Func lanserar gamingmusen MS-3

Permalänk
Skrivet av rektor:

USB är digital så guldplättering är ju helt onödig, den har ingen som helst inverkan. Guldplättering är bara för analoga kontaktdon inte för digitala.

Har ingen inverkan på analoga heller, guld är endast till för slitage.

Permalänk
Skrivet av fabz:

Hur mycker väger den?

127g*

*= http://www.func.net/en/products/ms-3/

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

DPI=Dots Per Inch, dvs hur många punkter den läser av per tum. Så helt korrekt med upplösning.

Men rent praktiskt så översätts DPI till hastighet.

Skrivet av simonwellander:

Ouch!

Denna mus går fetbort för mig, naos och 5K pojkarna kan nog gilla den. Någon som vet något om brytarna? Ser ut att vara rätt billiga, kan det vara D2FC-F-7N(3M) till mouse 1&2? Billiga G400 använder D2FC-F-7N(10M) och steelseries MLG använder D2FC-F-7N(20M). Så känns snålt om man kan köpa en mus för 200:- som har brytare som är speccade att hålla över 3 gånger så länge.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Tack

MX518 väger 106 g. Det blir att stå över denna. Ser ju annars rätt skön ut.

Permalänk

Avago 9800 hade varit nice

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Har själv varit ett fan av fUnc Industries (som de tidigare benämndes). Speciellt då sUrface 1030.

Hur jag fick denna musmatta är dock en helt annan berättelse, som jag tänkte dela med mig. Nu minns jag inte riktig vilket år det var, vi kan väl säga, ca. 2002. Jag var på mitt första stora LAN-evenemang med ungefär 250 personer i Eskilstuna, där spelades b.la. Tactical Ops (en modifikation till Unreal Tournament). Jag hade nyligen köpt min sprillans nya Logitech MX500 och jag älskade verkligen denna mus.

Där pratades väldigt mycket om just hur glidet var på sin mus (nu ska vi inte tänka på annat) och vad man använde för typ av tejp eller eventuellt glides (fanns inte mycket av detta då) för att få bättre s.k. glid. Jag som var själv yngst i klanen då och delvis maskot spelade på min Athlon 1GHz tillsammans med ett GeForce 2 MX, medan folk redan hade GeForce 3 och även 4.

I vilket fall som helst var det en person från Göteborg från klanen som jobbade just för fUnc vad jag minns. Jag som klanmedlem och även för att jag möjligen var rätt ung, så fick jag ett helt nytt fUnc sUrface 1030 tillsammans med lite tejpbitar för min MX500. Jäklar vad musen vad exakt, det kändes som att musen flöt på is!

Personen nickade "BaMBaM" men var ofta skrivet "ßᵃMßᵃM" om jag inte minns fel nu. Vi spelade i klanen [dRUNk] för den som är intresserad. Och med det har denna musmatta levt många många år med mig tillsammans med detta minne.

EDIT: Ändrade processorn, då det givetvis var ett Athlon 1GHz jag spelade på och inte ett Athlon X2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

På förpackningen till min Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 så står det 9000 fps.

Helt värdelöst. Men kanske uppskattat av P12or.

USB är digital så guldplättering är ju helt onödig, den har ingen som helst inverkan. Guldplättering är bara för analoga kontaktdon inte för digitala.

Helt onödigt är det nog inte. Handlar väl även om hållbarhet. Nätagg har förövrigt guldplätering. Onödigt? Tvek.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Specs: Laptop,

Permalänk

Ser ut som en kopia av Mionix Naos 3200

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en kopia av Qpad 5k.

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

DPI=Dots Per Inch, dvs hur många punkter den läser av per tum. Så helt korrekt med upplösning.

Nej det är felaktig förklaring, upplösningen har inget med DPI att göra. Maila Avago och fråga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frollee:

Helt onödigt är det nog inte. Handlar väl även om hållbarhet. Nätagg har förövrigt guldplätering. Onödigt? Tvek.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det handlar inte om hållbarhet.

Du kan plugga in/ut en vanlig USB enhet hundratusentals gånger.
Att den är pläterad med guld ändrar inte hållbarheten.

Guld används på kontaktdon för analoga signaler pga att guld inte oxiderar.
Digitala signlar är ettor och nollor och har en checksumma för att verifiera att överföringen är korrekt.

Nätagg har inte guldplättering, du är nog förvirrad och tänker på 80 Plus Gold som är en certifiering för nätagg, det är bara ett namn som indikerar att nätagget kan drivas med viss effektivitet och innebär inte att nätagget har guldplätering någonstans.

