AMD döper om Radeon HD 7000 till HD 8000 för OEM

Permalänk
Medlem

Ååh nVidia är sååå mycket bättre än AMD. Blalalalalalala. Silence!!!!

http://www.tweaktown.com/news/27738/nvidia_plays_catch_up_on_...

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Hah jag har sagt det sedan HD7000-serien lanserades. Mobila kretsarna från AMD är påväg förbi desktop segmentet. Inga omdöpningar här utan procentuellt stor prestandaökning för varje generation medan mellansegmentet för desktopgrafik stått och stampat sedan HD5770, med bara liten prestandaökning för varje generation. Undrar om AMD är inväntar att mobila varianterna helt och hållet ska komma ikapp desktop modellerna innan de fortsätter en "riktig" utveckling?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

G80 och G90-serierna används i 8000-serien, 9000-serien 100-serien och halva 200-serien. Det finns inte en krets i 9000-serien som inte används i minst en annan serie. Att 8800 Ultra var snabbare än 9800 GTX gör ju inte saken bättre direkt. AMD släpper inte långsammare prestandakort med högre beteckning iaf.

Och som sagt, inte så att man kan göra en dålig uppgradering och råka köpa ett omdöpt Radeon 8000-kort i butik. Till skillnad i fallet med nVidia när många gjorde misstaget och la massa pengar på att byta en siffra och ha bibehållen prestanda. Mycket grövre i mina ögon.

Som sagt, att bara basha AMD är efterblivet med tanke på att de fortfarande är två i svineriet.

En sak till:
Med AMD brukar man få full prestanda även när man köper OEM. Med nVidia är det väldigt ofta stora prestandaskillnader mellan OEM och riktiga kort. Att AMDs OEM-serie nu har upp till 25% lägre prestanda än deras retail är ju snarare att anpassa sig.

"Många gjorde misstaget" säger du. Vad bygger du det på?

Re-brending från nVIDIA och AMD (ATI) av budget segment varor är nästan en standar nu och har hållit på så i många många år, specielt på laptop-sidan. nVidia re-brandade en del av deras mellan segment. AMD re-brendar hela sin serie, från budget till prestanda kort. Din slutsatts är att det nVidia har gjort är värre.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

"Många gjorde misstaget" säger du. Vad bygger du det på?

Man såg problemet på forum här och där, folk som "uppgraderat" eller lagt mer pengar för att få ett "nyare" kort. Minst en av mina vänner råkade ut för det också. Han är sjukskriven och inte rik, men unnade sig att byta till 9800GT istället för ett 8800GT för att få den där extra skjutsen i sitt favoritspel som han ägnade mycket tid åt.

Skrivet av DataNusse:

Re-brending från nVIDIA och AMD (ATI) av budget segment varor är nästan en standar nu och har hållit på så i många många år, specielt på laptop-sidan. nVidia re-brandade en del av deras mellan segment. AMD re-brendar hela sin serie, från budget till prestanda kort. Din slutsatts är att det nVidia har gjort är värre.

Det är mycket värre när de riktar sig till konsumenter och inte till OEM. nVidia har sett till att OEM ofta får mycket sämre prestanda vid "samma" grafikkort sedan tidigare, inte så nytt som du vill få det att verka. Det är också mycket värre när ett 9800 GTX utpresteras av ett 8800 GTX.

Radeon 8970 OEM är trotsallt fortfarande snabbare än ett Radeon 7970, då det är så kallat GHz-edition. Inte om med 9800GTX som var ett omdöpt 8800 GTS med högre klock. AMD vrider upp frekvensen på förra generationen och släpper den enbart till OEM, nVidia vrider upp frekvensen på förra generationens mellankort och släpper det som ett GTX och säljer det till slutkund.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Att 8800 Ultra var snabbare än 9800 GTX gör ju inte saken bättre direkt.

Det var dock snabbare än 8800 GTX (och man hör ju att ultra är bra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det var dock snabbare än 8800 GTX (och man hör ju att ultra är bra).

Menar såklart Ultra. Även fast GTX oftast var inom felmarginalen från 9800 GTX, och hade fördel i höga upplösningar och i minimum FPS.

Permalänk
Medlem

De som Eventuellt skulle lida av denna missuppfattning nöjjer sig nog gott o väl med ett 7970/8970 ändå, så jag förstår inte problematiken... Förstår om många känner sig snuvade men som det gång på gång påtalats är detta för OEM, o "det senaste grafikkortet" kommer inte vara 8970 när desktop versionerna väl kommer. Detta ger bara OEMs ett litet fönster för o hänga med tills nästa riktiga generation AMD kort släpps. Nu har ju inte svensson en aning om vad siffrorna betyder ändå så det kan lika gärna stå 7970 på korten o inget vet mer ändå.
Imho är det OK sålänge de inte tar mer betalt för hårdvaran bara för att de bytt en siffra, för den som är konsument av OEM förstår ändå inte skillnaden o står det 6970 så låter det nog högt om man jämför med nvidias 680 tex. Folk har INGEN koll... Det är bara vi entusiaster som egentligen har nån aning om vad vi köper...
Hade en polare som köpte en i7a, bara för att den var dyrare än i5 och således bättre, sen har han inte ens HT på och använder enbart datorn till spel, snacka om att skjuta sig i foten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

"Många gjorde misstaget" säger du. Vad bygger du det på?

Re-brending från nVIDIA och AMD (ATI) av budget segment varor är nästan en standar nu och har hållit på så i många många år, specielt på laptop-sidan. nVidia re-brandade en del av deras mellan segment. AMD re-brendar hela sin serie, från budget till prestanda kort. Din slutsatts är att det nVidia har gjort är värre.

Brukar även uppgradera kylaren, nya anslutningar eller lägga till mer/annat minne på just budget/laptop segmentet i samband med nummer byte. Men den här omfattningen har jag aldrig sett förut och återstår att ser om det blir med endast nya klistermärken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Man såg problemet på forum här och där, folk som "uppgraderat" eller lagt mer pengar för att få ett "nyare" kort. Minst en av mina vänner råkade ut för det också. Han är sjukskriven och inte rik, men unnade sig att byta till 9800GT istället för ett 8800GT för att få den där extra skjutsen i sitt favoritspel som han ägnade mycket tid åt.

Din påstående om att det var "Många gjorde misstaget" är rent subjektiv.

Skrivet av Aleshi:

Det är mycket värre när de riktar sig till konsumenter och inte till OEM. nVidia har sett till att OEM ofta får mycket sämre prestanda vid "samma" grafikkort sedan tidigare, inte så nytt som du vill få det att verka. Det är också mycket värre när ett 9800 GTX utpresteras av ett 8800 GTX.

Kan jag få en länk på att nVidia har sett till att OEM ofta får mycket sämre prestanda vid "samma" grafikkort sedan tidigare.

Sant att 8800Ultra presterade bättre än 9800GTX. AMD had samma sak där före generation presterade bättre än den nya; HD5850-HD6850, HD5870-HD6870 och HD5970-HD6970.
http://www.anandtech.com/bench/Product/295?vs=291

Både nVIDIA och AMD (ex ATI) har en lång lista på dåligt beteende och vilseledande. Ingen har rent mjöl i påsen.

Skrivet av Aleshi:

Radeon 8970 OEM är trotsallt fortfarande snabbare än ett Radeon 7970, då det är så kallat GHz-edition. Inte om med 9800GTX som var ett omdöpt 8800 GTS med högre klock. AMD vrider upp frekvensen på förra generationen och släpper den enbart till OEM, nVidia vrider upp frekvensen på förra generationens mellankort och släpper det som ett GTX och säljer det till slutkund.

Bara för att klargöra. I slutet av 2006 släpptes 8800GTS, det var byggt G80. I sluttet av 2007, ett år senare, släpptes 8800GTS 512mb version byggt på G92, Fyra månader sen släpptes 9800GTX, byggt på G92.

Det var idiotiskt av nVIDIA att släppa 8800GTS 512mb då den i många fall presterade bättre än 8800GTX.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Nej, gör om gör rätt, riktigt fult i mina ögon. Även om jag aldrig kör med OEM burkar. Men detta vilseleder väldigt mycket. Usch och fy!

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

Kejsarens nya kläder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Din påstående om att det var "Många gjorde misstaget" är rent subjektiv.

Kan jag få en länk på att nVidia har sett till att OEM ofta får mycket sämre prestanda vid "samma" grafikkort sedan tidigare.

http://www.nvidia.com/object/product-geforce-gts-450-oem-us.h...
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gts-450/...

Skrivet av DataNusse:

Sant att 8800Ultra presterade bättre än 9800GTX. AMD had samma sak där före generation presterade bättre än den nya; HD5850-HD6850, HD5870-HD6870 och HD5970-HD6970.
http://www.anandtech.com/bench/Product/295?vs=291

Nej, de gjorde om sitt namnschema. Efterföljaren till 5870 är 6970 osv. Inte heller ok i min mening, men inte samma sak.

Skrivet av DataNusse:

Både nVIDIA och AMD (ex ATI) har en lång lista på dåligt beteende och vilseledande. Ingen har rent mjöl i påsen.

Precis min poäng! Nu handlar nyheten om AMD. Men om nästa nyhet handlar om nVidia och folk bashar dem och säger att de ska köpa AMD istället så kommer jag påpeka hur dumt det är att bara basha ena företaget ,och bland annat hänvisa till AMDs dumheter idag.

Skrivet av DataNusse:

Bara för att klargöra. I slutet av 2006 släpptes 8800GTS, det var byggt G80. I sluttet av 2007, ett år senare, släpptes 8800GTS 512mb version byggt på G92, Fyra månader sen släpptes 9800GTX, byggt på G92.

Det var idiotiskt av nVIDIA att släppa 8800GTS 512mb då den i många fall presterade bättre än 8800GTX.

Håller med till fullo. De allra flesta namnändringar känns totalt meningslösa. Precis som att det var onödigt av AMD att flytta alla delserier ett steg när de bytte från 5000-serien till 6000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Precis som 9000-serien, fast då såldes den till privatpersoner som kunde göra misstaget att "uppgradera" sina kort till likvärdiga. Och då gjorde man det med samma kretsar igen med större delen av 200-serien också. Tycker personligen det är långt värre än vad det är nu när det bara gäller OEM. Att få 20-25% lägre prestanda än man tror när man köper OEM är ändå inget nytt. Det är så det brukar vara med OEM-specifika kort.

Men när mitt 8800GT gick sönder så var det bra att jag kunde köpa ett likvärdigt 9800GT för några hundringar mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Men när mitt 8800GT gick sönder så var det bra att jag kunde köpa ett likvärdigt 9800GT för några hundringar mindre.

Vi behöver ju inte nya generationer alls om vi ska se sådant som positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Helt obegripligt inlägg?

Exakt vad är skillnad på "rebranda" och "omlanseras"? I den här tråden diskuterar vi fenomenet att "nya" grafikkort lanseras fastän det i själva verket är samma grafikkort som tidigare funnits där enda skillnaden är att de helt plötsligt fått ett nytt namn vilket får konsumenter att tro att det är ett nytt och BÄTTRE kort än det föregående. Vad har det faktum om grafikkorten "någonsin" såldes samtidigt med någonting att göra? Vilket de för övrigt också gjorde. Den "egentliga" ersättaren, 7770 släpptes våren 2012. 5770/6770 såldes således som "5770" under ca 18 månader och sedan ytterligare ca 12+ månader som 6770 (beroende på hur länge de fanns kvar i lager efter 7770 släpptes vilket jag inte riktigt vet).

Citat "Radeon HD 6770 var tänkt att ersätta Radeon HD 5770". Du inser att det är samma kort?

Jag vet inte hur mer tydlig man kan bli men jag gör ytterligare ett försök. ("Rebadge" syftar på samma sak som "rebranda" om det inte framgår vilket jag med tanke på kommentaren antar att det inte gör).

http://www.anandtech.com/show/4296/amds-radeon-hd-6770-radeon...

Orkar man inte läsa allt säger väl det här det mesta:

Och när 7770 släpptes kommenterades det så här på Anandtech

http://www.anandtech.com/show/5541/amd-radeon-hd-7750-radeon-...

Edit: Ytterligare tillägg, men snart ger jag upp.

[ironi] 5770 och 6770 är uppenbarligen två helt OLIKA kort har har aldrig "rebrandats/omlanserat" /[/ironi]

Wosh, här var det någon som tände till på alla cylindrar. Du har dessvärre missförstått mig helt! Min poäng var den att när Radeon HD 6770 lanserades så hade Radeon HD 5770 nått EOL (titta gärna på roadmapen igen). Med andra ord hade _grafikkortet_ Radeon HD 5770 utgått när ersättaren Radeon HD 6770 lanserades. Det är alltså inte tal om "i mitten av sin livslängd", om du nu inte syftar på _grafikprocessorn_ Juniper XT det vill säga, vilken var ungefär i mitten av sin livslängd när den omlanserades i grafikkortet Radeon HD 6770.

Jag säger alltså inte nödvändigtvis emot dig vad gäller dina övriga poänger utan vill endast klargöra att det inte var grafikkortet som var "i mitten utav sin livslängd" utan grafikprocessorn. Om detta var av relevans för diskussionen i tråden kan dock diskuteras.

Slutligen ville jag bara kommentera länken från Anandtech. I citatet:

"As the Juniper based 5700 series never got a proper Northern Islands successor, this is the first real update for the x700 series since the launch of the 5700 series in October of 2009."

Tror jag att orden delarna: "proper Northern Islands successor" och "the first real update for the x700 series" är av avgörande betydelse här. Om Radeon HD 6770 var en "vettig" eller "riktig" ersättare till Radeon HD 5770 går givetvis att diskuteras, men det var onekligen en ersättare.

Var jag tydligare nu kanske?

Permalänk
Medlem

usch och fy, dåliga mänskor!
amd, nvidia, intel, rambus, skurkar allihop!

Bojkotta dom ska jag allt göra!!!!
(tills det suger i uppgraderingstarmen igen)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vi behöver ju inte nya generationer alls om vi ska se sådant som positivt.

Jag visste om att de var identiska då ett 9800GT kostade ca 1800kr mot ett 8800GT som låg strax över 1300 kr.
Leadtek 8800GT GTB 512MB
XFX 9800GT Green Edition 512MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Jag visste om att de var identiska då ett 9800GT kostade ca 1800kr mot ett 8800GT som låg strax över 1300 kr.
Leadtek 8800GT GTB 512MB
XFX 9800GT Green Edition 512MB

Jag ser inte fördelen. Det är bekant att priserna var högre på 9800GT inledningsvis jämfört med 8800GT. Det var mycket snack om att det blev en smyghöjning i och med det nya namnet. Jag ser inte det som en fördel.
Sedan sjönk ju givetvis priserna på 9800GT av naturliga skäl eftersom Radeon 4850 som utpresterade 9800GTX+ gick att få för 1400, medan de restlager av 8800GT givetvis inte fick prissänkningar. Restlager får aldrig centralt planerade prissänkningar. Det är sådant butiker får sälja till förlust själva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PerZerk:

Men när mitt 8800GT gick sönder så var det bra att jag kunde köpa ett likvärdigt 9800GT för några hundringar mindre.

Normalt när det har kommit en ny generation så kan man köpa ett nytt kort som är 10-20% bättre, för några hundringar mindre.

När mitt ena 8800 GTS gick sönder så ville en datorbutik skicka ett 9800GT istället... Tackade nej till det eftersom det var ett sämre kort och jag kunde inte köra SLI med det. Då fick jag tillbaka nypriset på kortet, runt 3,5k riktigt snällt av dom.

Men undra hur många som inte hade koll och bytte sitt 8800 GT/GTS mot ett 9800, och undra hur många som kommer att byta AMD kort nu?

Finns det någon bransch som fuskar mer än datorbranschen? Dom får ju nästan maffian att se laglydig ut.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Normalt när det har kommit en ny generation så kan man köpa ett nytt kort som är 10-20% bättre, för några hundringar mindre.

När mitt ena 8800 GTS gick sönder så ville en datorbutik skicka ett 9800GT istället... Tackade nej till det eftersom det var ett sämre kort och jag kunde inte köra SLI med det. Då fick jag tillbaka nypriset på kortet, runt 3,5k riktigt snällt av dom.

Men undra hur många som inte hade koll och bytte sitt 8800 GT/GTS mot ett 9800, och undra hur många som kommer att byta AMD kort nu?

Finns det någon bransch som fuskar mer än datorbranschen? Dom får ju nästan maffian att se laglydig ut.

Jo iof men jag tyckte att mitt 8800GT var fullt tillräckligt på den tiden. Mitt snart fyra år gamla 9800GT håller än fast har numera en passiv kylning från Arctic. Går aldrig över 72-73c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrogant:

Wosh, här var det någon som tände till på alla cylindrar. Du har dessvärre missförstått mig helt! Min poäng var den att när Radeon HD 6770 lanserades så hade Radeon HD 5770 nått EOL (titta gärna på roadmapen igen). Med andra ord hade _grafikkortet_ Radeon HD 5770 utgått när ersättaren Radeon HD 6770 lanserades. Det är alltså inte tal om "i mitten av sin livslängd", om du nu inte syftar på _grafikprocessorn_ Juniper XT det vill säga, vilken var ungefär i mitten av sin livslängd när den omlanserades i grafikkortet Radeon HD 6770.

Jag säger alltså inte nödvändigtvis emot dig vad gäller dina övriga poänger utan vill endast klargöra att det inte var grafikkortet som var "i mitten utav sin livslängd" utan grafikprocessorn. Om detta var av relevans för diskussionen i tråden kan dock diskuteras.

Slutligen ville jag bara kommentera länken från Anandtech. I citatet:

"As the Juniper based 5700 series never got a proper Northern Islands successor, this is the first real update for the x700 series since the launch of the 5700 series in October of 2009."

Tror jag att orden delarna: "proper Northern Islands successor" och "the first real update for the x700 series" är av avgörande betydelse här. Om Radeon HD 6770 var en "vettig" eller "riktig" ersättare till Radeon HD 5770 går givetvis att diskuteras, men det var onekligen en ersättare.

Var jag tydligare nu kanske?

En förklaring som jag kan stå bakom Skönt med lite backup ibland.

Permalänk
Medlem

Detta påverkar ju inte oss sweclockare ändå så varför göra en så stor grej utav det?

Permalänk
Medlem

FY AMD, gillas inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Ååh nVidia är sååå mycket bättre än AMD. Blalalalalalala. Silence!!!!

http://www.tweaktown.com/news/27738/nvidia_plays_catch_up_on_...

Det är mer okej när det gäller budget kretsar som i detta fallet. Har dock bestämt för mig att Nvidia gjorde det med deras 8000 serie (döptes om till 9000, vilket verkligen inte är ok), så Nvidia är ju inte precis klander-fria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

kommer alldrig köpa amd kort igen sk**** om nivida's kortet är mindre prestanda för pengarna skäms amd!

det är fortfarande OEM diverse dom som köper OEM heter HP Dell Acer m.f
du kommer aldrig behöva bry dig såvida du köper ditt grafikkort löst från en återförsäljare

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

kommer alldrig köpa amd kort igen sk**** om nivida's kortet är mindre prestanda för pengarna skäms amd!

Med tanke på allt omdöpande nVidia gjort, och dessutom sålt i butik, så kan du verkligen inte köpa dem. Du får köpa Matrox, 3DFX eller annan utdöd grafikkortstillverkare.