Gtx 690 på moderkort som ej stödjer sli

Permalänk
Medlem

Gtx 690 på moderkort som ej stödjer sli

Som titeln säger undrar jag om det går att använda ett gtx 690 på ett moderkort som ej stödjer sli, och skulle min i7 950 ( 3,8 ghz ) vara en flaskhals i 1080p?

Tack på förhand!

Permalänk

ja det tror jag skulle fungera.

Själva SLI funktion styrs antagligen med en dedikerad krets på grafikkortet istället för i chipset på moderkortet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja det tror jag skulle fungera.

Själva SLI funktion styrs antagligen med en dedikerad krets på grafikkortet istället för i chipset på moderkortet

trodde man behövde de i moderkort plus brygga?

Permalänk
Medlem

Tvivlar på det om moderkortet inte har något stöd för SLI överhuvudtaget. Asus P6T-SE? Enda X58-kortet jag vet som inte har SLI.

Dual-GPUerna är ju bryggade som vanligt, så utan SLI-stöd i moderkortet så borde ju inte moderkortet veta om att där ens är två GPUer.

Permalänk
Skrivet av annddyy:

trodde man behövde de i moderkort plus brygga?

gtx690 är ett Dubbelgpu kort vilket innebär att slibryggan är inbygg på grafikkortet och ingen brygga behövs

kan dock inte garantera att det kommer fungera men betvivlar att det ska behövas sli moderkort för att köra med ett 690 kort

tror själva SLI funktionen styrs med kretsen på mitten mellan gpu'erna på denna bild

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du behöver ej SLI-moderkort. Det är inbyggd SLI kort redan.

Permalänk
Medlem
Citat:

NVIDIA® GeForce® GTX 295, GeForce GTX 590, and GeForce GTX 690 cards do not require an SLI motherboard and work on all compatible motherboards.

Har ingen aning vad de menar med det sistnämnda dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Har ingen aning vad de menar med det sistnämnda dock.

Troligen bara att moderkortet måste ha tillräckligt med plats och kunna leverera tillräckligt med ström till värsting-grafikkortet. Så jag kan alltså inte sätta in ett Gtx 5/690 i frugans dator med agp-moderkort och 300W nätagg.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Det fungerar som sagt, men jag tror nog att det kan flaskas en del i ett äldre system.

Jag har själv mitt GTX 690 i systemet i min signatur under tiden jag bygger ihop nya systemet, och jag kan direkt säga att prestandan flaskas. Min i7 860 @ 3,5GHz med HT på känns som att det flaskar en del trots att jag inte får 100% CPU-load. Sedan så har inte mitt moderkort PCI-e 3.0 vilket flaskar ännu mer. Om jag ska tro GPI-z körs mitt 690 i PCI-e 1.1 av någon anledning (trots att det stödjer 2.0) och det bör flaska rätt mycket. Men jag såg något test där ett GTX 680 blev flaskat av PCI-e 2.0 och då måste 690 drabbas ännu värre tycker jag.

Har du pengar för att köpa ett GTX 690 så lär du ha pengarna för ny modern CPU, bra moderkort för OC och 16GB minne (3 500-4 000 kronor om du kör på en i5 Ivy Bridge). Om du inte har råd med båda köp CPU, moderkort, minne och ett GTX 680 istället imo. Sedan kan du enkelt utöka till GTX 680 SLI när du vill, det finns och kommer finnas fler billiga begagnat i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nej, PCI-2.0 flaskar INTE ett gtx 690. Du kanske får 2% lägre prestanda, kanske 5%.
Om något flaskar så betyder det att prestandan står still oavsett hur mycket högre man klockar resten av systemet. Att man bara får ut 95% av prestanda-ökningen när man ökar klockningen är inte en flaskhals.

Att kortet ibland går i PCI 1.1 är väl bara ett energisparläge när det inte behövs så mycket prestanda. Om du kör igång en spel i ett fönster (ej alt-tabbat) så borde GPU-z visa PCI 2.0.

Dock med tanke på priset för ett Gtx 690, så är det kanske mera värt att köpa ett bra Gtx 680 nu för att senare uppgradera till nyare CPU, moderkort med SLI-stöd och ett (två?) till Gtx 680.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3