Vill byta upp mig från AMD till Intel CPU

Permalänk

Vill byta upp mig från AMD till Intel CPU

Hej!

Jag behöver råd, jag har just nu en AMD 1055T 6X. Jag streamar när jag spelar olika spel och kör gärna med höga grafikinställningar. Mitt grafikkort är GTX 570. Jag vill ha något vassare istället för min nuvarande CPU, men ändå inte lägga för mycket pengar.

Jag är inne på att köpa i5-3570, eftersom den följer med paketet jag vill slå till på: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752347. Vad tror ni om detta? Är i5-3570 bättre än den jag har och är det värt pengarna? eller ska jag vänta på fjärde generationen av Intels processorer eller helt enkelt ta en annan?

Tack tack.

hmm kan ha varit i fel forumdel förlåt
Permalänk
Vila i frid

1055T får 5077 poäng i Passmark cpu-test och en i5-3570 får 7153 poäng, dvs väldigt liten skillnad. 6 kärnor vs 4 kärnor gör att den 4-kärniga med mer umph per core även känns rappare i dina appar. i5'an klockas lätt från 3,4 till 4,5 med annan cpukylare och ändrad cpu-multiplier. Känner du för att spendera 3k5, go ahead, men själv skulle jag nog ha väntat en eller två cpu-generationer.

Permalänk
Medlem

Vänta på haswell eller så kollar du upp om ditt moderkort stödjer amd fx o så köper du helt enkelt en fx8350 som i princip är lika bra som en i5:a men är bättre vid flertrådade grejer.

Permalänk
Skrivet av Ilovegamingmuch:

Hej!

Jag behöver råd, jag har just nu en AMD 1055T 6X. Jag streamar när jag spelar olika spel och kör gärna med höga grafikinställningar. Mitt grafikkort är GTX 570. Jag vill ha något vassare istället för min nuvarande CPU, men ändå inte lägga för mycket pengar.

Jag är inne på att köpa i5-3570, eftersom den följer med paketet jag vill slå till på: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752347. Vad tror ni om detta? Är i5-3570 bättre än den jag har och är det värt pengarna? eller ska jag vänta på fjärde generationen av Intels processorer eller helt enkelt ta en annan?

Tack tack.

En stilla undran, har du överklockat din nuvarande processor? Om du inte har gjort det, så skulle jag definitivt börjat med det. Sitter själv på en 1055T som jag tyckte var rätt seg i originalklock, men den luffar på i 3,7GHz sedan någon vecka efter köp utan minsta problem och i den klockfrekvensen är det en riktigt trevlig processor och det är en duktig skillnad i prestanda jämfört med originalfrekvensen. (maxklock är en bit högre, men jag vill inte höja spänningen för mycket för att kunna kyla med lågvarviga fläktar på min kylare).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag bytade ifrån en 1090T till 2600K, väldigt stor skillnad i battlefield 3 iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat processoranvändningen när du spelar och streamar?

Vad har du för moderkort? Jag var nyligen tvungen att byta mitt moderkort som gick sönder och uppgraderade då från DDR2 till DDR3 vilket gjorde större skillnad än jag hade trott. Ett tag senare skaffade jag även en SSD vilket gjorde ännu större skillnad.
Så för att summera. Har du en rigg med DDR2 så tror jag mycket väl att du kan tycka att det är värt det. Annars skaffa en SSD istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ilovegamingmuch:

Hej!

Jag behöver råd, jag har just nu en AMD 1055T 6X. Jag streamar när jag spelar olika spel och kör gärna med höga grafikinställningar. Mitt grafikkort är GTX 570. Jag vill ha något vassare istället för min nuvarande CPU, men ändå inte lägga för mycket pengar.

Jag är inne på att köpa i5-3570, eftersom den följer med paketet jag vill slå till på: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752347. Vad tror ni om detta? Är i5-3570 bättre än den jag har och är det värt pengarna? eller ska jag vänta på fjärde generationen av Intels processorer eller helt enkelt ta en annan?

Tack tack.

Köp ett HD capture card om du ska streama gör inte som mig och köp en 3930k ist hehe

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilovegamingmuch:

Hej!

Jag behöver råd, jag har just nu en AMD 1055T 6X. Jag streamar när jag spelar olika spel och kör gärna med höga grafikinställningar. Mitt grafikkort är GTX 570. Jag vill ha något vassare istället för min nuvarande CPU, men ändå inte lägga för mycket pengar.

Jag är inne på att köpa i5-3570, eftersom den följer med paketet jag vill slå till på: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752347. Vad tror ni om detta? Är i5-3570 bättre än den jag har och är det värt pengarna? eller ska jag vänta på fjärde generationen av Intels processorer eller helt enkelt ta en annan?

Tack tack.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2759877/2012-12-28

skulle jag kört på, kör själv med det moderkortet och det är ett riktigt monster för pengarna!

sen har intel processorerna oftast bättre stöd i spel osv än amd så du slipper plötsliga drops och annat trams!

Permalänk

Tack för så bra svar! Gav mig en tankesställare. Jag har inte klockat min nuvarande processor.

Permalänk
Medlem

Tror att ifall din processor blir lite mer klockad så kommer den lätt vara tillräckligt snabb för alla dagens spel, om du har ett lite sämre grafikkort så skulle nog det vara den första delen att uppdatera, alternativt en SSD ifall du inte har en

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston