Permalänk

Asus g75vw: ssd uppgradering

Hejsan,

Här skaffat en asus g75vw och tänkte sätta en ssd i den. Är nybörjare och vet knappt hur man gör. Har tittat på den här videon men är fortfarande lite fundersam. Har inte riktigt koll på hur man lägger över Windows (8).

http://m.youtube.com/results?q=asus%20g75vw%20ssd%20upgrade#/...

Skulle uppskatta ifall en kunnig person kunde skriva steg för steg hur man ska gå tillväga för att på ett enkelt sätt sätta in ssd:n och överför Windows till den.

Tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

gör så här, formatera den befintliga disken, sen kopplar du ur den. skruva av locket under, sätt i SSDn så bara den är i, installera windows osv, sen när ALLT är klart så sätter du in den andra disken startar datan som vanligt och går in i enhetshanteraren och lägger till den andra disken

Permalänk
Medlem
Skrivet av magg0t:

gör så här, formatera den befintliga disken, sen kopplar du ur den. skruva av locket under, sätt i SSDn så bara den är i, installera windows osv, sen när ALLT är klart så sätter du in den andra disken startar datan som vanligt och går in i enhetshanteraren och lägger till den andra disken

Formatera inte orginaldisken. För utan den så har du inte något att installera med då det ligger en återställningspartition på den disken. Bränn ut dom DVD skivorna först.
Jag har inte själv denna dator men jag har för mig att ASUS har ett program för detta.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk

Okej jag tror jag hänger med men att ni är oense gör mig lite osäker. Vill gärna veta exakt hur jag ska göra så inget blir fel. Var inte rädda att vara övertydlig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marccuseriksson:

Okej jag tror jag hänger med men att ni är oense gör mig lite osäker. Vill gärna veta exakt hur jag ska göra så inget blir fel. Var inte rädda att vara övertydlig!

Laptop tillverkarna idag skickar inte med några recoveryskivor (installationsmedia för windows och drivrutiner) utan dessa ligger istället oftast på en dold partition på hårddisken. Alla tillverkare har ett program för att bränna ut dessa recoveryskivor och det brukar röra sig om minst 2st DVD skivor.
Bränn ut dessa innan du gör någonting (kan vara bra även ifall din hdd dör senare)

När du har bränt ut dina recoveryskivor så tar du och monterar ur din hdd som följde med datorn och stoppar i din ssd.
Installera om datorn på din SSD. När detta är klart och du kört windows update samt installerat ditt antivirusprogram så tar du och stoppar i orginaldisken och formaterar den så du kan använda den till lagring.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk

Okej, tack för hjälpen^^
Meddelar ifall jag stöter på några problem.

Permalänk
Skrivet av marccuseriksson:

Okej, tack för hjälpen^^
Meddelar ifall jag stöter på några problem.

Har självt tänkt att köpa den datorn och stoppa in en ssd, men jag fick ett helt annat råd från en säljare på webhallen. Istället för att hålla på att försöka klona hårddisken osv vilket tydligen Var mekkigt då diskarna är olika stora så rekommenderade han att göra som han själv hade gjort, vilket var att tanka ner win 8, vilket inte kostar något eftersom man ju får med nyckel och sedan lägga in win 8 på ett usb och installera på ssdn från det.

Ingen som har gjort på det viset? Låter ju väldigt smidigt och enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk

Okej låter intressant! Skulle du kunna skriva lite mer ingående hur han på webhallen ville att man skulle göra?

Permalänk

Detta hittade jag:

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

det enda jag undrar över är o man behöver byta plats på hdd:n och SSD:n eller inte. Någon som kan svara på det?

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk

Skulle gärna vilja veta det med
Dock undrar jag när det gäller nedladdningen av win 8 i länken du lade ut. Det står att det är en testversion, vad innebär det?

Permalänk

Jag tror att det står så bara för att win 8 inte släppts när artikeln skrevs.

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk

Har du installerat ssd:n ännu?

