Förvirrad kille ska köpa SSD

Permalänk

Förvirrad kille ska köpa SSD

Tjenare.. Sitter och kollar på ssd'er av alla olika slag storlekar och tillvärkare. men jag blir jävligt förvirrad vilken model man ska titta på? :s

Dom nya Samsung diskarna 840 har en basic och en Pro version vilken är till vanlig stationär dator?? :s (stog desktop version och laptop verison på 830)
Intel har reseller och vanliga? vad är skillnaden vilken ska man ha till stationär dator?
Kinstone HyperX 3k Har en som heter Kit och en utan Kit? vilken ska man ha!??! :S

Är jätte förvirrad kan någon snälla reda ut alla dessa problem!?? vilken jävla verison ska man ha!????

Permalänk
Medlem

840 basic och Pro skiljer i skrivhastighet där Pro är betydligt snabbare.
Intel reseller och vanliga då skiljer i kablage man får med. Köper man OEM är det inga kablar eller broschyrer med.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

840 tappar otroligt mycket prestanda som inte återställs efter trim. Jag hade köpt den om den varit bättre på den punkten, men nu blev det Corsair Neutron 240GB som fick samma utmärkelse i testet och håller jämn och stabil prestanda. Skillnaden mellan 400 MB/s eller 500 MB/s skriv ger väldigt liten, om ens någon märkbar skillnad i prestanda så det blev det stabila och långlivade valet för min del. 1400 kr för den av CDON ser jag som ett riktigt kap!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

840 tappar otroligt mycket prestanda som inte återställs efter trim. Jag hade köpt den om den varit bättre på den punkten, men nu blev det Corsair Neutron 240GB som fick samma utmärkelse i testet och håller jämn och stabil prestanda. Skillnaden mellan 400 MB/s eller 500 MB/s skriv ger väldigt liten, om ens någon märkbar skillnad i prestanda så det blev det stabila och långlivade valet för min del. 1400 kr för den av CDON ser jag som ett riktigt kap!

Skickades från m.sweclockers.com

Fast om man tar en titt på detta test så ser man att 840 enbart utför TRIM på ett annorlunda sätt än vad man är van vid. Prestandan återgår till det normala i slutet av testet men det är mer omständligt att komma dit jämfört med t.ex. Samsung 830. En nackdel med Samsung 840 är att minnescellerna inte tål oerhört många skrivningar, vi talar dock stor skrivpåfrestning per dag för att uppnå en kortare livslängd än sju år.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Fast om man tar en titt på detta test så ser man att 840 enbart utför TRIM på ett annorlunda sätt än vad man är van vid. Prestandan återgår till det normala i slutet av testet men det är mer omständligt att komma dit jämfört med t.ex. Samsung 830. En nackdel med Samsung 840 är att minnescellerna inte tål oerhört många skrivningar, vi talar dock stor skrivpåfrestning per dag för att uppnå en kortare livslängd än sju år.

Nu vet jag inte vilket test du läst, men det du nämner varken såg eller läste jag i SweClockers test. Prestandan i princip halverades trots att TRIM + extra vilotid om jag kommer ihåg rätt. Det var ju också den stora slutgiltiga negativa omdömet i sammanfattningen. Det såg absolut inte bra ut i mina ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldToazt:

Tjenare.. Sitter och kollar på ssd'er av alla olika slag storlekar och tillvärkare. men jag blir jävligt förvirrad vilken model man ska titta på? :s

Dom nya Samsung diskarna 840 har en basic och en Pro version vilken är till vanlig stationär dator?? :s (stog desktop version och laptop verison på 830)
Intel har reseller och vanliga? vad är skillnaden vilken ska man ha till stationär dator?
Kinstone HyperX 3k Har en som heter Kit och en utan Kit? vilken ska man ha!??! :S

Är jätte förvirrad kan någon snälla reda ut alla dessa problem!?? vilken jävla verison ska man ha!????

Med eller utan Kit, (installationskit) kan vara plastvaggan du skruvar fast hårdisk med)
desktop eller retail. där är det storleken på disken som kan skilja sig men oftast så ska det vara samma prestanda mellan dessa modeller.

