Permalänk
Medlem

Logitech Z906

Vill höra lite omdömen av ni som HAR/HAFT detta paket,

ska köpas mest för musik och mycket filmer/serier.

Är dom bra för sitt pris?

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett billigt 5.1 för film och spel med lite tryck i så duger det men för renodlad musiklyssning så är det ganska värdelöst , ett par aktiva 2.0 högtalare ett bättre alternativ i så fall.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mina för strax över ett år sedan. Använd varenda dag som hemma-bio-ljud. I min värld var dom helt klart värt pengarna iaf. Jag skulle köpa dom igen om jag stog för samma val och skulle med gott samvete kunna rekommendera dom till andra!

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Har använt mitt system i snart ett år och är super nöjd. De har inte snålat med anslutningar utan du har 2 optiska anslutningar som är mest vanligt och en koaxial samt en rca ingång. Nu har jag visserligen behövt en optisk switch men för de flesta så räcker nog anslutningarna.

Kontrollenheten är väldigt lättanvänd och man ser utan bekymmer vilken input som är vald.

Visst det finns bättre system MEN inte för detta priset och om du spelar mycket spel och ser på film så är det ett givet köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Vill du ha ett billigt 5.1 för film och spel med lite tryck i så duger det men för renodlad musiklyssning så är det ganska värdelöst , ett par aktiva 2.0 högtalare ett bättre alternativ i så fall.

Har du några bättre för HÖGST 4k, ska finnas helst i butik i stockholm för provlyssning, ska duga bra för musik och film på tv/dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Har använt mitt system i snart ett år och är super nöjd. De har inte snålat med anslutningar utan du har 2 optiska anslutningar som är mest vanligt och en koaxial samt en rca ingång. Nu har jag visserligen behövt en optisk switch men för de flesta så räcker nog anslutningarna.

Kontrollenheten är väldigt lättanvänd och man ser utan bekymmer vilken input som är vald.

Visst det finns bättre system MEN inte för detta priset och om du spelar mycket spel och ser på film så är det ett givet köp

Vill lägga till att HDMI saknas vilket är det vanligaste sättet att skicka ljud och bild på / hemmabio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent:

Har du några bättre för HÖGST 4k, ska finnas helst i butik i stockholm för provlyssning, ska duga bra för musik och film på tv/dator.

För 4000kr finns ju Hifiklubbens aktiva Argonhögtalare som du kan provlyssna och även musikaffärer har liknande typ aktiva studiomonitorer,sålänge det inte måste vara 5.1 förstås,då blir det lite tajt med 4000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

För 4000kr finns ju Hifiklubbens aktiva Argonhögtalare som du kan provlyssna och även musikaffärer har liknande typ aktiva studiomonitorer,sålänge det inte måste vara 5.1 förstås,då blir det lite tajt med 4000kr.

5.1 är inte ett måste, men skulle vara trevligt för spel och film

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent:

5.1 är inte ett måste, men skulle vara trevligt för spel och film

Kanske detta?
Det enda man kanske kan klaga på är högtalarna men man får inte så mycket för 4000kr,byter man ut frontarna mot ett par större grejer så blir det nog ett bra system för både film och musik.
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hemmabio/hgtalare-o...

Permalänk
Medlem

Ett bra 2.0 fungerar lika bra till film än ett sunkigt logitech system som är bortkastade pengar. Om du nu bor i Stockholm är det ju bara att ta en liten runda på alla möjliga seriösa butiker som säljer HIFI eller renodlade musik produkter.

Sök på google efter hifi i Stockholm så kommer det upp en armé med butiker.

Eller kanske besöka 4sounds
http://www.4soundstockholm.se/

Om du har lust att åka till Uppsala finns det en butik ansluten till ordermusic.
http://uppsalamusikverkstad.ordermusic.se/
http://www.ordermusic.se/produkter/studio/studiomonitorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Vill lägga till att HDMI saknas vilket är det vanligaste sättet att skicka ljud och bild på / hemmabio

Jo självklart, men trodde det var självklart eftersom de i första hand är tänkta att användas som datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Kanske detta?
Det enda man kanske kan klaga på är högtalarna men man får inte så mycket för 4000kr,byter man ut frontarna mot ett par större grejer så blir det nog ett bra system för både film och musik.
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hemmabio/hgtalare-o...

Skrivet av buddaz:

Ett bra 2.0 fungerar lika bra till film än ett sunkigt logitech system som är bortkastade pengar. Om du nu bor i Stockholm är det ju bara att ta en liten runda på alla möjliga seriösa butiker som säljer HIFI eller renodlade musik produkter.

Sök på google efter hifi i Stockholm så kommer det upp en armé med butiker.

Eller kanske besöka 4sounds
http://www.4soundstockholm.se/

Om du har lust att åka till Uppsala finns det en butik ansluten till ordermusic.
http://uppsalamusikverkstad.ordermusic.se/
http://www.ordermusic.se/produkter/studio/studiomonitorer

Har någon av er provat Logitech Z906? Alla tips är självklart välkommna men att ni säger att logitech är "sunkiga" om ni inte ens provat är väl lite tråkigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent:

Har någon av er provat Logitech Z906? Alla tips är självklart välkommna men att ni säger att logitech är "sunkiga" om ni inte ens provat är väl lite tråkigt?

Jag har dessa, är väldigt nöjd.

Permalänk
Skrivet av Vincent:

Har någon av er provat Logitech Z906? Alla tips är självklart välkommna men att ni säger att logitech är "sunkiga" om ni inte ens provat är väl lite tråkigt?

En regel (som borde stå i stora feta bokstäver lägst upp i denna forumdel):
Är du 15 år eller yngre och/eller har noll intresse av välljud och musik i allmänhet, köp Logitech. Annars, kolla på annat.

Permalänk
Skrivet av LeafBox:

Jag köpte mina för strax över ett år sedan. Använd varenda dag som hemma-bio-ljud. I min värld var dom helt klart värt pengarna iaf. Jag skulle köpa dom igen om jag stog för samma val och skulle med gott samvete kunna rekommendera dom till andra!

Skrivet av Alfsvåg:

Har använt mitt system i snart ett år och är super nöjd. De har inte snålat med anslutningar utan du har 2 optiska anslutningar som är mest vanligt och en koaxial samt en rca ingång. Nu har jag visserligen behövt en optisk switch men för de flesta så räcker nog anslutningarna.

Kontrollenheten är väldigt lättanvänd och man ser utan bekymmer vilken input som är vald.

Visst det finns bättre system MEN inte för detta priset och om du spelar mycket spel och ser på film så är det ett givet köp

Håller med dessa! Har också haft mitt i ungefär ett år och är helt och hållet nöjd med köpet. Man kan inte hålla på och jämföra med fullfjädrade hemmabiosystem med receiver och massa funktioner, det här är datorhögtalare. Som en bonus funkar de jättebra som hemmabio-på-budget och är väldigt värda pengarna enligt mig. Har dem kopplade till tvn med optisk kabel och analoga 3x3,5mm till datorn. Tyvärr bor jag i lägenhet och kan inte pressa speciellt mycket alls av vad de klarar, har sällan basen över 1/3 och inte allt för hög volym. Fjärrkontrollen är enkel och har det som behövs, har knappt använt ratten och knapparna på 'kontrollpanelen' eftersom jag har den i tvbänken och fjärren fungerar fortfarande hur bra som helst, ingen tendens till slitning alls trots daglig användning. Skulle köpa dessa igen om de gick sönder KÖP!
Fråga (citera) gärna om det är nåt specifikt du undrar över.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Skrivet av Tinardirith:

Fråga (citera) gärna om det är nåt specifikt du undrar över.

