Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephinator:

De flesta fungerar inte p.g.a. reklam som de inte orkat fixa i HTML5 och det laddar lika segt som flash.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag har för mig att jag läst någonstans att klipp som sällan visas är mindre prioriterade till servrar och bandbredd.
Man får sitta och ladda vissa filmer i timmar/dagar medan klipp som är populära hamnar på bättre servrar och prioriteras mer bandbredd.

Sen så gillar jag verkligen inte Youtube längre..

Reklam före vissa klipp
Reklamrutor som flyger upp i klippen
Klipp som tas bort men ändå går att länka och söka till
Klipp som inte få ses i ens land etc. larvigt.

Jag kör adblock i firefox, jag visste inte ens att det fanns reklam på youtube för ens jag läste vad du skrivit

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ändra till 480p

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

Ett tips är att ändra till 480p

Det är det som är grejen, kan gå ner till 240p och det är fortfarande lika segt. Är som att servern ignorerar min trafik.

Permalänk
Medlem

Haha, lite halvt otroligt men när jag tog bort tillägget för Chrome som heter 'Browser Button for AdBlock' (alltså inte AdBlock så man har fortfarande ingen reklam på sidor/youtube) så kan jag se på 1080p utan en enda buffer under peaktime.

Vet inte om detta bara var för mig men om detta håller i sig så är jag en glad man.

Permalänk
Medlem

Tror det mera handlar om att Google har problem med att leverera den kapacitet som behövs för att köra Youtube i 1080 och 720p och sidan blir ju inte direkt mindre populär heller, snarare tvärtom... behövs väl ingen rocket science att förstå att en sida som youtube med SÅÅÅÅ många användare måste dra SJUKT mycket bandbredd. Visst det går säkert att snappa upp mera prioritet åt sig själv på olika sätt o vis men kärnan i problemet lär nog vara den överväldigande trafiken på sidan vs inte tillräckligt många servrar.

Alla kompisar jag talat med har samma problem, 480 brukar gå knappt utan att det börjar buffra men 720 går inte utan att man får pausa en stund först, blivit värre nu under senaste halvåret speciellt. Tycks vanligtvis streama i runt 130~150KB/s för mig, typ 100KB/s behövs för 480p, ~200KB/s för 720p osv. Ni kan ju tänka er hur mycket kapacitet som behövs då youtube har väl miljontals användare... undrar hur många servrar de kör i dagsläget? 1000 lär väl inte räcka långt....

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tror det mera handlar om att Google har problem med att leverera den kapacitet som behövs för att köra Youtube i 1080 och 720p och sidan blir ju inte direkt mindre populär heller, snarare tvärtom... behövs väl ingen rocket science att förstå att en sida som youtube med SÅÅÅÅ många användare måste dra SJUKT mycket bandbredd.

Alla kompisar jag talat med har samma problem, 480 brukar gå knappt utan att det börjar buffra men 720 går inte utan att man får pausa en stund först.

Detta handlade inte om att bandbredden inte räckte till. Problemet startade bara helt plötsligt under en vardag och gjorde att inte ens 240p gick att kolla på om man inte satt och bytte mellan olika upplösningar.
Sedan har jag testat med min bärbara hos ett flertal polare med allt från 8 mbit till 100 och ingen har haft detta fenomen.

Visst att det inte var som förut när YouTube inte var lika populärt men att det inte ska gå att kolla på videos utan att byta kvalité tjugo gånger är ju lite överdrivet.

Men tidigare så fungerade det inte med någon webbläsare, men så märkte jag igår att det fungerade bra i Firefox så var tvungen att testa inaktivera olika tillägg och verkar som jag hittade problemet tillslut.

Permalänk
Medlem

Hade under en period samma problem, och läste någonstans att det skulle hjälpa att byta DNS-server. Kollade upp Telia's DNS-server, använde manuella inställningar och sen gick det mycket bättre!

Men ja, det beror lite på vilket format videon på youtube är, de laddar olika snabbt. Det är inte uppkoplingen som flaskar, men vad det är kan jag inte sätta fingret på

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

(Klipp)
Ni kan ju tänka er hur mycket kapacitet som behövs då youtube har väl miljontals användare... undrar hur många servrar de kör i dagsläget? 1000 lär väl inte räcka långt....

Hittade den här filmen YouTube - Google container data center tour som visar en av googles containerhallar. 45000 servrar i en hall och vad jag kan hitta har dom 36 såna hallar. Desutom har dom väl kvar dom vanliga tradionella serverhallarna dom byggde innan det blev modernt med containrar. Svårt att hitta information om världens största informationsinsamlare.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

Jag upplever att klipp slutar att ladda mitt i och att man måste ladda om hela klippet men ofta så uppstår samma problem om och om igen med samma klipp. Det är inte så med alla klipp dock utan oftast med klipp som har laddats upp nyligen. Detta är väldigt irriterande . är det någon som upplever samma sak?

Permalänk
Skrivet av Sephinator:

Tackar!Blev en jätte skillnad för mig.

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Avstängd

Rätt uppenbart att flertalet internetoperatörer valt att begränsa vår bandbredd gentemot populära sidor/tjänster - allt för att spara på bandbredd. Försöker (ja, försöker) just nu kolla på ett 10 min klipp... närmare 1 timme lär det ta att buffra klart. Kolla 1 min, pausa och vänta 5 min... kolla 1, pausa och vänta 5... osv, osv.

Visa signatur
Permalänk

Väldigt svårt att säga vad det beror på. Bör inte vara problem hos din ISP iallafall eftersom du får bra hastighet. För vissa löser det sig med att rensa cachet i webbläsaren, andra löser det genom att stänga av/installera om säkerhetspaketet, andra uppdaterar sin flashplayer. I många fall löser det sig genom att ladda om filmen en gång till, vet inte om du hamnar på en annan server hos Youtube då kanske?

Ni som har problem med Youtubeklipp, har ni även problem med att se klipp på www.metacafe.com ? Det skulle vara intressant att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Väldigt svårt att säga vad det beror på. Bör inte vara problem hos din ISP iallafall eftersom du får bra hastighet. För vissa löser det sig med att rensa cachet i webbläsaren, andra löser det genom att stänga av/installera om säkerhetspaketet, andra uppdaterar sin flashplayer. I många fall löser det sig genom att ladda om filmen en gång till, vet inte om du hamnar på en annan server hos Youtube då kanske?

Ni som har problem med Youtubeklipp, har ni även problem med att se klipp på www.metacafe.com ? Det skulle vara intressant att veta.

Nej, det är inga problem att kolla på klipp/ladda hem i 11MB/s och så vidare utan det är antingen en begränsning hos våran ISP eller så är det Youtube-servrarna som inte orkar med under peak-time för det är endast under 16-00 som det är problem för mig. Innan och efter denna tid så går det klockrent.

Nästan så man ska gå och fråga grannen ifall de har samma problem.

Permalänk

Något som jag märker är att nedladdningshastigheten inte är stabil utan hoppar från 20 KB/sek upp till 2MB/sek under någon sekund sen ner igen och upp.

Har bredband2 100/10 i hbg stadsnät

Permalänk
Medlem

Skulle vilja lägga in ett ord här då jag nyligen också fått problem med youtube. Nu när jag tänker efter kan det ha börjat med den nya versionen av youtube, om det nu kan tänkas vara möjligt. Gjorde nyss ett test på bredbandskollen.se och jag tar emot filer i 91,11 Mbit/s och skickar filer i 71,94 Mbit/s så som ni ser är det ju inget fel på fibret.
Visst, datorn har några år på nacken men jag menar... Det hände så plötsligt. Någon som också har stött på detta 2013?

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Roligt att se att här var svar i denna tråden! Ja Pullarn, jag har också problem, igen. Filmer som är runt 1 minut går för mig oftast att ladda snabbt, men filmer som är uppemot 10-15 minuter går otroligt långsamt, jag kan knappt kolla på dom i 360p. Blev så sedan de implementerade den nya versionen av youtube.

Permalänk
Hedersmedlem

Youtube har varit mer eller mindre oanvändbart för mig i mer än 240p senaste veckan, troligen längre. Blir något bättre i IE9 än FF, men helt kass oavsett.

Det stämmer nog att det främst gäller längre filmer, typ 45-60min. Byter man upplösning buffrar den lite, sedan är det stopp igen. 240p brukar gå, men ser ju för fruktansvärt ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Musikälskare

Instämmer, segt överlagt och laddning stoppar mitt i

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Har haft problem med youtube sen dag ett av 2013.
Att bara kolla på 5min klipp är seriösa svårigheter.
Men det är ju också random. Ibland går 1080p bra, men inte 720p.
Ibland funkar bara 480p, på håret då med.
Dock ger jag upp ofta att se ett klipp, då det knappt buffrar.

Använder FF 18.0

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Musikälskare

Använder Fx18 jag med, samma problem

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har ingenting med vilka program eller antivirus ni använder. Detta problemet är pga googles överbelastade servrar. En del för att de håller på att sätta upp sina nya kluster i sverige och de inte rullar än, detta är deras nästa stora expansion, och när den är klar kommer det fungera bättre.

Källa? nee hittar inte men de stog på nån av googles sidor.

Permalänk
Medlem

Har varit helt värdelöst i någon vecka nu. 240p buffrar långsamt.

Permalänk

Har inte youtube gått ut med något pressmeddelande om detta ännu ???

Permalänk
Medlem

Märkt att det funkar bra när jag stänger av adblock. Testade att byte från adblock plus till vanliga adblock men det fungerade inte, avaktiverar man adblock på youtube kan jag ladda 1080p klipp utan problem, med adblock på får jag svårigheter med att ladda 240p...

Kan detta vara ett knep för att de ska dra in mer reklampengar eller möjligtvis en bug från adblock applikationerna?

Permalänk
Medlem

Tycker Youtube buffrar segare hela tiden, spelar ingen roll vilken uppkoppling man verkar ha. Gick från 24 M/B till 60/40 och får fortfarande vänta lika länge på en del klipp.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag kan ju börja med att säga att jag just nu sitter på en 8mbit/s lina istället för 100mbit/s som jag har hemma. Jag förväntar ju mig då alltså inte att allt ska gå lika snabbt som hemma.

Men att det skulle gå som det gör just nu trodde jag inte då videorna knappt buffrar alls...
På ett 15 min klipp tar 20 sekunders buffring ca 1.5 min att ladda, och ett 15 sekundersklipp tar 1 minut att ladda... Hemskt.

Testade även utan ad-block och gjorde ingen skillnad.
Som någon sa, inget medellande ifrån google om detta?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Försöker titta på lite Paul Sellers och hans härliga handarbeten i trä, men inte ens i 240p fungerar det utan att stanna och buffra till och från. Börjar bli väldigt påfrestande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Har också reagerat på att det trögar nuförtiden

Permalänk

Youtube har haft det svårt att ladda videos hos mig sedan tidigt i sommras förra året. Jag tror dock ej att det har någonting att göra med adblocker eller virusprogram då Googles "instasearch" funktion har det svårt att ladda också.

Alltså tror jag att det är så som Qwal skrev.

Skrivet av Qwal:

Har ingenting med vilka program eller antivirus ni använder. Detta problemet är pga googles överbelastade servrar. En del för att de håller på att sätta upp sina nya kluster i sverige och de inte rullar än, detta är deras nästa stora expansion, och när den är klar kommer det fungera bättre.

Källa? nee hittar inte men de stog på nån av googles sidor.