Permalänk
Medlem

Xsplit äter min cpu

Tjenare, jag har en Phanton II X6 3,2 ghz Processor.. ganska bra... utan xsplit och photoshop/chrome + lite mer uppe så har jag 10-15 MAX % användning på min cpu.. men så fort jag startar Xsplit så drar den DIREKT upp till 85-90% och allt i datorn segas ner... någon som vet varför?

Visa signatur

Livet... punkt slut.

Permalänk
Medlem

det finns en hel del inställning i xsplit som påverkar processorn olika.. xsplit är ett rätt tungt cpu krävande program.. du kan testa att ändra tex

preset : börja på default och testa dig fram.
upplösning : tex 1080p och 720p blir det väldigt stor skillnad på ..
sen har du även frames per second.. har för mig standard ligger på 25 fps.. även där får du testa dig fram..
när jag provat så har det ofta varit preset och upplösning som påverkat mest..

samt även om du ska streama spel, så kan du sänka vissa grafikinställningar för att hjälpa processorn att kunna klara av att ladda allt..

så i stort sett.. sänk i xsplit och i spel tills du finner en behaglig nivå.. enkelt sätt för att kolla om det är stabilt så ha ctrl+alt+del rutan uppe (prestanda rutan uppe) och kolla ifall processorn spikar upp till 100% när du spelar.. ifall den når 100% så sänk någonting igen.. och testa igen.. till du maxar 80-90% annars kan det påverka din stream och dom som tittar på streamen får spikes.

Hoppas något utav detta hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaddey:

det finns en hel del inställning i xsplit som påverkar processorn olika.. xsplit är ett rätt tungt cpu krävande program.. du kan testa att ändra tex

preset : börja på default och testa dig fram.
upplösning : tex 1080p och 720p blir det väldigt stor skillnad på ..
sen har du även frames per second.. har för mig standard ligger på 25 fps.. även där får du testa dig fram..
när jag provat så har det ofta varit preset och upplösning som påverkat mest..

samt även om du ska streama spel, så kan du sänka vissa grafikinställningar för att hjälpa processorn att kunna klara av att ladda allt..

så i stort sett.. sänk i xsplit och i spel tills du finner en behaglig nivå.. enkelt sätt för att kolla om det är stabilt så ha ctrl+alt+del rutan uppe (prestanda rutan uppe) och kolla ifall processorn spikar upp till 100% när du spelar.. ifall den når 100% så sänk någonting igen.. och testa igen.. till du maxar 80-90% annars kan det påverka din stream och dom som tittar på streamen får spikes.

Hoppas något utav detta hjälper

Är det verkligen så simpelt?? Det KAN också bero på det som står på Xsplit själv att dom har ett problem med just mitt grafikkort serie.. här kommer lite specs på min dator..

SABERTOOTH 990FX
AMD 990FX(AM3+) Military-Grade Motherboard with Aerospace-Grade CeraM!X Cooling Tech.

12 GIG DDR3 RAM 1333MHZ

HIS Radeon HD 7850 GHZ edition 2GB

Phantom II X6 3,2 GHZ CPU

HDD'S:
SSD 128 GIG
HDD 2 TB
HDD 320 GIG

Screens:
Samsung HDTV 32"
Dell (suckie) 19" screen

Njaaa.. jag får prova runt lite i själva xsplit då.. tror inte det är grafikkortet som gör det faktiskt... men vi får se...

Tack för ditt svar endå... ska prova massor av inställningar för att få den bästa prestandan och streamen!

Visa signatur

Livet... punkt slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dexxos:

Är det verkligen så simpelt?? Det KAN också bero på det som står på Xsplit själv att dom har ett problem med just mitt grafikkort serie.. här kommer lite specs på min dator..

SABERTOOTH 990FX
AMD 990FX(AM3+) Military-Grade Motherboard with Aerospace-Grade CeraM!X Cooling Tech.

12 GIG DDR3 RAM 1333MHZ

HIS Radeon HD 7850 GHZ edition 2GB

Phantom II X6 3,2 GHZ CPU

HDD'S:
SSD 128 GIG
HDD 2 TB
HDD 320 GIG

Screens:
Samsung HDTV 32"
Dell (suckie) 19" screen

Njaaa.. jag får prova runt lite i själva xsplit då.. tror inte det är grafikkortet som gör det faktiskt... men vi får se...

Tack för ditt svar endå... ska prova massor av inställningar för att få den bästa prestandan och streamen!

Ditt grafikkort är ju inte jättekraftigt, så kanske är det

Permalänk
Medlem

Xsplit är väldigt dåligt optimerat program som i princip sänker din prestanda grovt oavsett hårdvara.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Testa OBS (Open Broadcaster Software) annars. Tar inte alls lika mycket resurser, om jag inte missminner mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marm0t:

Ditt grafikkort är ju inte jättekraftigt, så kanske är det

Det är inte grafikkortet.
Finns de som streamar spel på gtx560 med athlon x3s på twitch.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear