hårddisk låter mer än den borde.

Permalänk
Medlem

hårddisk låter mer än den borde.

Jag har två stycken hårddiskar, båda av märket Western Digital. En 100GB 2MB cache och en 120GB 8MB cache. 120GB disken låter i princip _ingenting_. 100GB disken låter riktigt, riktigt mycket. Den väser/tjuter. Jag försöker tysta ned min dator helt, och just nu är denna hårdisk det som låter. Om jag inte minns helt fel så lät denna 100gb disk mycket mindre när jag först köpte den. Vad kan ha orsakat detta ljud och hur bör jag åtgärda det?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

har en polare vars WD 100gb lät som baaaaaaaaaaaaaaaara den... han fick en ny då han skickade in den...

Visa signatur

| Lian-Li PC75 | XP1700+@2,3GHz | 512MB DDR | PowerColor 9800Pro | 540GB |

Permalänk
Medlem

Om det var länge sedan du defragmenterade disken så testa att köra en full defragmentering, XP's interna defragprogram gör ett hyffsat jobb men det finns givetvis andra kommersiella programvaror som är bättre.
O&O Defrag, Diskeeper, Raxco Perfectdisk brukar räknas bland de bättre defragmenteringsprogrammen (Norton speeddisk är även det ett av de bättre).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Mus: asch, den är över ett år gammal så det går inte.

havoc: den låter ända från att datorn bootar, så jag tror inte defragmentering hjälper.. ska dock försöka.

tackar för svaren.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer