Permalänk

Tangent verktyget

Mitt verktyg gick sönder då jag skulle ta bort en tangent, vet någon om det går att köpa löst någonstans ?
Eller har en smart lösning på ett annat sett att ta bort tangenterna ? Helst i Sverige vore bra.

Permalänk
Rekordmedlem

Vadå för verkyg? Om du har ett mekaniskt så brukar det gå att dra knappen rakt upp, kanske med en tång om det sitter hårt, men skriv gärna ut vad det är för saker du har om det är nått special, jag har aldrig använt nått speciellt färdigt verktyg , men jag har inte pillat med nyare mekspeltangentbord, bara gamla fina saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vadå för verkyg? Om du har ett mekaniskt så brukar det gå att dra knappen rakt upp, kanske med en tång om det sitter hårt, men skriv gärna ut vad det är för saker du har om det är nått special, jag har aldrig använt nått speciellt färdigt verktyg , men jag har inte pillat med nyare mekspeltangentbord, bara gamla fina saker.

Man brukar få med ett plastverktyg som greppar tag på två sidor om tangenten, sen drar man bara uppåt.

Själv brukar jag ta en nagelfil alt. väldigt liten platt skruvmejsel och ploppa loss tangenterna bara.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
99:e percentilen

Det är bara att ta någonting platt, t ex en skruvmejsel eller en plastlinjal, och försiktigt bända loss tangenterna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det är bara att ta någonting platt, t ex en skruvmejsel eller en plastlinjal, och försiktigt bända loss tangenterna.

Nja, han har SS 7g (se signaturen). Han bör alltså ha ett verktyg för att inte skada brytarna.

EDIT: TS bör ha något sådant; http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/160067-filco_ninja_ma... (verktyget som ingår). Det verktyget är mycket bättre än den ovanlänkade:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

7g är väl med Cherry MX? Det går fint att bara ta något platt och peta lite med. Brytarna är det i princip ingen risk att du skadar, det värsta som kan hända är att du lyckas nagga en tangent, men det är inte lätt. Kan också funka att ta ett ark papper och peta ner under tangenten och dra uppåt.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av punchline82:

Mitt verktyg gick sönder då jag skulle ta bort en tangent, vet någon om det går att köpa löst någonstans ?
Eller har en smart lösning på ett annat sett att ta bort tangenterna ? Helst i Sverige vore bra.

Jag har en över plus 4x röda tangenter, kan skicka mot fraktkostnad

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är väl bara att dra fram stora kniven?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med tanke på att han har ett mekaniskt tangentbord ska han använda ett verktyg gjort specifikt för det för att undvika att skada det. Ghettolösningar som att bryta upp de med t.ex. en skruvmejsel borde ni inte rekommendera då ni uppenbarligen inte vet vad ni pratar om.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Nja, han har SS 7g (se signaturen). Han bör alltså ha ett verktyg för att inte skada brytarna.

Aha, är det skillnad mellan mekaniska och vanliga tangentbord?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HurMycket:

Aha, är det skillnad mellan mekaniska och vanliga tangentbord?

ja mekaniska tangentbord har lösa knappar, övriga har "intergrerade"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av aekblom:

Jag har en över plus 4x röda tangenter, kan skicka mot fraktkostnad

Har skickat PM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag använder ett gem jag har böjt. Ni ser på bilden hur det fungerar.
Det fungerar mycket bättre än plastverktyget, problemet med plastverktyget är att det är lätt att slinta med det och då är det risk att man repar tangenten, vilket har hänt mig ett antal gånger.
Plastverktyget fungerar heller inte på större tangenter något vidare. Vilket det hör böjda gemet fungerar alldeles utmärkt till.
Det är billigt också

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mrqaffe:

ja mekaniska tangentbord har lösa knappar, övriga har "intergrerade"

Det låter som tvärtom mot vad Sheik Yerbouti sa. Jag har inte ett mekaniskt tangentbord. Jag kan lätt bända loss mina knappar med en linjal. Om mekaniska tangentbord har "lösa knappar" borde man väl kunna göra det med dem också? Är det jag som tänker fel?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det låter som tvärtom mot vad Sheik Yerbouti sa. Jag har inte ett mekaniskt tangentbord. Jag kan lätt bända loss mina knappar med en linjal. Om mekaniska tangentbord har "lösa knappar" borde man väl kunna göra det med dem också? Är det jag som tänker fel?

Tror personen du citerade gjorde någon helknas i sin syftning:)

Membrantangentbord ("vanliga") är bara att ta bort med handen/platt skruvmejsel.

Detta går på mekaniska brytare också, dock finns det en chans att man skadar brytaren om du stoppar in något under tangenten (t ex skruvmejsel).

På membrantangentbord är mumbranet (gummit) skyddat av en plasthylsa så att den endast kan nås ovanifrån.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?