Permalänk
Medlem

Datorn fryser under uppstart

Hej
min dator har fått något problem då den under uppstart gör följande steg:
1: den startar om direkt 1 gång
2: sen kommer det upp en svart skärm där det står no physical disk
3: sen kommer det 2 alternativ, det ena är starta startreperation (rekommenderas) om jag trycker på den så händer inget utan skärmen blinkar till och jag är tillbaka till samma alternativ igen, sen har jag starta windows normalt, om jag trycker där så går den vidare till windows startas och precis när windows 7 flaggan har börjat visas så fryser allt och blue screen kommer upp och datorn startar om igen. vad kan det vara för fel på datorn? jag har försökt installera om windows på en HDD utan att lyckas.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem

*Hinner du se hur långt du kommer när den startar om?

*Exakt vad händer när du inte lyckas installera om Windows. Vad gör du? Hur långt kommer du?

*Hur många hårddiskar har du i datorn?

Du ska bara ha 1 kopplad när Windows installeras för att undvika massor av olika fel då och senare. Tex att Windows vägrar att starta om något hänt med lagrings disken. Vissa fel kräver också att man tar bort och skapar ny partition eftersom det vid dom felen inte räcker att bara formatera och installera om.

Dessutom kan vara både lagrings disk och Windows disk eller en av dom som ställer kan ställa till alla problemen. Svårt att veta vilken om man fortfarande har flera diskar är kopplade när man felsöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

*Hinner du se hur långt du kommer när den startar om?

*Exakt vad händer när du inte lyckas installera om Windows. Vad gör du? Hur långt kommer du?

*Hur många hårddiskar har du i datorn?

Du ska bara ha 1 kopplad när Windows installeras för att undvika massor av olika fel då och senare. Tex att Windows vägrar att starta om något hänt med lagrings disken. Vissa fel kräver också att man tar bort och skapar ny partition eftersom det vid dom felen inte räcker att bara formatera och installera om.

Dessutom kan vara både lagrings disk och Windows disk eller en av dom som ställer kan ställa till alla problemen. Svårt att veta vilken om man fortfarande har flera diskar är kopplade när man felsöker.

jag ska filma händelserna och länka hit - http://www.youtube.com/watch?v=td4maTcr3tU&feature=youtu.be

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem

när jag försökte installera om windows så tog jag ut alla mina hårddiskar förutom en tom som jag använde men det hände ändå inget, kom bara fram till no physical disk igen.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk

Jag skulle nog kolla att SATA hard disk mode är satt som AHCI i bios.

Permalänk

Kan du gå in i BIOS?

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Kan du gå in i BIOS?

Japp

Skrivet av Hittebarnet:

Jag skulle nog kolla att SATA hard disk mode är satt som AHCI i bios.

kollade och det står på AHCI i bios

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Skrivet av Joachim1:

kollade och det står på AHCI i bios

Alright, vilka inställningar går det att ändra till? IDE och RAID? Testa att ändra den inställningen till IDE istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hittebarnet:

Alright, vilka inställningar går det att ändra till? IDE och RAID? Testa att ändra den inställningen till IDE istället.

samma problem med IDE

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk

Hittar du hårddiskarna i BIOS?

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Hittar du hårddiskarna i BIOS?

har bara min SSD i just nu och den hittar jag i bios samt min cd läsare.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Skrivet av Joachim1:

har bara min SSD i just nu och den hittar jag i bios samt min cd läsare.

Och vad har du för boot-ordning? Är ju antagligen inget fel på moderkortet eller portarna om du kan hitta enheterna.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Och vad har du för boot-ordning? Är ju antagligen inget fel på moderkortet eller portarna om du kan hitta enheterna.

det ska boota från SSD;n har även testat att plocka ur cd läsaren men det blir ingen skillnad.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk

http://www.tomshardware.co.uk/forum/267482-14-physical-disk-e...

"Ok , i found the solution for those who have the P8Z68 DELUXE motherboards and even may be it works for the other m.b. in this series .
So first of all , if you have something plugged to the marvel's SATA connectors , i suggest to unplug it and to move the hardware (SSD , HDD or optical drive) to the intel's SATA connectors , on P8Z68 DELUXE you have 4 SATA of Intel , 2 - 6GB and 2 - 3GB , when you finish with that , go to the UEFI and find there an option that allows you to turn off the marvel's controllers , if i not wrong this option is in the Advanced category.
So by turning off this option you will not see anymore that massage "No Physical Drive Fond" and the boot time will be a little bit faster .
I hope that this will help to the others with the same problem ."

Är nästan helt säker på att det är det här som är problemet, lycka till!

(ps, inte min engelska. Orkar inte rätta den här texten heller.)

Permalänk

Låter vettigt, tänkte att du kunde installera Windows från en USB annars. Men kör på enligt ovanstående kommentar.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fmalmkvist:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/267482-14-physical-disk-e...

"Ok , i found the solution for those who have the P8Z68 DELUXE motherboards and even may be it works for the other m.b. in this series .
So first of all , if you have something plugged to the marvel's SATA connectors , i suggest to unplug it and to move the hardware (SSD , HDD or optical drive) to the intel's SATA connectors , on P8Z68 DELUXE you have 4 SATA of Intel , 2 - 6GB and 2 - 3GB , when you finish with that , go to the UEFI and find there an option that allows you to turn off the marvel's controllers , if i not wrong this option is in the Advanced category.
So by turning off this option you will not see anymore that massage "No Physical Drive Fond" and the boot time will be a little bit faster .
I hope that this will help to the others with the same problem ."

Är nästan helt säker på att det är det här som är problemet, lycka till!

(ps, inte min engelska. Orkar inte rätta den här texten heller.)

har gjort så som det står och no physical disk slutade att synas men jag får fortfarande att datorn fryser när windows 7 flaggan syns och sen kommer det en snabb blue screen. kan det vara så att min ssd är trasig eller att det inte finns något operativsystem på datorn?

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk

Funkar ssd:n i en annan dator? Om inte pröva att formatera, funkar det fortfarande inte så skulle jag tippa på kass ssd :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fmalmkvist:

Funkar ssd:n i en annan dator? Om inte pröva att formatera, funkar det fortfarande inte så skulle jag tippa på kass ssd :/

jag prövade i brorsans dator och där funkade den som den skulle, men jag formaterade om den ändå.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk

Testat alla olika SATA-portar? Alternativt gör som jag sade och försök boota Windows från USB. Sweclockers har en guide om det.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Testat alla olika SATA-portar? Alternativt gör som jag sade och försök boota Windows från USB. Sweclockers har en guide om det.

hittade guiden igår och gjorde som du sa och bootade från ett USB och nu är datorn igång igen.
får tacka alla som har hjälp mig med detta problemet

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Skrivet av Joachim1:

hittade guiden igår och gjorde som du sa och bootade från ett USB och nu är datorn igång igen.
får tacka alla som har hjälp mig med detta problemet

Kul att det fungerade! Kudos till mig

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.