Du kan få disk i 2 versioner oftast Bulk eller Retail. Bulk är du får en disk i handen utan extra tillbehör. Retail du får en massa saker till som en manual eller installationsskiva skruvar och sladdar typ. brukar skilja nån nån hundralapp mellan dessa versioner.

med basic och Pro och sånt i namnen så kan det vara vissa funktioner som finns eller inte finns.

Surfa runt bland lite test och jämför och se vad du tycker är bäst SSd just för dig.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Nu vet jag inte vilket test du läst, men det du nämner varken såg eller läste jag i SweClockers test. Prestandan i princip halverades trots att TRIM + extra vilotid om jag kommer ihåg rätt. Det var ju också den stora slutgiltiga negativa omdömet i sammanfattningen. Det såg absolut inte bra ut i mina ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Poängen är att anand gör ett mer utförligt test, problemet med sweclockers test är att de tortyrtestar och sedan utför trim och förväntar sig att det ska ge effekt direkt. Samsungs diskar i 840 serien verkar i viss mån vänta med trim tills det kommer sekventiella skrivningar vilket gör att prestandan inte återställs i sweklockers test. Trim är ett kommando som skickas till disken med meddelande om att intformationen som raderas inte längre används, sedan är det upp till disken att använda denna information på det sätt som firmwareprogrammerarna tyckte var bäst vilket inte automatiskt innebär att datan rensas varken direkt efter trim eller med vilotid. Samsung verkar då ha valt att vänta med trim till sekventiella skrivningar görs. Har du en normal belastning med blandade små och stora skrivningar så kommer prestandan inte att sjunka på det sätt som sweclockers test ger sken av.

Permalänk
Skrivet av Akarr:

Med eller utan Kit, (installationskit) kan vara plastvaggan du skruvar fast hårdisk med)
desktop eller retail. där är det storleken på disken som kan skilja sig men oftast så ska det vara samma prestanda mellan dessa modeller.

Du kan få disk i 2 versioner oftast Bulk eller Retail. Bulk är du får en disk i handen utan extra tillbehör. Retail du får en massa saker till som en manual eller installationsskiva skruvar och sladdar typ. brukar skilja nån nån hundralapp mellan dessa versioner.

med basic och Pro och sånt i namnen så kan det vara vissa funktioner som finns eller inte finns.

Surfa runt bland lite test och jämför och se vad du tycker är bäst SSd just för dig.

Samsung's 830 hade varit perfekt =/

Permalänk
Skrivet av Akarr:

Med eller utan Kit, (installationskit) kan vara plastvaggan du skruvar fast hårdisk med)
desktop eller retail. där är det storleken på disken som kan skilja sig men oftast så ska det vara samma prestanda mellan dessa modeller.

Du kan få disk i 2 versioner oftast Bulk eller Retail. Bulk är du får en disk i handen utan extra tillbehör. Retail du får en massa saker till som en manual eller installationsskiva skruvar och sladdar typ. brukar skilja nån nån hundralapp mellan dessa versioner.

med basic och Pro och sånt i namnen så kan det vara vissa funktioner som finns eller inte finns.

Surfa runt bland lite test och jämför och se vad du tycker är bäst SSd just för dig.

Vilken version ska man ha för vanlig stationär dator då?
Behöver man dom extra kablarna och grejjerna?

Permalänk
Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/samsung_840_series_basic_250gb_s...

Skillnaden mellan desktop och laptop är att det följer med lite extra prylar för att de ska passa bättre i antingen en laptop eller stationär beroende på vad du köper för något, men både och kommer passa i både stationära och bärbara.

Har även en rabattkod på 25% på CDON som du kan få här: CfMiKJn10

...så får du den ännu billigare. Ruskigt bra pris på en SSD i den kalibern, men rabattkoden går ut i midnatt så skynda dig!

Permalänk
Medlem

Samsung 830 finns i lager hos:

http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:4404644

Kommer troligen själv köpa den där.