Boeing potatistestar Wifi på flygplan

Permalänk
Melding Plague

Boeing potatistestar Wifi på flygplan

Nio ton potatis ersätter människor när Boeing undersöker effekterna av trådlöst nätverk ombord på flygplan, både för att optimera prestanda och upptäcka säkerhetsrisker.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken typ av potatis ska flyga planet?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Udda nyhet på swec, intressant dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Vilken typ av potatis ska flyga planet?

Skulle gissa på Frieslander.

Permalänk
Medlem

I am not a potato, I am a free man!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Vilken typ av potatis ska flyga planet?

Baked

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Skulle gissa på Frieslander.

Tss, King Edward kissar på Frieslander!:O

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Skulle gissa på Frieslander.

Jag tror på Bintje. Frieslander är kända för sin höjdrädsla. Men det kanske går bra om de täcker för fönstrena under hela resan. Fast då kan ju andra resenärer som gärna hade velat titta ut genom fönstret bli lite snea och hoppas att de sätter jordnötterna i halsen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Norwegian har ju haft gratis wifi länge. Och dom kör ju Boeing?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Avstängd

lir bli mos

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll om potatisen är mjölig eller fast tro?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Hoppas deras flygplan kraschar utanför mitt hus! Jag är sugen på potatismos.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 1700X | ASUS TURBO GTX 980 | HyperX DDR4 16GB | MSI X370 Gaming Plus| Fractal Design Newton R2, 800W 80+ | Kingston SSD V300 120GB | Seagate 500GB 7200RPM 16MB | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skippy_pewpew:

Norwegian har ju haft gratis wifi länge. Och dom kör ju Boeing?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, länge är väl att ta i? ett drygt år... och det fungerar riktigt dåligt de gångerna (2) som jag testat... så är väl bra att Boeing gör det optimerat för flygplanen ist för att bara trycka in första bästa router i planet och säga att man erbjuder internet

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skippy_pewpew:

Norwegian har ju haft gratis wifi länge. Och dom kör ju Boeing?

Skickades från m.sweclockers.com

Men studien var just det, en förbättring av Wifi näten på flygplanen.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Hade man bara inte kunnat ha som ett wifi LAN inne i flygplanet, och sedan agerar flygplanet i sig som en stor sändare mot master och liknande?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Vilken typ av potatis ska flyga planet?

En soffpotatis.
Eller möjligtvis en knöl.
Kan vara så att de andra potatisarna tycker det är
gött mos om Asterix flyger planet, men då Asterix
är generad hela tiden så kan Asterix inte koncentrera sig.

EDIT: Bra att de testar iaf, inte för att jag flyger ofta, men
det är gött att kunna surfa när man flyger, för det finns
inte mycket annat att göra på ett flygplan...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Trams...vad tror dom ska hända? Finns likadan strålning överallt i samhället och inte fan självdör elektroniken på marken.

Permalänk
Medlem

Åååå va gött killar, det blir micromos till middag!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

min första tanke då jag läste titeln fel var "va potatistestar flygplan, hur då??"

Permalänk
Medlem

Är det inte nog att robotarna tar våra jobb?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Trams...vad tror dom ska hända? Finns likadan strålning överallt i samhället och inte fan självdör elektroniken på marken.

I samhället sitter du inte i en metallbur tillsammans med 100-300 personer som använder radioutrustning.

Inte helt olikt metal i en microvågsugn:
http://www.wisegeek.com/is-it-dangerous-to-put-metal-in-a-mic...

Strålningen studsar mot karossen och återvänder in bland folket.

Själv tror jag inte det är ett problem för resenärerna men flygvärdinnorna utsätts för detta varje dag, inte helt olikt tandläkarna som går ut ur rummet p.g.a. röntgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Vilken typ av potatis ska flyga planet?

Soffpotatisen...

Permalänk
Medlem

Fish'n'chips vid havskrasch!

Tycker det är bra att dem testar ordentligt, både för människor/potatisar/säkerhetsskull. Internet vore en underbar sak att kunna utnyttja vid flygningar, för det blir fort väldigt, väldigt tråkigt.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Om man kollar på filmen så ser man att det inte i grunden handlar om att strålning kan vara farligt för människor(potatisar). Den har med människor(potatisar) för att se hur människor påverkar wifi-signalerna.

Permalänk
Medlem

I am a potato and I find this offensive

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem

Jag antar att man måste ha verifierat att potatis och människor äbeter sig likartat när det gäller radiostrålning? Då måste de väl ändå ha behövt utsätta ett gäng testpersoner för denna test. Men det är klart när man väl verifierat det en gång så slipper man ju blanda in den mänskliga faktorn i kommande tester. Bra eller dåligt? Kan tänka mig det finns oförutsägbara situationer där potatisar och människor har olika egenskaper...

Permalänk
Medlem

potatis hit och potatis dig, ni missar ju det viktiga i nyheten - att fly-by-wire äntligen blir -less!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Jag antar att man måste ha verifierat att potatis och människor äbeter sig likartat när det gäller radiostrålning? Då måste de väl ändå ha behövt utsätta ett gäng testpersoner för denna test. Men det är klart när man väl verifierat det en gång så slipper man ju blanda in den mänskliga faktorn i kommande tester. Bra eller dåligt? Kan tänka mig det finns oförutsägbara situationer där potatisar och människor har olika egenskaper...

Vad gäller intressant område av EM strålning tror jag inte det spelar någon större roll då det är främst vatten som påverkar det hela. Sedan kan man nog argumentera för att potatisar uppför sig bättre än stor mängd personer som flyger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

I samhället sitter du inte i en metallbur tillsammans med 100-300 personer som använder radioutrustning.

Jo.. tåg/tunnelbana/buss?

Men WiFi på SJ tågen funkar riktigt dåligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Jo.. tåg/tunnelbana/buss?

Men WiFi på SJ tågen funkar riktigt dåligt..

Ja jävlar vad dåligt det funkar på SJ's tog, iaf mellan stockholm-sundsvall, norrtäljebussarna har 1000ggr bättre än tågen, där har jag faktiskt tankat torrents i 10mbit