Fått i uppgift att göra an IT lektion, Tips?

Permalänk
Medlem

Fått i uppgift att göra an IT lektion, Tips?

Hej.
Jag har fått i uppgifta att planera en IT lektion för min IT klass. Målgruppen är tolvåringar som kan noll om internet och datorer. (Men jag tryckte ju på dannlådd! )
Jag går själv i denna klass, men jag är rätt känd i min skola för att kunna detta med datorer osv, så lärarna tyckte att det var en bra idé att låta mig planera en lektion. ( Detta på grund av att hela gruppen är GROVT missnöjd med vad lärarna gör)

Kort och Gott; Vad tycker ni att 30 tolvåringar utan kunnighet om datorer, ska lära sig?

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

12-åringar.. Snart högstadiet och då får man ju en hel del redovisningar att göra framme vid tavlan så varför inte lära dom lite om Word, Powerpoint, Excel och sådant grundläggande?

Lär dom att ta fram fakta från internet till deras kommande arbeten. Många lärare säger ju att man absolut inte får kopiera någonting från internet så att lära dom att vara källkritiska och ge källanvisningar kan ju vara till deras fördel också.

Att lära ut dom att "sitta rätt" vid datorn ur ergonomins perspektiv kan väl vara nödvändigt också?

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phazi0:

12-åringar.. Snart högstadiet och då får man ju en hel del redovisningar att göra framme vid tavlan så varför inte lära dom lite om Word, Powerpoint, Excel och sådant grundläggande?

Lär dom att ta fram fakta från internet till deras kommande arbeten. Många lärare säger ju att man absolut inte får kopiera någonting från internet så att lära dom att vara källkritiska och ge källanvisningar kan ju vara till deras fördel också.

Att lära ut dom att "sitta rätt" vid datorn ur ergonomins perspektiv kan väl vara nödvändigt också?

Det sista du sa lät faktiskt intressant,men de kommer ju gäspa ihjäl sig :D. Tror inte att de varken vet eller bryr sig om hur viktigt det är att sitta bra. Tack för förslaget iaf. Powerpoint o sånt är tyvärr orelevat. Dels så kör vi Mac (Blä), och dels så använder vi google docs ( )

Jag tänkte förklara "Säkerhet på internet" Varenda elev jag träffat har febrilt försökt att ladda ner den senaste filmen genom att trycka på varenda downloadknapp på internet. Annars skulle det vara roligt att göra någon simpel mobilapp. Typ miniräknare. Eller kanske visa hur man gör en app som pekar mot en sajt. (en genväg typ)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Lär dem att om man går in på massa porr o wärsch så har man snart en dator som beter sig mysko och aldrig blir sig lik igen..

Och att man inte skall ha 28program installerade som ligger i taskbaren för att det är coolt.

Snälla nån vad man sett hos folk som behöver hjälp med datorn........

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Lär dem att om man går in på massa porr o wärsch så har man snart en dator som beter sig mysko och aldrig blir sig lik igen..

Och att man inte skall ha 28program installerade som ligger i taskbaren för att det är coolt.

Snälla nån vad man sett hos folk som behöver hjälp med datorn........

Stämmer rätt bra det där!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Sen en sak som verkligen alla som jobbar med en dator borde kunna:

När man börjar med ett projekt, dokument, bild etc i ett program så skall man det första man gör: namnge och spara filen direkt!

Sedan under arbetets gång så kan man spara med jämna mellanrum..

En bekant ringde och hade suttit i timmar med ett dokument när MS Office fick för sig att totalkrascha, det hade varit mycket enklare om berörd person gjort som ovan.

Denna gången räddades det dock av återställningsfunktionen men men..

Och; Är man rädd om filer så sparar man på minst 2 ställen, minnen, disketter, skivor, hårddiskar etc går sönder ibland och då är det bra med backup.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Karaff:

Sen en sak som verkligen alla som jobbar med en dator borde kunna:

När man börjar med ett projekt, dokument, bild etc i ett program så skall man det första man gör: namnge och spara filen direkt!

Sedan under arbetets gång så kan man spara med jämna mellanrum..

En bekant ringde och hade suttit i timmar med ett dokument när MS Office fick för sig att totalkrascha, det hade varit mycket enklare om berörd person gjort som ovan.

Denna gången räddades det dock av återställningsfunktionen men men..

Och; Är man rädd om filer så sparar man på minst 2 ställen, minnen, disketter, skivor, hårddiskar etc går sönder ibland och då är det bra med backup.

Känns som de du säger kan sägas 1000ggr till vissa men de blir ingen förbättring ändå haha men de är helt sant så klart

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Det finns mycket bra som du kan lära ut, men jag tror dina klasskamrater främst uppskattar sånt som är roligt. Där word är för många inte är något roligt ämne och knappast något som alla skulle se som så roligt.

Men vad som kan vara smart att lära ut beror dels på vad du kan och vilka programvaror som du får installera.

Enkel videoredigering där klassen får vara med och bestämma och lägga på ljudeffekter skulle kunna vara uppskattat, detta är hellre inget svårt utan något som alla kan lära sig. Och det ingår t.ex. diverse djurläten i många videoredigeringsprogram och man kan lägga till en get eller något i en film. Likaså höja och sänka ljudnivån göra pipröster etc. Alltså sånt som dina klasskamrater kan tycka vara intressant att själv leka med.
Men eftersom jag ej använder så mycket mac, så vet jag ej vilka gratisprogramvaror till denna os som är bäst för ändamålet.

Lära sig mer finesser på facebook eller avancerad googlesökningar kan vara uppskattat, en stor skara personer idag vet inte om hur man kan filtrera sina sökningar på google.

Lära sig grunderna i ett bildbehandlingsprogram, har ni photoshop installerat så kan du visa dem mycket.

Men som sagt det beror mycket på vad du själv kan, har du aldrig använt photoshop eller aldrig klippt en enda film, ja då kommer det ta lite tid för dig att förbereda och det är nog bättre att välja ett annat ämne.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mer något i stil med att göra Mobilapplikationer
Eller en "webapp" som egentligen bara länkar till mobilversionen av en sajt.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Det sista du sa lät faktiskt intressant,men de kommer ju gäspa ihjäl sig :D. Tror inte att de varken vet eller bryr sig om hur viktigt det är att sitta bra. Tack för förslaget iaf. Powerpoint o sånt är tyvärr orelevat. Dels så kör vi Mac (Blä), och dels så använder vi google docs ( )

Jag tänkte förklara "Säkerhet på internet" Varenda elev jag träffat har febrilt försökt att ladda ner den senaste filmen genom att trycka på varenda downloadknapp på internet. Annars skulle det vara roligt att göra någon simpel mobilapp. Typ miniräknare. Eller kanske visa hur man gör en app som pekar mot en sajt. (en genväg typ)

Skickades från m.sweclockers.com

Google docs i all ära men ni kommer ju sitta i skiten när ni kommer till en skola som använder riktiga program, oavsett om det är Libre Office, MS Office eller något annat. På så sätt är ju behovet av att lära sig ett riktigt program än viktigare för er!

Går att göra en del roliga saker i excel eller något liknande program, kanske även i google docs, så som multiplikationstabeller och liknande utan att mata in saker i varenda cell. IF-satser kan du säkert också bygga några problem runt samt TRUE/FALSE relaterade problem, om nu dessa funktioner finns i google docs vill säga?

Då ni kör Mac har ni kanske tillgång till keynote och kan göra snygga saker i det istället?

Om nu folk är dumma i huvudet rörande nerladdningar så kanske en guide i hur man hittar och installerar gratis anti-virus, anti-malware o.dyl. program.

Har du kompetensen kan du ju köra en introkurs i Linux annars där du går igenom hur filsystemet och t.ex. /home fungerar (borde vara enkelt att förstå om ni kör Mac i dagsläget), visa hur programinstallation via t.ex. apt-get fungerar och kanske några enkla konsolkommandon. Bara be skolan trycka ut 30 live-cd med ubuntu eller vad som nu är populärt nu. Osäker på hur linux fungerar på Macar men det är ju PC-hårdvara i dem så borde väl inte vara någon skillnad kan jag tycka.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Några tips på saker som bör ingå i första IT-lektionen.
Största felet många gör är de inte kan hederlig filhantering, bläddra i mappar, kopiera/klippa/klistra dvs många snabbkommandon som exempelvis Ångra. Hantera Zipfiler, packa/packa upp hur det funkar så att säga. DVS Grunderna saknas i de flesta fall då många blir sittande med grundkurser i officepaketet, vilket man lär sig vare sig man vill eller inte. Med grunderna i filhantering med kortkommandon mm så spar man mkt tid i de flesta windowsprogram.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för alla förslag Det mesta ni föreslog är viktigt.
Jag pratade med våran sk "IT-lärare" och han tyckte det var en bra idé att göra en webapp eller dylikt.
Ang, Linux. Det lät ju fantastiskt! Efter att alla har whinat för att "Meeh, Linuxx ä ju sämst! Faan, va dåålitt!" ska jag fråga dem;
"Gillar du din Android?" (Då kommer nog majoriteten säga "Ja"

Det är då jag får se deras snopna fejs....
"GISSA VAD BARN. ANDROID ÄR LINUX"

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI