Problem att få fullskärm på film i XMBC.

Permalänk
Medlem

Problem att få fullskärm på film i XMBC.

Har precis byggt ihop min nya HTPC och har problem med att filmerna inte visas i fullskärm utan att det blir en svartram runt hela filmen som varierar i bredd under tiden man tittar och det ser ut som filmen åker runt bakom denna ram för att försöka hitta vart den ska vara på skärmen.

Testade igår att installera XMBC på min stationära dator som är kopplad till samma tv och då vart bilden som den skulle både på tvn och på min vanliga datorskärm.

Hårdvara HTPC.
AMD A8 5600k
Asrock fm2a75m-itx
8gb ram, 128gb ssd, picoPSU

Hårdvara Stationära:
Intel i5 2500k
ATi HD7970GHz
8gb ram, 128gb ssd.

Den skillnad jag har nu är att dator->tv är dvi-hdmi och htpc-tv är hdmi-hdmi.
Jag har båda datorerna inställda samma i Catalyst 1920*1080 upplösning och maximaluppdatering på 60Hz.
Någon som har nått tips filmerna funkar ju perfekt från datorn->tv med både xmbc, WMP och VLC och på HTPC->tv funkar det bra med vlc,WMP men på XMBC blir det så här:

Någon som har nått tips? XMBC UI är hela vägen ut om man pausar filmen och är så hela tiden även om man kör spotimc, som sagt bara filmer spelar ingen roll vilken upplösning dom är i.

Permalänk
Medlem

Satt och kollade runt lite på internet och hittade på problemet. Det hade inget att göra med upplösningen eller nått utan problemet var att på min nya HTPC så var AMD Steady Video aktiverat och den försöker väl kompensera och få filmerna mera stadiga eller nått.

Men nu klickade jag ur detta och ramen försvann.
Hoppas att det kan hjälpa någon iaf!

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig!

Har haft ett snarlikt problem men kommer inte ihåg hur jag löste det så jag kunde inte hjälpa dig.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite