Permalänk

Köpråd - kaffebryggare

Hej
Jag måste ha en ny kaffebryggare....
Jag planerar att köpa något riktigt bra och vill ha tips om vilken jag ska välja... Det finns så många där ute!!

Saker som får mig att titta upp är:
bönkvarn
thermoskanna
kokar vattnet 100% innan häler på kaffet

Här är några jag tittat på
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649910
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333910

Permalänk
Medlem

Moccamaster om du vill ha det godaste kaffet. Läs gärna tester och se hur den är.

http://www.elgiganten.se/brand/Moccamaster

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Köp en moccamaster clubline istället. De brygger gott kaffe snabbt.
Dessutom, har du fler funktioner är det bara fler saker som går sönder. Mina farföräldrars moccamaster har precis gått sönder efter nästan 30 år av daglig användning!! Det är bra kvalité.. Får bara hoppas att det även gäller de nya.

Permalänk
Medlem

Moccamaster är ett bra val. Även om hypen är ganska överdriven, den gör gott kaffe men är knappast perfekt i övrigt.

Permalänk

jag har kikat lite på dessa moccamaster
men jag läser många recensioner om att de är Krångliga och stör folk i sin trötta morgonrutin.
Detta är alvarligt minus för mig.

Något som störde mig med perkulatorn är att den ska göras ren inför varje omgång man kör. Det tar tid att göra rent, fylla på kaffe och sätta igång. Kaffebryggaren för mig ska såklart vara bra, göra gott kaffe men oxå vara enkel att dra igång... hälla i kaffe och vatten och trycka på KÖÖÖÖR.

Så är Moccamaster krånglig?
Är det mycket pyssel med den för att göra 1-10 koppar kaffe?
Pyssel en gång i veckan eller inför varje bryggning??

edit:

Gamla bryggaren gick Sönder, den går inte att använda.
denna hade jag: http://www.hemprylar.se/data/112/philips-kaffebryggare-hd-541...

Vad är Wilfa?

Ja du har rätt, kokande vatten är inte optimalt. Dock var min gamla bryggare så att den kokade upp vattnet och sedan tömte på bönerna... det blev PERFEKT kaffe i min mening av den.

så visst, jag kan köpa en lika dan....
men jag vill förnya mig med något bättre
kanske en thermos kanna
bättre timer möjligheter
annat?

Permalänk
Medlem

Zoégas kvalitetsavdelning använder uteslutande Moccamaster. Jag har en själv och tycker att den brygger mycket gott kaffe, snabbt dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så är Moccamaster krånglig?
Är det mycket pyssel med den för att göra 1-10 koppar kaffe?
Pyssel en gång i veckan eller inför varje bryggning??

edit
hur ofta behöver man göra rent
funkar den i praktiken som en vanlig bryggare... sätt i filter, fyll med kaffe, fyll med vatten och tryck på "kör"

Permalänk
Medlem

Är det inte vettigare att köpa en bra kvarn och en helt ok kokare istället för ett allt-i-ett kit? Jag förstår att att det hade varit smidigt med en lösning där man stoppar i bönor och sen kommer det magiskt bra kaffe, men jag har då aldrig sett en sådan maskin :/

Permalänk
Medlem

Den är inte krånglig, men den har inga finesser egentligen. Min har inget automatiskt droppstopp t.ex. Kannan är rätt usel att hälla ur jämfört med andra. Filterhållaren har en omställningsmekanism som ska variera dropphastigheten som inte funkar. Ingen timer eller liknande.

Jo, en finess har den, man kan växla mellan två olika nivåer på värmeplattan. Jag föreställer mig att det är ganska användbart och minskar risken för att kaffet börjar smaka bränt även om det får stå en liten stund.

En sådan här har jag: http://www.webhallen.com/se-sv/hushall/77118-moccamaster_kaff...

Permalänk
Medlem

Jag har den från philips i ditt första inlägg (fast utan termos). Gjorde en del efterforskning innan jag köpte och vet att den placerade sig mycket högt i några tester jag såg då. Mocca master gjorde det också men i en helt annan prisklass.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

ok för det priset känns det hyfsagt dåligt att inte få...
en kanna som är bra att hälla ur
plastbehållare som är svår att göra ren, jämfört med glas
filterhållare med omställningsmekanism som inte funkar(?)
ingen timer

gör så jag funderar på varför den kostar så mycket överhuvudtaget

Permalänk
Skrivet av fredlovebot:

Är det inte vettigare att köpa en bra kvarn och en helt ok kokare istället för ett allt-i-ett kit? Jag förstår att att det hade varit smidigt med en lösning där man stoppar i bönor och sen kommer det magiskt bra kaffe, men jag har då aldrig sett en sådan maskin :/

tror du har rätt i detta
en okej bryggare, goda bönor, en bra kvarn

Permalänk
Medlem

Har en moccamaster sen många år, men gick över till kapselmaskin.
Men efter ett tag tröttnade jag på halvdant kaffe och dåligt utbud.
Gillade löstagbar vattentank men inte micklandet med moccamaster.

Köpte en Philipsbryggare med löstagbar tank som jag fortfarande är nöjd med efter ett halvår.
http://www.elgiganten.se/product/hem-hushall/kaffe-espresso/H...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

ok för det priset känns det hyfsagt dåligt att inte få...
en kanna som är bra att hälla ur
plastbehållare som är svår att göra ren, jämfört med glas
filterhållare med omställningsmekanism som inte funkar(?)
ingen timer

gör så jag funderar på varför den kostar så mycket överhuvudtaget

Den är dyr för att den är så bra. Jag har inga problem att hälla ur min kanna.
Det är en helt vanlig bryggare utan en massa bling bling, du häller på vatten och fyller på kaffe som vanligt. Den brygger snabbt och det finns ingen som helst anledning att göra rent den oftare än nån annan bryggare.
Det är ingen slump att så många är nöjda med Moccamaster, det är bra grejer!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

vad är det som gör att många säger att de inte orkar hålla på med den så de gav upp och gick till en "enklare" bryggare?

om jag inte vill investera så mycket pengar i en bryggare?
vad är ett billigare alternativ till en bra bryggare, typ 400-600kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Hej
Jag måste ha en ny kaffebryggare....
Jag planerar att köpa något riktigt bra och vill ha tips om vilken jag ska välja... Det finns så många där ute!!

Saker som får mig att titta upp är:
bönkvarn
thermoskanna
kokar vattnet 100% innan häler på kaffet

Här är några jag tittat på
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649910
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333910

Jag tycker att du ska köra på en perkolator. Det är lite mer pyssel än med en vanlig bryggare men i gengäld tar den mindre plats och man behöver inga kaffefilter. Kaffet blir väldigt gott.

till exempel

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=330862

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad det är som är krångligt med en Moccamaster, det är en helt vanlig bryggare som alla andra, som tidigare nämns så behövs den inte göras rent oftare än någon annan bryggare heller.

Jag har haft en Moccamaster i lite över två år nu, det är som sagt en vanlig bryggare men med kvalitet, finns ett stort utbud av reservdelar, näst intill alla delar går att få tag i separat om man så skulle vilja. Om det ändå ska diskuteras rengöring så är det enligt mitt tycke knappast optimalt att ha en termokanna där man knappt aldrig ser skiten innan det är för sent. Men smak och tycke är helt individuellt och detta är enbart min personliga åsikt.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Skrivet av roten123:

Jag tycker att du ska köra på en perkolator. Det är lite mer pyssel än med en vanlig bryggare men i gengäld tar den mindre plats och man behöver inga kaffefilter. Kaffet blir väldigt gott.

till exempel

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=330862

tyvärr
jag har en sådan idag
kaffet blir otroligt svagt.... jag har i 6DL vatten, 9 skopor kaffe.
det är svagt och inget bra, speciellt när det är sump i botten.

jag har prövat många kaffesorter
gevalia bistro (märkt för perkulator)
gevalia kok-kaffe
gevalia mörkrost brygg

haft perkulatorn i 3 månader, aldrig varit nöjd men prövat hela tiden att brygga på olika sätt och få det rätt
men inget hjälper!!

Så jag vill inte ha en perkulator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Så är Moccamaster krånglig?
Är det mycket pyssel med den för att göra 1-10 koppar kaffe?
Pyssel en gång i veckan eller inför varje bryggning??

edit
hur ofta behöver man göra rent
funkar den i praktiken som en vanlig bryggare... sätt i filter, fyll med kaffe, fyll med vatten och tryck på "kör"

En M M är som vilken kaffekokare som helst! Inte ett dugg skiljer den sig från andra kaffekokare!

Du tillsätter vatten.

Tar en Melita, slår i bönor.

Kaffet är klart på 4min

Jag fattar inte varför du tjatar om att den ska vara dryg, det är som en vanlig kaffekokare, fast mycket bättre, och därav priset!
Det känns lite som att du förväxlar M M med en helt annan sak!
Dom är inte billiga direkt.
Och sen att dom ser ut som att dom kom ut från Ryssland på 60:talet är en annan fråga Men bra som fan är dom!!

Skrivet av jummarn:

Förstår inte vad det är som är krångligt med en Moccamaster, det är en helt vanlig bryggare som alla andra, som tidigare nämns så behövs den inte göras rent oftare än någon annan bryggare heller.

Jag har haft en Moccamaster i lite över två år nu, det är som sagt en vanlig bryggare men med kvalitet, finns ett stort utbud av reservdelar, näst intill alla delar går att få tag i separat om man så skulle vilja. Om det ändå ska diskuteras rengöring så är det enligt mitt tycke knappast optimalt att ha en termokanna där man knappt aldrig ser skiten innan det är för sent. Men smak och tycke är helt individuellt och detta är enbart min personliga åsikt.

Så sant, skulle aldrig ta i en annan kokare med tång nu när man haft en M M så länge.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kaffe bryggar info på http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_drip_coffee_maker#Elect... om någon vill läsa

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk

intressant, anledningen till att jag tryckte på om MM är för att jag läst folks recensioner på andra ställen och fått det intrycket därifrån.
men det verkar ju inte finnas här

nåväl jag ska fundera på saken.
kaffe måste man ju ha och bryggare ska det bli.... för en perkulator orkar jag inte med längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roten123:

Jag tycker att du ska köra på en perkolator. Det är lite mer pyssel än med en vanlig bryggare men i gengäld tar den mindre plats och man behöver inga kaffefilter. Kaffet blir väldigt gott.

till exempel

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=330862

Och inte lite mer pyssel heller, riktigt mycket! Tycker mest att det är en massa kladd och diskande med dom.

Och så kan man inte koppla den till "sitt smarta hem" som sätter på kaffet när man vaknar!

Jag fyller på min M M med vatten o bönor på kvällen, sen vaknar jag på morgonen att det luktar nylagat kaffe via tellsticken (skulle jag vakna tidigare än utsatt tid, så trycker jag bara få fjärren) Mycket smidigt och en lösning jag inte vill vara utan.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

vad är det som gör att många säger att de inte orkar hålla på med den så de gav upp och gick till en "enklare" bryggare?

om jag inte vill investera så mycket pengar i en bryggare?
vad är ett billigare alternativ till en bra bryggare, typ 400-600kr

Jag förstår inte vad det är som folk tröttnat på? Gott kaffe? Att den är snabb?
Där du läste detta borde ju svaret finnas kan man tycka.

Du skrev i första inlägget att bryggaren stör folk i sin morgonrutin? Jag fattar ingenting.
Jag hade en Melitta bryggare innan jag köpte en Moccamaster, det enda som skiljer bryggarna emellan är att den ena gör godare kaffe, snabbare.

Du gör som du vill, mitt tips står fortfarande på Moccamaster. Jag har en själv och kan därför jämföra mot andra bryggare jag haft/druckit ifrån. Den är dyr ja, men du länkade till en Philips för samma pengar i första posten.

Hursomhelst: När du väl handlat din bryggare så är nästa steg en bra kvarn och lite finare bönor. Det är ett stort steg ifrån "vanligt" bryggkaffe.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dala56:

Jag förstår inte vad det är som folk tröttnat på? Gott kaffe? Att den är snabb?
Där du läste detta borde ju svaret finnas kan man tycka.

Du skrev i första inlägget att bryggaren stör folk i sin morgonrutin? Jag fattar ingenting.
Jag hade en Melitta bryggare innan jag köpte en Moccamaster, det enda som skiljer bryggarna emellan är att den ena gör godare kaffe, snabbare.

Du gör som du vill, mitt tips står fortfarande på Moccamaster. Jag har en själv och kan därför jämföra mot andra bryggare jag haft/druckit ifrån. Den är dyr ja, men du länkade till en Philips för samma pengar i första posten.

Hursomhelst: När du väl handlat din bryggare så är nästa steg en bra kvarn och lite finare bönor. Det är ett stort steg ifrån "vanligt" bryggkaffe.

Nu blir det lite överkurs här av dala56 Men jag gör så själv ibland, speciellt när jag har gäster, och det är väldigt stor skillnad

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Jag fyller på min M M med vatten o bönor på kvällen, sen vaknar jag på morgonen att det luktar nylagat kaffe via tellsticken (skulle jag vakna tidigare än utsatt tid, så trycker jag bara få fjärren) Mycket smidigt och en lösning jag inte vill vara utan.

Du säger att du fyller den med böner, har du kvarn i din MM?
Eller är det, det malda kaffet du menar med böner?

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Electrolux EKAM200, kaffebryggare med integrerad bönmalare och timer. Jag gillar den starkt, men den går inte att få tag på mera verkar det som. Nya EKAM300 ser ännu trevligare ut (hoppas nästan att min EKAM200 skulle gå sönder nu när jag såg den nya) och jag rekommenderar verkligen att man malar sina bönor (inte böner, det är något helt annat). Det blir en helt annan upplevelse för kaffedrickningen kan jag säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Du säger att du fyller den med böner, har du kvarn i din MM?
Eller är det, det malda kaffet du menar med böner?

Klart jag har kvarn i min "M M Deluxe Master Kvarn" sen när kaffet är färdigt, så frågar M M hur mycket mjölk jag vill ha i koppen, eller om man ställer in det självlärda "Hur mycket mjölk i koppen schemat" så lär den sig med tiden Eller så kan man koda själv via PIC

Eller

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag har en moccamaster och jag tycker inte den är det minsta klurig. Jag har club line modellen. De enda delarna jag tar bort för att göra kaffe är att jag får lyfta locket, så klart, för att hälla i vatten och att sätta i kaffefiltret. Om man tycker detta är klurigt så får man nog skaffa butler istället. Dock så har homeline lite mer saker att ta av när man gör kaffe har jag för mig.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell