Permalänk

Frågor ang lägenhet

Tar det från början, jag var i stort behov av att hyra lgn och fick tag på en i sista stund. Då jag studerade på annan ort så hade jag inte tid att åka och kolla på den, den gången jag var i hembyn och hade tid att se på den så vägrade kvinnan svara i telefon, för att hon inte kände igen mitt telefonnummer. Så jag gör vad nöden kräver och tar den osett (det är en bostadsförening jag hyr av i förstahand).
Idag 6dagar efter att jag fått tillträde till lägenheten så besöker jag den då jag jobbar första dagen på nya arbetsplatsen, vi kan säga att jag inte blev särskilt imponerad av något av den. Redan i trapphuset så har färgen lossnat från väggarna och ligger kvar på golvet (kan ju ha ramlat ner på dagen?), luktar konstigt. Inne i lägenheten känner jag av en doft som inte är normal, stora skruv sticker ut lite varstans från väggarna, spikar sitter i väggarna ännu och det finns några hål av gamla skruv som inte är de snyggaste hålen.
Då är min fråga om jag kan kräva att de åtgärdar detta inom snar framtid (iallafall det inne i min lgh)? jag kommer mycket troligen byta hyresvärd ändå för jag gillar inte alls området den ligger på.

Edit: Kommer ju självklart att ringa dit imorgon och fråga om detta är normalt och fråga om de tänker göra något åt det, men vill först fråga här.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Bostadsrätt eller hyresrätt?
Bostadsrättsförening eller bostadsförening?

Permalänk

hyresrätt
bostadsförening

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Då kan man kräva att det uppfyller en viss standard och att sånt fixas, men, det kan vara riktigt jävla svårt och i princip omöjligt i praktiken.

Permalänk
Medlem

Börja med att prata med hyresvärden om att få det åtgärdat.

Vägra hyresvärden att åtgärda och du anser att det sänker standarden på boendet så pass att det är värt en hyressänkning så kan du deponera en del av hyra till länsstyrelsen.(http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/Sv/manniska-och-samhal...)

Permalänk
Medlem

När man flyttar in ska lägenheten vara städad och fräsch. Ev. skruvar coh sånt ska var aborttagna annars brukar inte besiktningen bli godkänd så fråga är om de besiktat den överhuvudtaget? Men dokumentera skicket på lägenheten så du inte får skit när du flyttar. Annars ska en hyreslägenhet uppfylla en viss standard, den är inte så hård dragen dock, det ska finnas varm och kallvatten, spis, kyl och värme. I övrigt så sätts hyran efter skicket på lägenheten.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.