chassi jag gillar mer än Corsair 800d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Måste säga att jag är väldigt förvånad över att det är så pass få som har nämnt Antec P280.

Håller med. Antec Performance-chassin är de få chassin som både är ljuddämpade och ger minst lika bra kylning som andra high-end chassin. Har byggt ett antal speldatorer åt kunder men Antecs P-chassin är för mig de snyggaste och bästa. Vem älskar inte metallfinish på sin speldator??

Kört med en Antec P182b på min primärdator i 6 år.

Permalänk
Medlem

Lätt Corsairs chassin, snygga, välbyggda och prisvärda.
Fattar inte hur så många kan rekomendera billiga plast chassin med samma byggkvalite som en trabant?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

När jag hade tröttnat på; plast bling fönster trångt mm bytte jag till Lian Li PC-V2120 och det lär nog dröja innan jag byter igen.
http://www.techspot.com/review/343-lian-li-pc-v2120/

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ifall bilderna verkligen stämmer så var det OHYGGLIGT dyrt. Ser ut att ha förvånansvärt låg kvalité för det priset.

För den summan så skulle chassit absolut vara perfekt... inte sådär med lite halvsneda kontakter.

Äger ett själv och ja man får vad man betalar för. 18kg utan komponenter och då är det byggt i aluminium rakt av. Inga pop-nitar och annat permanent nonsens, det lilla som är i plast är av det gedigna slaget (ända som är i plast är hotswap kontakterna och HDD vaggorna), snyggt (subjektivt), rymmer det allt och lite till samt en lysande kvalitet rakt igenom.

Utöver detta har Silverstone gudomlig kundservis (kanske hjälper att jag äger deras dyraste chassi). Det ända som eventuellt skulle vara bättre är väll Caselabs, Danger Den eller Mountainmods chassin och då får man troligen lägga till ytterligare pengar och öka ännu mer i storlek vilket jag varken vill eller behöver.

Silverstone Temjin TJ11B, kommer jag inte att byta i första taget.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

najs japp ska kolla på coolingstuff och sluta stirra mig blind på inet.se utbud på allting

Ska du ha vattenkylnings prylar så har ju inet inget direkt utbud allt väl förutom vanliga slutna cpu kylare å sånt.

Coolingstuff har fö. grymm service och är hjälpsamma.

Permalänk
Medlem

Här har vi

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Silverstone Fortress FT02. Det enda jag kan klaga på är att hålet för montering av CPU-kylaren sitter fel för mitt moderkort. Snyggt, jäkligt bra luftflöde och positivt lufttryck så man slipper allt damm! Helt klart ultimata chassit för luftkylning.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

FRACTAL DESIGN R3.. ftw

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"