Jag har själv beställt g75vw nu plus en intel 520 180 gb hårddisk

Är det absolut ingen här på forumet som vet ifall man bör/skall stoppa in ssd:n på den plats där hdd:n nu sitter eller om det inte spelar någon roll och man lika gärna kan sätta in ssd:n på den lediga platsen?

Är det något annat man bör tänka på med en helt ny laptop?

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk
Skrivet av tokgubben:

Har du installerat ssd:n ännu?

Jag har själv beställt g75vw nu plus en intel 520 180 gb hårddisk

Är det absolut ingen här på forumet som vet ifall man bör/skall stoppa in ssd:n på den plats där hdd:n nu sitter eller om det inte spelar någon roll och man lika gärna kan sätta in ssd:n på den lediga platsen?

Är det något annat man bör tänka på med en helt ny laptop?

Jag har en. Jag har för mig att jag stoppade in SSDn i första lediga bay och det har funkat. Jag har SSD till höger om man ser datorn från ovan.

Permalänk

Okej ja om ingen säger emot så får man väl göra det. Måste man ändra bootorder då eller? O man måste formatera hdd:n sen antar jag?

Hur e datorn annars? Något man bör tänka på?

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk

Så här förstod jag det som man skulle göra...
Först lägger du över win(från länken) till usbet sedan tar du ut hdd:n ur datorn och stoppar i ssd:n, överför win till ssd:n från usbet, för att därefter stoppa in hdd:n igen. Efter detta vet jag inte hur man ska göra för att ta bort win från hdd, är det i bios eller?

Permalänk
Medlem

Detta funkade för mig..

Jag köpte nyligen en Asus G75 med mekanisk hårddisk som jag ville stoppa in SSD i.

Hade en del problem men såhär gorde jag när jag väl fick det att funka. Finns säkert flera sätt som funkar men detta gick smidigt när jag väl fick till det.

Observera att jag köpte ett samsung basic SSD på 250 Gig för 1500-ish och där följde en kloningsmjukvara med. Vet att Intel oxå har liknande mjukvara för sina produkter.

Hur som.

1. Köp ett 2,5 tums hårddiskkabinett på Kjell och CO. (typ 250 kr)

2. Stoppa i SSDn i det externa kabinettet och kör kloningsmjukvaran som klonar existerande hårddisk till SSD. (Samsung data migration software)

3. Ta ur befintliga hårddisken ur själva datan.

4. Skruva i SSDn. (jag satte den på den motsatta hårddisk-sloten men de spelar nog ingen roll)

5. Klart.

Tidsåtgång 15 min.

Datan bootar nu på 8 sek CA.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Övriga kommentarer:

En mekanisk hårddisk blir varm och ökar temperaturen i datan vilket minskar livslängden på allt m.m. Därför har jag nu stoppat original-disken i det externa kabinettet och har 750GB som extern hårdisk. Jag tömde 750Giggarn med Kill@disk (gratis program som erasar innehåll på diskar) och formaterade den sen som en vanlig ny disk i windows.

Fast 250 gig kommer räcka långt för mig hur som, så vet inte om jag kommer använda 750 giggarn så mycket alls.

OBS OBS OBS! Jag är en glad amatör och tar inga ansvar för ngt, men 1 vecka senare funkar allt finfint för mig och jag kan köra Farcry3 på medium och det flyter som en dröm. Diablo3 maxar jag allt.

Lycka till

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-13700K, GPU: Nvidia GeForce RTX 2080 OC Dual
Chassi: Fractal Design Define S2, Moderkort: ASUS PRIME Z690-A
RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY, SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Gold, CPU-kylare: Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX White

Permalänk

Chouji, jag tänkte nog köra från usb just för att slippa klonprogram och alla skitprogram på datorn och istället få ett "rent" win 8.

Det enda jag undrar nu är som sagt om man skall sätta in ssd på den gamla platsen eller den lediga, men det verkar ju inte spela någon större roll.

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk
Medlem

Får du det att funka är det ju bra. Jag fick aldrig Windows att hitta min USB sticka när det väl kom till kritan att installera windows på den nya disken.

Att det földe med lite asus program kan jag leva med.

Berätta gärna hur det går.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-13700K, GPU: Nvidia GeForce RTX 2080 OC Dual
Chassi: Fractal Design Define S2, Moderkort: ASUS PRIME Z690-A
RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY, SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Gold, CPU-kylare: Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX White

Permalänk

Chouji om man vill sätta in den gamla hårddisken också, hur gör man då?

Såg nu att du hade skrivit något om killdisk...
Så menar du att jag kan sätta in den mekaniska hårddisken samtidigt som jag sätter in ssd:n och kör sedan en killdisk på den?

Permalänk
Medlem

m

Skrivet av marccuseriksson:

Chouji om man vill sätta in den gamla hårddisken också, hur gör man då?

Såg nu att du hade skrivit något om killdisk...
Så menar du att jag kan sätta in den mekaniska hårddisken samtidigt som jag sätter in ssd:n och kör sedan en killdisk på den?

Jag tyckte det kändes säkrare att tömma mekaniska disken när den satt i ett externt kabinett. Man kanske inte ska ha två hårddiskar med lika Operativsystem installerade på dem i laptopen samtidigt..

Det kanske funkar när båda sitter i laptopen men kloningen funkade inte när båda satt i själva laptopen.

När Mekaniska disken är formaterad är den bara att stoppa i den i laptopen. (var min plan) Men jag kom fram till att jag inte ville ha den i för att sänka temperaturen.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-13700K, GPU: Nvidia GeForce RTX 2080 OC Dual
Chassi: Fractal Design Define S2, Moderkort: ASUS PRIME Z690-A
RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY, SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Gold, CPU-kylare: Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX White

Permalänk

Okej jag tror jag har förstått hur jag ska göra nu, tack så mycket för hjälpen allihopa:)

Permalänk

Har stött på ett problem, när jag ska använda kloningsprogrammet (Intel data migration) så kan jag bara använda SSD:n som source disk och HDD:n som destination disk, det skall väl ändå vara tvärtom? Hur fixar man detta?

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=SxNyDBSBNxg&feature=youtube_gd...

Har du ssdn externt i kabinett? Att jag inte hade det var varför det inte funkade för mig.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-13700K, GPU: Nvidia GeForce RTX 2080 OC Dual
Chassi: Fractal Design Define S2, Moderkort: ASUS PRIME Z690-A
RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY, SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Gold, CPU-kylare: Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX White

Permalänk

jepp det har jag, kan problemet ligga i att mina ssd (120gb) är mindre än min hdd (750gb)?

Permalänk

Mm det var vad säljaren på webhallen sa till mig att han också haft problem med och därför rekommenderade han att installera från usb istället, vilket är lättare samt gör att dubsliooer alla struntprogram.

Var hittade ni er key till win 8 förresten?

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk

aa okej får väl bli usb i sånna fall men var kan man ladda man ner windows 8? I artikeln du la ut kommer man bara till microsofts hemsida när man klickar på länken...

Permalänk

har själv samma problem med att hitta. Folk här inne verkar inte veta heller.

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk

förresten jag verkar inte få tangentbordets bakgrundsbelysning att fungera, eller volymknapparna eller någon av de funktionerna som ligger på f1 till f12 knapparna?

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk

okej det var ju inte så svårt det där med f1-f12 haha.

eftersom det inte verkar finnas någon cd-key går et inte att ladda ner win 8 till usb, men jag ska föröska prata med asus support i veckan. fram tills dess försökte jag att installera win på ssd:n genom att göra en backup till usb.

Hade först problem med att ändra så att den datorn skulle boota från usb, men lyckades till slut, men däremot så kör ingen installation igång... någon som vet vad som är fel?

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk

Någon måste ju ha stött på samma problem?

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb