Permalänk
Medlem

Chassit strömförande?

Skulle nyss koppla in en HDMI-kabel i grafikkortet och när jag nuddade baksidan av chassit fick jag inte en stöt, men jag kände en lätt ström i fingret som kittlade under en kort stund innan den försvann. När jag sedan nuddade chassits baksida och grafikkortets utblås med HDMI-kontakten så såg jag hur små små gnistor uppstod vid kontaktytan tillsammans med ett surrande ljud.

Bara statisk elektricitet eller något värre? Det finns ett tunt lager damm där bak, men inte så mycket och datorn rengjordes nyligen. Någon som har erfarenheter av något liknande eller vad det kan bero på? Datorn fungerar bra som vanligt.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Chassit är ju gjort utav metall så det klart det leder ström, men detta har aldrig hänt mig, men står datorn på nån matta/filt som är statisk?

Edit: Hur är det med R3ans ljuddämpande material kan detta vara/bli statiskt?

Permalänk
Medlem

Helt normalt om du inte har jordade kontakter, inget att bry sig om. Det är datorn och det du ansluter den till som har olika potential helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Skulle nyss koppla in en HDMI-kabel i grafikkortet och när jag nuddade baksidan av chassit fick jag inte en stöt, men jag kände en lätt ström i fingret som kittlade under en kort stund innan den försvann. När jag sedan nuddade chassits baksida och grafikkortets utblås med HDMI-kontakten så såg jag hur små små gnistor uppstod vid kontaktytan tillsammans med ett surrande ljud.

Bara statisk elektricitet eller något värre? Det finns ett tunt lager damm där bak, men inte så mycket och datorn rengjordes nyligen. Någon som har erfarenheter av något liknande eller vad det kan bero på? Datorn fungerar bra som vanligt.

antar att du har skärm och/eller dator inkopplad i ojordat uttag, då kan det bli en potentialskillnad, därav stötarna.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elightz:

antar att du har skärm och/eller dator inkopplad i ojordat uttag, då kan det bli en potentialskillnad, därav stötarna.

Förhoppningsvis allt inkopplat i ojordat, annars blir det farligt.

Permalänk
Medlem

Jag bor i ett hus från 1967 så det finns bara ojordade uttag, det förklarar saken...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3