Problem med dator som inte startar eller hänger sig.

Permalänk
Medlem

Problem med dator som inte startar eller hänger sig.

Hej.

Har två problem med min stationära dator. Datorn är 6år gammal så det är inga nya grejer vi pratar om. Problem ett är att när jag ska starta datorn så låter de som att allting går igång som vanligt men jag får ingen bild på skärmen. Det som också händer är att datorn ger ifrån sig ett långt pip som sedan slutar i några sekunder och sedan börjar igen.

Problem två är att datorn går igång och fungerar en liten stund, men sedan hänger sig allt och man måste stänga av den på datorns startknapp. När man sedan startar om datorn efter att det andra problemet har inträffat så brukar det första problemet uppstå.

Ibland händer det att datorn startar och fungerar som vanligt men det blir mer och mer sällan.

Hade samma problemför några månader sedan också men då slutade de efter en virussökning, men det gör det inte nu.

Det jag vill ha hjälp med är hur jag kan felsöka vad det är som kan vara fel.

Tack på förhand.

// Pakkan

Permalänk
Avstängd

Datorspecifikationer?

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på ditt grafikkort, har du tittat hur det ser ut? Kanske fläkten är igensatt, då bränner man kortet rätt fort, kommer in en hel del skräp i datorn då den står igång.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.