En högtalare ska kunna återge bas - mellan och diskantregister på ett någolunda korrekt sätt. Jättemånga klagar på att dessa burkar saknar mellanregister. Har själv en annan modell av Logitech och dom saknar diskantfrekvensena helt och hållet. Man kan ratta på EQ'n hur mycket man vill men det blir aldrig någonsin bra.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

HAR BÅDE Z-906 OCH SP2500 i hemmet. Z906 har bättre bas medans corsair renare ljud

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Arne Anka:

En högtalare ska kunna återge bas - mellan och diskantregister på ett någolunda korrekt sätt. Jättemånga klagar på att dessa burkar saknar mellanregister. Har själv en annan modell av Logitech och dom saknar diskantfrekvensena helt och hållet. Man kan ratta på EQ'n hur mycket man vill men det blir aldrig någonsin bra.

Jag hade också ett annat Logitech innan, nåt gammalt 2.1 med 6.5" eller 8" bas, kommer inte ihåg modellnr. Tycker 906an är tusen gånger bättre än det gamla var både i diskanterna och basen. Till film tycker jag att de är rätt klara och bra, många effekter kan vara skärande vassa. T.ex. de typiska ljuden i Matrix är en njutning ^^ Till metal och akustisk musik kunde man kanske önska lite mer mellanregister. Har inte hört tidigare 5500 mer än nån gång för flera år sen men har läst att folk tycker att 906 har bättrat sig i mellanregistret sen föregångaren. Hur som helst tycker jag att det här systemet låter meeer än ok för slanten de kostar, om man vill ha 5.1 dvs. Vill du ha hi-fi för den slanten får du plocka bort surroundet och gå på 2.0 istället.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent:

Har någon av er provat Logitech Z906? Alla tips är självklart välkommna men att ni säger att logitech är "sunkiga" om ni inte ens provat är väl lite tråkigt?

Har haft logitech högtalare, datormus och tangentbord. Allt har åkt ut väldigt snabbt på grund av bristande kvalitet. Därför tycker jag logitech är rent av skräp. Hur kul är det att ha en högtalare som inte ens kan spela musiken på ett någorlunda korrekt sätt vilket gör att man tröttnar på ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Har haft logitech högtalare, datormus och tangentbord. Allt har åkt ut väldigt snabbt på grund av bristande kvalitet. Därför tycker jag logitech är rent av skräp. Hur kul är det att ha en högtalare som inte ens kan spela musiken på ett någorlunda korrekt sätt vilket gör att man tröttnar på ljudet.

Det jag är rädd för är att om jag köper någon musikhögtalare set så att det inte funkar så bra till film och vice versa, söker helt enkelt ett allround set och detta verkar vara ett bra allround paket.

Permalänk
Skrivet av Vincent:

Det jag är rädd för är att om jag köper någon musikhögtalare set så att det inte funkar så bra till film och vice versa, söker helt enkelt ett allround set och detta verkar vara ett bra allround paket.

Om du inte har för höga krav kommer säkert Logitech Z906 duga för dig, risken finns ju dock att du blir missnöjd. Jag tycker du ska åka till hifiklubben och provlyssna deras aktiva Argon högtalare och kolla om de faller dig i smaken.

Vid filmstunder är det ju självklart alltid gött med djup bas, men ett par 2.0 högtalare av bra kvalitet lär duga helt okej, och du kan oftast köpa till en aktiv sub i framtiden om så önskas. Personligen tycker jag inte om Logitech's högtalarpaket, ljudkvalitén är riktigt dålig IMO, men jag kan ju inte tala för alla, och du behöver inte tycka samma sak som mig. Lycka till.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd

Z-906 grymmt

Detta är ett av det bästa jag har haft så att jag kommer att visa er på min kanal...
https://www.youtube.com/user/jonas1997jab?feature=mhee
det har inget jag kan gnälla över basen är 100% awsome och allt funkar som det ska...

helt klart värt att köpa detta system

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas-jablonka:

Detta är ett av det bästa jag har haft så att jag kommer att visa er på min kanal...
https://www.youtube.com/user/jonas1997jab?feature=mhee
det har inget jag kan gnälla över basen är 100% awsome och allt funkar som det ska...

helt klart värt att köpa detta system

Viktigaste är väl att du själv tycker om det så grattis....Tills du hör nåt bättre.

Permalänk
Avstängd

naa jag håller inte med du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent:

Har någon av er provat Logitech Z906? Alla tips är självklart välkommna men att ni säger att logitech är "sunkiga" om ni inte ens provat är väl lite tråkigt?

Har ägt ett Z-5300 system, en polare har föregångaren till Z-5500 (Z-680 tror jag det heter?), har lyssnat på både Z-5500 och Z906. Alla har samma problem och några av dem har ytterligare problem...

Största problemet av dem alla: Mer eller mindre obefintligt mellanregister. Problem nr2: Alldeles för bumlig och dominant bas, finns liksom ingen rapphet i den.

Använder numera ett (rätt billigt) 2.0 system med Jamo golvhögtalare, skillnaden i ljudkvalitet är milsvid.

Permalänk

Z906 är i stort sett så bra 5.1 du får för 2k. Tyvärr räcker 2k inte alls till ett bra 5.1, inte om det ska användas till musik.

Mitt råd är att lägga din nuvarande budget på 2.0, som senare är utbyggbart till 5.1.

Högtalare som duger till musik, duger mer än väl till film och spel, speciellt om dom vid senare skede kompletteras med en "riktig" subwoofer.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Vill du ha ett billigt 5.1 för film och spel med lite tryck i så duger det men för renodlad musiklyssning så är det ganska värdelöst , ett par aktiva 2.0 högtalare ett bättre alternativ i så fall.

detta har du väl påstått vartenda gång man skapar tråd om Z-906 :/ finns inget fel på dessa högtalare. Är grymt bra ljud och så många till håller med. Åk till affär och lyssna på dom så får du se att dom inte alls är så tokiga som du vill påstå. för surraund ljud för att vara 5.1 system så är det riktigt bra.

Visa signatur

|Min speldata| Chassi NZXT phantom rosa Moderkort ASUS crosshair V formula Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII (HD7950-DC2-3GD5)1130/1750Mhz grafikkylning Arctic cooling accelero extreme 7970 Processor AMD FX 8350 X8 4,7Ghz CPU kylning Corsair Hydro H80i Minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 Nätagg XFX 750W 80+ silver SSD Samsung 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ananasen:

Jag har dessa, är väldigt nöjd.

jag med och är skit nöjd! med bättre ljudkort så är dom mycket bra tycker jag

Visa signatur

|Min speldata| Chassi NZXT phantom rosa Moderkort ASUS crosshair V formula Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII (HD7950-DC2-3GD5)1130/1750Mhz grafikkylning Arctic cooling accelero extreme 7970 Processor AMD FX 8350 X8 4,7Ghz CPU kylning Corsair Hydro H80i Minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 Nätagg XFX 750W 80+ silver SSD Samsung 840 250GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gaming86:

jag med och är skit nöjd! med bättre ljudkort så är dom mycket bra tycker jag

Nu ska du inte överdriva, de ger mycket ljudkvantitet, speciellt kring 60Hz men inte särskilt mycket ljudkvalitet.
Jag tror du är skitnöjd ända till du jämför med live eller ett bra ljudsystem efter det är du antagligen inte så nöjd längre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Äger z-5500 och har lyssnat på z-906 hos en kompis. För film är det okej, om man ser till priset. Men till musik låter det bedrövligt.

För övrigt är det många här som verkar förväxla BRA bas med MYCKET bas. De Logitech-system jag här lyssnat på har haft alldeles för mycket och brumlig bas. Den hänger inte med och låter inte bra. Mellanregister är, som sagt, närmast obefintligt.

Enligt min åsikt är ett 2-kanalssystem mycket mer rekommenderat i den prislassen. Och det kan fungera bra till spel och film också. Det kan vara rejält tryck och bra bas i ett par stativare, man måste inte ha subbas för det. Dock beror det hela på vad man är ute efter så klart.

Skickades från m.sweclockers.com