Byte från Windows 8 med Samsung Laptop

Permalänk

Byte från Windows 8 med Samsung Laptop

Hej! Köpte en Samsung 3-serie (NP355V5C-S08SE) igår.

Den levereras halvklar med windows 8. Fixade min användare i windows 8 och tog mig ungefär 2 sekunder innan jag bestämde mig för att byta från windows 8.
Finns många anledningar men de tänker jag inte gå in på här.

Jag har Windows 7 64-bits samt Windows Vista 64-bits på originalskivor. Sen har jag även Windows XP på en bränd skiva. Tror inte läsaren kan läsa av den dock...
Hur som helst så vill jag installera Windows 7 på min nya Laptop. Undrar hur jag skall gå tillväga?
Det går inte att installera nytt windows direkt i Windows 8. Installationen ger upp vid första omstart (på grund utav att den inte bootar via CD-romen?)
Man kommer in till BIOS via F2. Där kan jag ändra så att CDDVDRW skall vara alternativ ett vid "bootning".

När man sen bootar om så ploppar BIOS upp och säger "Invalid signature detected. Check Secure Boot Policy in setup.". Det finns två stycken "Secure Boot Policy" varav det inte gör särskilt mycket om man ändrar den ena (finns även massa alternativ vid den, ingen aning om vad de gör och kommer inte ihåg så kan inte ge några exempel). Den andra som är under boot menyn står redan som aktiv.

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Vista och Win7 ger upp vid första omstart.
Jag har försökt att installera "via" windows 8. Alltså genom att installera via Dator > CD-ROM'en. Sen kan jag verkligen inte göra en "clean" installation alltså via BIOS. Jag vet inte vilken boot menu key "Samsung" har... har suttit hela dagen idag och testat olika alternativ. Börjar tröttna.

Windows 8 har lite alternativ under "Datorinställningar > Allmänt" t.ex. Avancerad start (Starta från en enhet eller skiva t.ex. USB-enhet eller en DVD, ändra inställningarna för den inbyggda programvaran, ändra inställningarna för Windows från en systemavbildning. Detta startar om datorn).

Har försökt detta, då startar datorn om "obviously" sen så blir det inte mycket mer än att man får upp "det vanliga" alltså att det är "signaturfel blablabla" det är inte samma meddelande som BIOS ploppar upp med som jag nämnde tidigare, detta är mycket längre och sen får man välja Windows 8 eller det andra jävla alternativet som jag inte ens kommer ihåg.... om någon har tid att kolla så skriver jag gärna mer detaljerat, jag kommer jobba i morgon... men sitter förmodligen uppe ett gäng timmar och stirrar på skärmen...

Sen har jag även "försökt" starta via USB.
http://windowshjalp.se/?p=59

Det började krångla på del: 2 alltså när man ska göra USB'n bootbar så egentligen har jag inte "försökt". För det var "självklart" att det inte skulle funka. Vet inte varför det började krångla antingen så gjorde jag fel eller så är det Windows 8 som inte har "bootsect". Hur som helst så kan jag försöka på stationära där Windows 7 64-bits är installerat om någon tror att det kan vara en bra idée.

Känns som att Samsung har sålt datorn med Windows 8 och att de inte vill att man ska byta operativsystem, allt ska vara metro för all framtid. Aldrig haft så här mycket problem i hela mitt liv (med datorer)... iofs så är det min första laptop, alltid varit emot dem också. Men var illa tvungen........
Skulle verkligen uppskatta lite hjälp.

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]
Processor: [Intel i7 4790K 4Ghz] Grafikkort: [GTX 780 3GB PhysX]
RAM: [Corsair 16GB CL10 Vengeance LP] Hårddisk: [Samsung EVO 840 120GB + 250GB]
Skärm: [BenQ 24" LED 144hz] Tangentbord: [Corsair Vengeance K70]
Hörlurar: [Sennheiser PC360]

Permalänk
Medlem

Eller så fixar du start8 (bättre än classic shell enligt mig) och slipper allt strul med att installera om :).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tjena !

Stäng av secure boot i BIOS, det är bara Windows 8 som har stöd för det.
Gör installationen från boot, vilket media du bootar på spelar ingen roll.
Lite synd att du inte ger Windows 8 en chans, det är inte så tokigt när man vant sig, och det går fortare än man tror att vänja sig.

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Eller så fixar du start8 (bättre än classic shell enligt mig) och slipper allt strul med att installera om :).

Såg ju faktiskt rätt vettigt ut... en stor del till varför man inte gillar Win8! Men vet fan inte om det gör så jag ändrar mig och vill ha kvar skiten... MEN det gör ju faktiskt så att man kan fundera på att ha kvar det (ett tag).
Antar att det är gratis och ingen "större" skillnad från vanliga? Verkar ju som att allt finns med, såg någon kort video.

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]

Permalänk
Skrivet av pimarn:

Tjena !

Stäng av secure boot i BIOS, det är bara Windows 8 som har stöd för det.
Gör installationen från boot, vilket media du bootar på spelar ingen roll.
Lite synd att du inte ger Windows 8 en chans, det är inte så tokigt när man vant sig, och det går fortare än man tror att vänja sig.

Hur får jag upp "boot menu". Vet faktiskt inte vilket F-knapp det kan vara. Eller är det meningen att man ska köra det via "Inställningar > allmänt" i Win8?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt lite googlande så ska det gå att stänga av secure boot policy i bios inställningarna. Detta är tydligen en säkerhetsfunktion så att virus/trojaner inte skall kunna komma åt och ändra boot partitionen som används av operativet. Sen läste jag också något om device driver signature. Vet inte om det också spelar roll i detta fall.

Permalänk

Fan va trevligt att folk faktiskt svarar!
Robie, det går att stänga av Secure Boot men det finns två stycken varav den ena är avstängd och om jag får reda på vilken knapp som ger mig "boot menu" vid uppstart så tror jag KANSKE att jag kan lösa det via en "clean" installation. Kanske är värt att nämna att när jag installerat via dator > CD så gnäller den om partitionerna... "GPT" någonting, tror att det står för XXX-protect(ed)-table(t)... det är något speciellt med dem. Sen kunde jag inte ändra partitionerna i början av installationen, men tänkte bara försöka få in Win7 sen blåsa bort allt gammalt utav Win8 och göra en ominstallation igen och göra partitionerna som jag vill ha dem.

Visa signatur

Permalänk

Jag måste tyvärr lägga ned för ikväll. Inte testat något sen jag startat tråden.
Ni får grymt gärna skriva mer "tips". Får krångla efter jobbet...
Skulle vilja veta vilken knapp som ger mig boot menu under uppstart.
Har som sagt en Samsung 3-serie (NP355V5C-S08SE), fick med "Warranty Info", "Quick Start Guide", "Safety Precautions" och "Find out more about Apps".... så "manual" finns ej! Och mitt googlande gav inga resultat, utöver "ESC" men det funkar inte :-/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har kollat i manualen, men den är lite fåordig om inställningar i BIOS...
För att komma in i BIOS är det i alla fall F2 som gäller.
Det är möjligt att den kör med UEFI bios, i så fall bör det finnas nåt i stil med "Legacy mode" som du bör köra istället.
Kan vara bra att kolla så att det är AHCI inställt som läge för HDD också.

Permalänk
Skrivet av pimarn:

Har kollat i manualen, men den är lite fåordig om inställningar i BIOS...
För att komma in i BIOS är det i alla fall F2 som gäller.
Det är möjligt att den kör med UEFI bios, i så fall bör det finnas nåt i stil med "Legacy mode" som du bör köra istället.
Kan vara bra att kolla så att det är AHCI inställt som läge för HDD också.

F2 för att komma in stämmer. UEFI bios är rimligt, har sett det. Sitter inte med datorn framför mig nu. Vart ändrar jag till "Legacy mode" och vad är det som jag ändrar till det? Det ska alltså vara AHCI inställt för HDD.
Ska testa det direkt i morgon, vet du något om boot menu key? Finns den ens...?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SavageRS:

Såg ju faktiskt rätt vettigt ut... en stor del till varför man inte gillar Win8! Men vet fan inte om det gör så jag ändrar mig och vill ha kvar skiten... MEN det gör ju faktiskt så att man kan fundera på att ha kvar det (ett tag).
Antar att det är gratis och ingen "större" skillnad från vanliga? Verkar ju som att allt finns med, såg någon kort video.

gratis trial 30 dagar... Sedan 4,99 dollar. Att man ska behöca betla för att bli av med metro kan tyckas knasigt, men är väldigt lite pengar, helt klart värt det istället för strulet som du går igenom nu.

Classic shell gör ungefär samma sak och är gratis, men jag hade massor av små störande problem med det.

Permalänk
Medlem

Du kan behöva ställa in att den ska använda "legacy OS" i vissa fall här ska du inte behöva gå den vägen däremot. Vet inte varför du tjatar om boot menu. Ställ in att den ska boota till CD/USB först och installera. Du kan såklart konvertera disken till MBR, men det ska inte behövas här, Windows 7 stödjer det ju. Shift+F10 när du bootar upp Windows 7 installationen så kan du använda diskpart och andra verktyg, då kan du rensa hela disken innan installationen, se till att inte blåsa W8 recoverypartionen om du vill ha kvar denna däremot. Ska du installera på GPT behöver du dock boota installationen som UEFI. Det måste du ibland tänka på om du gör en bootbar USB-pinne. Ställ in bootordningen (boot device priority under boot) och pröva. Kan vara bra att ha gjort en riktig backup av W8 så du kan återställa om du vill.

Permalänk

Jag har nu börjat med att installera om skiten igen! Det första jag gjorde när jag startade datorn var F2 > BIOS, Stänger av alla "Secure boot" (2st) ändrar i "Boot > Secure boot (efter man stängt av till UEFI and Legacy OS). Tar Exit and Save. Datorn startas om och den bootar med CD'n! Så än så länge är det på rätt väg. Ska nu se ifall Windows 7 kan installeras korrekt!

Tack för hjälpen, känner att jag är på rätt stig!

Visa signatur

Permalänk

Ett nytt problem har kommit. Eftersom att min HDD och dess partitioner är GTP så kan jag inte installera Win7 (har startat med UEFI men den säger fortfarande det). Så antingen kan jag "konvertera" till MBR eller byta hårddisk..? Hur går jag tillväga för att kunna installera windows 7?

EDIT:
Löste problemet genom att deleta alla partioner, då blir det endast en partion kvar och den blir MBR... (om jag förstått det rätt)?
Hur som helst så skrev jag på min laptop när jag skulle göra en EDIT här... så råkade trycka ENTER och därmed startade installationen när jag bara var halvklar med min partitioner.... HE HE. Får fixa det efter!

Visa signatur

Permalänk

Jag skriver väldigt mycket, vill bara säga att jag nu har intallerat Windows 7 64-bits. Hur som helst så har jag en fråga kvar!
Vad bör jag göra, eftersom att jag "sumpade" partitionerna, ska jag installera om Win7 och få allt korrekt med partitionerna från början, eller ska jag krångla med det nu i efterhand?

Tack för all hjälp

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SavageRS:

Känns som att Samsung har sålt datorn med Windows 8 och att de inte vill att man ska byta operativsystem[/B]

Ja så är det faktiskt med alla OEM-tillverkare. HP, Dell, Samsung etc ger ingen support på mjukvaran om man nedgraderat. Det finns inga drivrutiner/program skrivna från OEM-tillverkarna som är gjorda för att fungera med den äldre versionen av Windows. Det kan förstås fungera ändå, men om det inte gör det står man med skägget i brevlådan.

