Är den enda skillnad på alla FX-8xxx vilken ghz dem har?

Permalänk
Medlem

Är den enda skillnad på alla FX-8xxx vilken ghz dem har?

Så som titeln säger undrar jag ifall den enda skillnad på dem är vilken ghz dem har. Kan man inte bara köpa den billigaste med 3.1 ghz och överklocka den till 4.0 ghz för att spara några hundralappar?

Tack på förhand för svar!

Permalänk

8320 har något bättre ipc än 8120, men jag skulle välja säga välj efter plånboken men ja i grund så haru rätt, det är bara å överklocka samtliga modeller egentligen x)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

8320 har något bättre ipc än 8120, men jag skulle välja säga välj efter plånboken men ja i grund så haru rätt, det är bara å överklocka samtliga modeller egentligen x)

Okej, tack

Offtopic: Föresten har du någon bra guide på hur man kan överklocka den CPUn du har? Har en likadan

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte tagit Bulldozer (8150?) i alla fall eftersom det är lite problem och den är inte lika snabb.
Annars är det bara att överklocka själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerdgazm:

Okej, tack

Offtopic: Föresten har du någon bra guide på hur man kan överklocka den CPUn du har? Har en likadan

83xx, det är ny arkitektur, så välj den!

Hmm, det är ganska knepigt. Det funkar att BIOS-klocka, men jag har personligen problem med att processorn inte riktigt...fattar att den är överklockad

Dvs, stannar på turboläget vid 3,7 GHz.
En metod som funkar är att se till att du har bra kylning, sedan låda Catalyst köra sin Autotune. Efter det ska du kunna ändra vilken hastighet du vill ha.

(Den lägger V-core på nästan 1.45 på min, kommer upp till 4,4 GHz)

Bästa sättet är att använda turbo-funktionen
Som jag har det nu så ligger den på 4,1 GHz max, sedan har jag turbon insatt på 4,7 GHz (När mindre än 8 kärnor används, vilket är 99% av tiden).
Funkar bra hittills

Edit*
Skulle tro att Swec och andra sidor använder AMD's Overdrive verktyg Finns att ladda hem, personligen gillar jag inte mjukvaruklockning, men verkar funka...

Edit2*

Drog ner Overdrive och gav det en andra chans, hittade ett benchverktyg.
På 4,5 GHz får jag 12900 poäng...känns bra när 81xx på samma OC ger knappt 10k

Let me know vad du får Gärna ett PM eller liknande!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Nej, 81XX är den äldre bulldozer serien. 83XX använder Vishera arkitekturen som är ca 10% snabbare vid samma klockfrekvens, förbrukar mindre ström, samt så tror jag den klockar aningen högre. Jag skulle definitivt valt 8320 med tanke på att prisskillnaden är så liten.

Permalänk
Skrivet av Nerdgazm:

Okej, tack

Offtopic: Föresten har du någon bra guide på hur man kan överklocka den CPUn du har? Har en likadan

Finns här på Sweclockers i överklockningsforumet, annars är google och youtube bra källor. Inte så fasligt svårt.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|