Permalänk
Medlem

Moderkort paj efter grafikkortsbyte?

Hallå mina vänner!

Under den lilla mellandagsrean på Inet köpte jag mig ett 680 eftersom jag tänkte att det var dags att uppgradera från det gamla 560 dom jag hade.

Jag satte i kortet som jag gjort flera gånger innan och allting verkade funka som det skulle, datorn botade upp och jag laddade ner drivisar och började installera.

Direkt när installationen började så slocknade datorn. Jag öppnade maskinen och tog ut och in kortet igen och såg till at alla kablar satt fast ordentligt.

Jag försöker starta maskinen igen och dem slocknar igen innan den ens kommit fram till login menyn.. Jag får lite panik o låter maskinen stå en stund, nästa gång ja startar den så får jag ingen bild på skärmen och varken mus eller keyboard lyser upp. Ljusdioderna för start knappen och lysen på moderkortet fungerar dock.

Jag sätter in det gamla kortet men får fortfarande ingen bild eller funktion i usb.

Försökt förklara så tydligt som möjligt så jag kan få bästa hjälp innan jag drar till inet och ber dem om hjälp.

Sorry om det är så mycket att läsa.

Permalänk
Medlem

Moderkortet är en GA-P55-USB3 föressten

Permalänk

I värsta fall har moderkortet gått sönder, men testa att resetta CMOS genom att ta ut batteriet på moderkortet några minuter. Kan lika gärna vara processorn som gett upp med, kan ge samma symptom. Felsök med de medel du har och återkom sen.

Visa signatur

Asus 560ti 448 Core @ 950/1900/4400Mhz @ 1.30V , Intel 2500K, Noctua SE2, ASRock Z68 Extreme3, 8GB Vengance 1600MHz, 550 Silencio, 650W 80+ CM, 500GB WD 7200RPM. BenQ 2220HD.

Konsol: Xbox 360 @ 32" 720P Samsung.

Permalänk
Medlem

Hur stort nättagrat har du och vad är det för märke? Det kan ju vara det som krånglar har varit med om det förr.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk

Vad har du för nätagg? Kan ju lika gärna vara den som gett upp pga överbelastning.. Så hela datorn slocknade under installation? inte bara skärmen?

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Avstängd

vore bra om du skrev alla andra komponenter iaf så vi kan hjälpa dig

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt värre, Du har inget annat nätagg du kan prova?

Permalänk
Medlem

Nätaggregat är ett Silver Power 600w och processorn är en i5 760 ska pröva och ta ut batteriet om en liten stund, tack på förhand!

Just det moderkortet piper inte alls och ska det inte pipa i en sekvens om cpun är död?

Permalänk

Lägger min röst på lågkvalitativt nätaggregat.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Hedersmedlem

Är det verkligen ett Silver Power på exakt 600W (blue lightning) så verkar den modellen tillhöra lågkvalitetssegmentet med begränsad livslängd, och hade tveksam prestanda även som nytt med bl a svajig spänningsreglering vid högre effekter. Efter några år lär det se ännu värre ut. Solytech tillverkade (urk). Det är även multirail, så minsta felkoppling där lär också ställa till det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Okej betyder det att bara PSUn e körd eller e alla komponenter döda? =( Skulle även uppskatta en länk på ett nytt bra nätaggregat och kanske även ett moderkort när vi ändå e igång. Mvh Daniel

Just det PSUn är det enda på datorn som aldrig bytts ut. Köpte den 2006 om jag inte minns fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chazoure:

Okej betyder det att bara PSUn e körd eller e alla komponenter döda? =( Skulle även uppskatta en länk på ett nytt bra nätaggregat och kanske även ett moderkort när vi ändå e igång. Mvh Daniel

Just det PSUn är det enda på datorn som aldrig bytts ut. Köpte den 2006 om jag inte minns fel.

Vi kan omöjligt veta om dina komponenter är döda..
Bra och billigt nätagg har du här.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leon1:

Vi kan omöjligt veta om dina komponenter är döda..
Bra och billigt nätagg har du här.

Komponentkvaliteten är inte bättre än i hans gamla Silver Power, snarast sämre isf, så något bättre rekommenderar jag. Men visst, konstruktionen är bättre.

Till trådskaparen: Köp något XFX Core om du har begränsad budget. Vid större budget finns det betydligt mer att välja på, som t ex Corsair AX-serien. Säg ett pris så blir det lättare.

Tyvärr kan sämre nätagg som går sönder även skada andra delar i datorn, så om det är PSU som dött kan det vara fler saker om du har otur.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ja asså helst under tusenlappen iallafall.

Permalänk
Medlem

Fsp och seasonic gör trevliga agg xfxcore är bra på tajtare budgdts

Permalänk
Medlem

Hoppas till gudarna att inget annat e paj nu då