Permalänk
Medlem

Hårddiskar döda?

Hejsan!

Vänder mig nu till er på Sweclockers som ett sista desperat försök att rädda en del av innehållet på mina hårddiskar.

Det började med att jag köpte en ny dator; moderkort, cpu, grafik, minnen, psu och tänkte återanvända mina hårddiskar.
Byggde ihop hela kitet som består av:
ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB DirectCU II (ENGTX560 Ti DCII/2DI/1GD5)
ASUS P8P67 PRO B3 - ATX / Intel P67 / DDR3 / 3xPCI-E / SATA 3.0 / USB 3.0 / Firewire
Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x4GB) (CMZ8GX3M2A1600C9)
Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS
Intel Core i5-2500K 3,3GHz / 6MB / Socket 1155 (Boxed)

Satta i mina hårddiskar och startar. Men bios hittar inte hårddiskarna.
Nehe, vafan e de för jävla fel tänker man nu då och försöker lite mer.

Bygger ihop den gamla igen och sätter i hårddiskarna där för att se att dem fungerar. Men inte heller här hittas dem i bios.
Börjar ana oråd i detta läget.

Sticker ner till bror min och får samma sak där, hittas inte i bios.
Inte heller i min mors pc.
Testat att sätta in dem i extern hdd usb docka men inget resultat. Inte heller med ngn ubuntu skiva eller R-Studio.

En stark bidragande orsak kan ju vara att de inte spinner upp..
Finns det något mer jag kan testa innan jag skickar dem till en recovery firma?
Funderar på om man ska jaga efter likadana hårddiskar och se om man kan byta kontrol-kort.

Vad kan ha hänt? Statisk elektricitet? Hade antistat-band på mig när jag jobbade med datorn. Kan PSU varit för stark och "bränt" hårddiskarna?

Hårddiskarna är dessa Samsungs:
Model: HD103SJ
p/n: HD103SJ / 62441-C74A-A14GB
s/n:S246JDWZ300286
INFO: 1000GB/7200RPM/32MB

Model: SP2504C OS?
p/n: 301112FLC05642 P120
s/n:S09QJ1ULC54581
INFO: 250GB/7200RPM/8MB

Model: HD252KJ
p/n: HD252KJ / 410211FP402235 T166S
s/n:SONJJ1NP400317
INFO: 250GB/7200RPM/16MB

Ja jag vet, jag borde ha haft backup... Tittade på NAS innan detta hände såklart..
Tack för att du har läst och uppskattar alla möjliga råd.

Mvh Keckis

Edit: hdd s/n

Permalänk
Medlem

Tror inte att de är förstörda, om du höger klickar i start menyn på dator --> hantera och sedan diskhateraren, syns hårddiskarna? Om ja, har de en "bokstav"? Om nej, testa med Dynamic disk converter om hårddiskarna har suttit i en gammal dator. Om det inte funkar testa med Easus data recovery! Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Nopp dem syns inte i Windows eller i Diskhanteraren.
Kan ju bero på att dem inte syns i bios eller spinner upp....
Får testa programmen och se!

Permalänk
Medlem

verkar ju osannolikt att tre hårddiskar skulle gå sönder samtidigt ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jepp, de är väldigt osannolikt tänkte jag med, men så är verkligheten

Hur svårt är det att byta kontroller-kort?

Permalänk
Medlem

En longshot, men jag antar att du provat andra SATA-kablar i och med att du bytte datorer flertalet gånger?
Fast då borde ju USB-dockan fungera.

Tycker också det verkar osannolikt att tre diskar ska dö samtidigt, speciellt om dom är olika modeller.

Edit: Har två av hårddiskarna samma serienummer? Skumt..

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

En longshot, men jag antar att du provat andra SATA-kablar i och med att du bytte datorer flertalet gånger?
Fast då borde ju USB-dockan fungera.

Tycker också det verkar osannolikt att tre diskar ska dö samtidigt, speciellt om dom är olika modeller.

Edit: Har två av hårddiskarna samma serienummer? Skumt..

Ajamensan, har prövat flera olika kablar, även kablar som tillhört de datorer jag testat med.
Ja, visst är de osannolikt..
woops, lite snabb copy paste där med serienummer..

Permalänk
Medlem

om de inte spinner upp så låter det som att det är någon form av el fel / fel på kontroller kortet och är då högst sannolikhet detta kan ha berot på ett felaktigt nätagg som levererat för hög volt kanske ? och efter som alla är av samma fabrikat så har det förmodligen samma fel tollerans på spännigen.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har inte gjort misstaget och använt andra modulära kablar än de medföljande till nätagget? Eftersom det inte finns någon standard är risken stor att de olika spänningarna hamnar fel. Det finns andral som gjort detta på forumet tidigare. Jag minns speciellt en som eldade 4st diskar samtidigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du har inte gjort misstaget och använt andra modulära kablar än de medföljande till nätagget? Eftersom det inte finns någon standard är risken stor att de olika spänningarna hamnar fel. Det finns andral som gjort detta på forumet tidigare. Jag minns speciellt en som eldade 4st diskar samtidigt.

Hmm, de kan jag inte svara på faktiskt. Kommer inte ihåg om jag bytte och körde med de nya, men det skulle jag tro att jag gjorde.
Vågar dock inte svära på det..

Letar efter en likadan hårddisk nu för fullt för att kunna byta PCB.

Finns det möjlighet att kunna ta reda på vilken firmware disken har, om det inte står på etiketten?
"Samsung hard disk drives require a matching of firmware revision and also preferably same PCB REV. The firmware revision is normally labelled onto the flash firmware IC for older Samsung hard disks; however on the latest Samsung drives you will find the firmware revision on the top label (See fig 9)"

Har Rev A på min ena disk, men ser inget firmware version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du har inte gjort misstaget och använt andra modulära kablar än de medföljande till nätagget? Eftersom det inte finns någon standard är risken stor att de olika spänningarna hamnar fel. Det finns andral som gjort detta på forumet tidigare. Jag minns speciellt en som eldade 4st diskar samtidigt.

Jajjamensan, fler en en som har gjort det. Pga att jag blandade ihop kablare från två modulära nätagg. Men fick faktiskt nya diskar på garantin från Seagate, bara att göra en RMA och skicka in dem.
Dock så blev det kortslutning i mina diskar, så datorn startade öht inte alls när de var inkopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Jajjamensan, fler en en som har gjort det. Pga att jag blandade ihop kablare från två modulära nätagg. Men fick faktiskt nya diskar på garantin från Seagate, bara att göra en RMA och skicka in dem.
Dock så blev det kortslutning i mina diskar, så datorn startade öht inte alls när de var inkopplade.

Fan, börjar fundera mer och mer på om det var så jag gjorde...

Permalänk
Medlem

Har nu lyckats införskaffa en likadan hdd som är gjord en månad efter min.
Bytt PCB kort och disken spinner nu upp.

Däremot hittar jag den inte i windows eller i bios. Inte heller i programmen R-Studio eller GetBackDataNTFS.

Vad kan detta bero på?

Mvh Keckis

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Keckis:

Har nu lyckats införskaffa en likadan hdd som är gjord en månad efter min.
Bytt PCB kort och disken spinner nu upp.

Däremot hittar jag den inte i windows eller i bios. Inte heller i programmen R-Studio eller GetBackDataNTFS.

Vad kan detta bero på?

Mvh Keckis

Troligen fel firmware, ibland måste disken vara gjord samma dag. Fler saker än kortet kan ha brunnit, såsom läshuvudena och dess servo.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Troligen fel firmware, ibland måste disken vara gjord samma dag. Fler saker än kortet kan ha brunnit, såsom läshuvudena och dess servo.

Är dessa svåra att byta, läshuvudena och servo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keckis:

Är dessa svåra att byta, läshuvudena och servo?

Du menar väl inte att du meckar själv med att öppna diskarna hemma?
Antingen bygger du ett renrum, kostar ett par millar, eller bättre, lämnar in dom till en dataåtervinningsfirma, typ Ibas.

Diskar som inte spinner upp och/eller inte syns i BIOS kan man sällan rädda själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om du tittar på NAS så ska du ha en extra backup i alla fall.
Jag trodde i min enfald att en NAS i raid 1 borde vara bra backup för en hemanvändare som mig.
En disk kraschar in med en ny och kör vidare med mina data intakt.
30/8 2012 kom jag hem med en QNAP men efter att jag kade sett den andra hårddisken sjunka från Good till Normal i smartstatus på mindre än 6 veckor kontaktade jag supporten för QNAP.
Hårdvarufel lämna in för reparation blev svaret men då skulle jag vara utan min dataserver/backup.
Dom fixar ju inte grejorna medan man väntar om man nu inte har sovsäcken med och mat och dryck för en månads väntan.
Så jag valde Webhallens alternativ med en ny av samma modell(hade bytt den första disken som fick sämre status mot en ny tidigare och speglat den fungerande disken med data mot den nya) för diskarna var ju kvar.
Men så var det något annat som inte riktigt funkade nytt supportärende nytt byte (samtidigt köpte jag på mig 2 WD RED) nästa gång det var hårdvarufel så fanns inte den ursprungliga modellen och efter lite krigande bytte jag upp mig en modell i serien med 350:- i rabatt.
Hem den fungerade så jag kunde komma åt data som låg i raid 1, bra tänkte jag.
Bra så långt men sedan kunde jag inte formatera WD RED:arna som jag skulle ha i an annan raid 1.
Kontakt med support nytt hårdvarufel konstaterat byter till en ny av samma modell som den tidigare(fast om jag hade vetat vad jag nu vet hade jag nog tagit dom 4 veckornas väntan på att riktig människa hade gått igenom en av dom tidigare köpen med testinstrument och lödkolv så att jag hade fått något väl sammansatt och noggrant testat).
Hem den startar inte upp som den ska kan inte accessa vare sig via WEB-GUI eller m.h.a. knapparna som sitter vid displayen på NAS:en.
Stänger ner med strömbrytaren(den enda knapp som fungerar, ja i det läget det enda som fungerar på NAS:en).
Switchar position på diskparen.
Nu startar den och blir åtkomlig.
Jag kan formatera WD-diskarna men......min tidigare fungerande raid 1 på dom andra 2 diskarna är bruten och mappstrukturen försvunnen.
Däremot kan jag se att det finns data kvar på dom gamla diskarna.
Problemen är då 2 hur komma åt datat och är mina bildfiler,avi-filer och dokument läsbara om jag kan komma åt data?
Och om jag lyckas återställa vågar jag någonsin stoppa i det första diskparet i NAS:en med tanke på dom 4 tidigare som har en felprocent på 100?
Webhallen har varit hyggliga på byte till ny av samma modell rakt över disk men någon rabatt för att byta sig upp i serien(då alternativet var att vänta 4 veckor ,eller mer på mannen med lödpenna och testinstrument och jag ville igång snabbt köpte ju en sak för några tusenlappar exklusive disk som jag trodde att det var bara att stoppa i diskarna sedan skulle det gå några timmar på att lära sig inställningar och testa dom och sedan var allt i mina händer) det fick jag kriga en stund för att få.
Där var det strikt minsta möjliga med hänvisning till branschstandard.
Hade det gällt en TV, en microvågs ugn eller något annat typ skäggtrimmer hade jag köpt det resonemanget men nu hade jag lagt ner ett antal dagar för att flytta över mina filer till min "säkra" raid 1 backup, lagt ner ett antal timmar på att knata mellan hemmet och Webhallen med felaktiga och enheter då utan kända fel tillbaka plus dagar att först felsöka själv sedan kontakt med supporten i Taiwan innan supporten konstaterat "hårdvarufel" och nu sist så försvinner allt och det krävs kostsam programvara för att återställa det som går att återställa.
R-Studio har ju demoversionen men med den kan man ju bara få en aning om hur mycket som går att rädda om man hostar upp dom dollar som behövs för att köpa fullversionen.
Hittade ett gratisprogram som plockade ut en hel del användbara filer, tyvärr får filerna ett nytt namn och i vilken mapp dom låg ursprungligen framgår inte.
Så jag ser det inte som ett alternativ att manuellt gå igenom 10.000 mappar med löpnummer som namn och i dom (som exempel) 11.000.000 *.txt filer då kommer jag ju att få sitta fram tills det är dags att förpacka mig i trälådan och bli buren ner till begravningsplatsen.
Så jag tycker att det vore trevligt om Webhallen kunde visa lite god vilja och försöka bistå på något mer sätt än bara byta en felaktig vara mot en ny felaktig vara(eller om man har tur en felfri vara) eller pengarna tillbaka.

Ja det var ett långt snabbsvar men jag vill gråta ut lite tycker att jag haft mer än min beskärda del av otur.
För att sammanfatta det kan vara bra med backup på backupen eller mata inte in någon värdefull data på din NAS innan du är säker på att den är o.k. om du inte har den duplicerad och åtkomstbar på något annat ställe.