Så det är egentligen inte Microsofts eller Samsungs fel. Det är "ditt fel" som köpte en dator tillverkad för ett OS som du inte vill ha

Bra att det löste sig för dig iaf, hoppas att det fortsätter fungera bra!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja så är det faktiskt med alla OEM-tillverkare. HP, Dell, Samsung etc ger ingen support på mjukvaran om man nedgraderat. Det finns inga drivrutiner/program skrivna från OEM-tillverkarna som är gjorda för att fungera med den äldre versionen av Windows. Det kan förstås fungera ändå, men om det inte gör det står man med skägget i brevlådan.

Så det är egentligen inte Microsofts eller Samsungs fel. Det är "ditt fel" som köpte en dator tillverkad för ett OS som du inte vill ha

Bra att det löste sig för dig iaf, hoppas att det fortsätter fungera bra!

Det finns drivrutiner att ladda ner officiellt från tillverkaren tom för Windows XP och det är Microsoft OEM-avtal som gör att du inte får någon support på mjukvaran. De är bara förbundna att erbjuda support på mjukvaran den säljs med. Detta är Microsoft modell och OEM-datorer måste såklart ha UEFI/BIOS och drivrutiner som fungerar med tänkta mjukvaran för att det ska lira. I praktiken betyder det att man ofta behöver vänta på att installera service pack och nya versioner av opertivet på att OEM:en ska ha tagit fram kompatibla drivrutiner som fungerar med deras quirks. Och det är speciellt vanligt på bärbara. Visst går vi delvist mot att man ska kunna köra generella drivrutiner, men det fungerar inte så alltid och blockerar en drivrutin en uppdatering i Windows så kommer du helt enkelt inte se den, ett fel som inte är OEM:ns däremot och gör att användarna inte rusar och installerar nyare drivrutiner så snabbt de är tillgängliga.

Secure boot komplicerar det även för Windows-användare och företagsanvändare. Att signera interna verktyg (preboot) är inte riktigt rimligt idag ute hos företagen, vilket betyder att funktionen ändå kommer vara avslagen. Det är dock inga problem att köpa Windows 8 Pro med nedgraderingsrätt/media till W7 eller W7 Pro licens på företagsdatorer i många år framöver. Konsumenter som köper färdiga burkar får såklart mindre valmöjligheter. De med Software assurance får såklart köra äldre versioner också. Vill konsumenter ha valmöjligheter måste de betala för det.

Permalänk

Strejf, förstår vad du menar. Tänkte faktiskt inte på det när jag köpte min laptop. Delvis spontant köp. Kollade såklart på olika och kom fram till en. Var skeptisk till Windows 8 innan köpet också hade iaf "tur". Finns drivrutiner för datorn och modellen till win 7, 32/64-bits. Den är ju inte speciellt ny. Såg iaf lite recensioner från förra året precis efter jul. Ingen aning om när den kom men det var under Windows 7's tid!

Jo tack för all hjälp. Hade varit svårt utan tillgång till "sökhjälp"

Jag installerade om (ren installation) när jag råkade gå vidare under partitioneringen.... om någon undrar.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gäller inte då han inte fått något media från Samsung eller har Windows 8 Professional till att börja med. Du kan bara nedgradera dig från början rent praktiskt. Alltså bara på företagspcs. Retail Windows 7 (FPP) för dryga 2000kr eller volymlicens med SA (som du inte kan applicera på W8HP ändå) är enda möjligheterna du har om du inte får med media från tillverkaren eller tillverkaren har nedgraderat åt dig. Ska vi vara petiga får du absolut inte köra W7 OEM på hemmabyggda PCs (så det är heller ingen vits att köpa) och inte W8 utan att acceptera personal use-license separat. W8 blir iaf lagligt om man väl gör det. Vill man nedgradera så ska man inte köpa konsumentmodeller, men det bör vara rätt klart.