Permalänk
Medlem

Denna får det bli! Men runda knappen på sidan ser lite oskön ut :s

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Hedersmedlem

Ser stor ut, bra för oss med stora händer.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Nej det är felaktig förklaring, upplösningen har inget med DPI att göra. Maila Avago och fråga.

Upplösning är helt korrekt att säga.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Bazooka_tim:

Ser ut som en kopia av Mionix Naos 3200

Skrivet av Odessy:

Ser ut som en kopia av Qpad 5k.

Suck, visste att folk skulle säga det.
De mössen ser automatiskt likadana ut för att de har stöd för alla fem fingrar, försök göra en mus med stöd för alla fem fingrar som inte ser likadan ut, lycka till.
Det är samma sak som att påstå att Samsung kopierar Apple för att Galaxy S är en platt sak med skärm precis som iFåne är.
Som i sin tur är samma sak som att påstå att en tillverkare av A4 papper kopierar en annan tillverkare av A4 papper för att det A4 pappret är också vitt och har fyra kanter.

Skrivet av CCWarlock:

Ser stor ut, bra för oss med stora händer.

Eftersom musen har stöd för alla fem fingrar så blir musen per automatik lite större än alla andra skitmöss som ofta inte har stöd för tummen ens.

Blir intressant att få känna hur den känns jämfört med 5k och Naos serien.
Qpad 5k suger ju stinkande getpung jämfört med Naos så skillnaderna kan vara stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Har själv varit ett fan av fUnc Industries (som de tidigare benämndes). Speciellt då sUrface 1030.

Hur jag fick denna musmatta är dock en helt annan berättelse, som jag tänkte dela med mig. Nu minns jag inte riktig vilket år det var, vi kan väl säga, ca. 2002. Jag var på mitt första stora LAN-evenemang med ungefär 250 personer i Eskilstuna, där spelades b.la. Tactical Ops (en modifikation till Unreal Tournament). Jag hade nyligen köpt min sprillans nya Logitech MX500 och jag älskade verkligen denna mus.

Där pratades väldigt mycket om just hur glidet var på sin mus (nu ska vi inte tänka på annat), vad man använde för typ av tejp eller eventuellt glides (fanns inte mycket av detta då) för att få bättre s.k. glid. Jag som var själv yngst i klanen då och delvis maskot spelade på mitt Athlon X2 tillsammans med ett GeForce 2 MX, medan folk redan hade GeForce 3 och även 4.

I vilket fall som helst var det en person från Göteborg från klanen som jobbade just för fUnc vad jag minns. Jag som klanmedlem och även för att jag möjligen var rätt ung, så fick jag ett helt nytt fUnc sUrface 1030 tillsammans med lite tejpbitar för min MX500. Jäklar vad musen vad exakt, det kändes som att musen flöt på is!

Personen nickade "BaMBaM" men var ofta skrivet "ßᵃMßᵃM" om jag inte minns fel nu. Vi spelade i klanen [dRUNk] för den som är intresserad. Och med det har denna musmatta levt många många år med mig tillsammans med detta minne.

Tack för en skön historia! Jag köpte min Func 1030 år 2003 och den är still going strong såhär 10 år senare. På min Func vilar klassikern Logitech Mx518 och jag kommer köra dem båda tills de ger upp helt.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Tack för en skön historia! Jag köpte min Func 1030 år 2003 och den är still going strong såhär 10 år senare. På min Func vilar klassikern Logitech Mx518 och jag kommer köra dem båda tills de ger upp helt.

Kul att det är fler som kör sina Func musmattor än. Själv sitter jag med en Surface 1030 MBA (aluminium platta) som jag köpte på Dreamhack 2004 Det är riktigt bra kvalitet får jag säga, dock börjar den bli lite sliten nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Tack för en skön historia! Jag köpte min Func 1030 år 2003 och den är still going strong såhär 10 år senare. På min Func vilar klassikern Logitech Mx518 och jag kommer köra dem båda tills de ger upp helt.

Inga problem, roligt att den uppskattas. Kände att det kanske vore kul att berätta det så här på morgonkvisten efter man varit uppe hela natten.

Bra där. Det jag tyckte väldigt mycket om just denna musmatta var att den var tvåsidig, så när den ena blev skitig bytte man bara, för man inte orkade göra rent den skitiga sidan.

I vilket fall som helst kanske man ska kolla efter deras nya musmattor och eventuellt denna mus när det man har gett upp! Väldigt intressant produkt i alla fall.

Permalänk
Medlem

Vad är detta... Ser ut som det kan bli problem att lyfta musen.. En gamer vill ha känslan av kontroll.. och man ska lätt kunna lyfta den "OM man vill".. Det ser ut att bli svårt att göra det med denna då tanken är att man ska vila hela handen på musen.. Fler borde titta på designen på G9x... den har perfekt form...(med lilla skalet på)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej, det handlar inte om hållbarhet.

Du kan plugga in/ut en vanlig USB enhet hundratusentals gånger.
Att den är pläterad med guld ändrar inte hållbarheten.

Guld används på kontaktdon för analoga signaler pga att guld inte oxiderar.
Digitala signlar är ettor och nollor och har en checksumma för att verifiera att överföringen är korrekt.

Nätagg har inte guldplättering, du är nog förvirrad och tänker på 80 Plus Gold som är en certifiering för nätagg, det är bara ett namn som indikerar att nätagget kan drivas med viss effektivitet och innebär inte att nätagget har guldplätering någonstans.

Vilsen med nätagget, my bad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Specs: Laptop,

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Nuvarande mus jag har väger 140g ^^ så ganska lätt denna då dvs. Dock kommer jag inte byta ut gillar min Corsair M90, första mus som jag köpt senast 5 åren som hållit mer en 2 månader, uppe i 11 månader nu....

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Suck, visste att folk skulle säga det.
De mössen ser automatiskt likadana ut för att de har stöd för alla fem fingrar

Nej, de ser likadana ut för att de tillverkas av samma tillverkare och baseras på samma referensdesign.
Tillverkaren heter La-View.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Älskar min qpad 5k men den lilla knappen på tumgreppet kommer vara väldigt störande på denna. Nää.. tror jag håller mig till min qpad.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Nej, de ser likadana ut för att de tillverkas av samma tillverkare och baseras på samma referensdesign.
Tillverkaren heter La-View.

Nu är jag väldigt osäker på om OEM tillverkaren verkligen är La-View eller om de företaget också köper referens designen ifrån fabriken och sätter i den hårdvaran som passar dem bäst. Men medan QPADs möss faktiskt är identiska med OEM tillverkarens, så har tex, NAOS formats i grunden av en helt egen mold(själv sett olika prototyper av dessa). Därför NAOS har en lägre profil än tex, QPAD om man lägger dem jämte varandra. Samma gäller nu Func, som verkar ha en rejäl skåra på höger sidan även för lillfingret. Denna lilla skåra återfinns inte i de andra två modellerna vi känner till idag. QPAD har en liten liten inbuckning där, NAOS har en nästan helt plan inbuckning där. Bägge dessa möss är svåra att lyfta som någon tidigare skrev. Frågan är då om denna skåra kan påverka så pass att man får ett bättre grepp runt musen för att lyfta den. Det återstår väl att se :).
Men de jag tänkte komma fram till som så ofta dyker upp i dessa diskussions trådar är att likheterna till trots mellan många möss som bygger på samma referens design från början. Så betalar företagen enorma summor för att skapa dessa små avvikelser, då de kräver en helt egen/ny mold som företagen i sig sedan äger själva. Så även om folk kan se många av tex Razers, Steelseries möss med andra logotyper på, så finns det väsentliga skillnader både sett till avvikelser ifrån referens designen men även kvalitén kan variera kraftigt.
Razer & Logitech tex, är två företag som har en enorm förtur på att få sk "custom made" uppdateringar på dagens sensorer ifrån Avago. Så att hitta en Deathadder med annan logotyp på även om de är identiska i formen, så kommer bara sensorerna i sig att skilja avsevärt, för att inte tala om resterande hårdvara som återfinns i dagens möss.

Men som sagt nu är ju Func musen i sig designad av samma människa som designade NAOS åt Mionix så de är väl kanske inte så konstigt att de är samma referens design de grundar sig på.
Men som sagt denna ser ut att vara gjuten ur en helt ny mold, så dimensioner och känslan i handen kan alltså vara en helt annan.
Och för att ett företag ens ska tänka tanken att betala hutllösa summor på att få sin egna mold, så tror jag de finns fler olikheter om man tittar närmre. Annars hade det varit totalt utkastade pengar i mitt tycke......men sedan finns det ju osmarta företag också hehe ;). Den som lever får se!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk

Min g500 väger 250g med allla tyngderna i lätare får den inte bli!

Finns där tyngder till denna designen?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av StarCroW:

Men medan QPADs möss faktiskt är identiska med OEM tillverkarens, så har tex, NAOS formats i grunden av en helt egen mold(själv sett olika prototyper av dessa).
...
Men som sagt nu är ju Func musen i sig designad av samma människa som designade NAOS åt Mionix så de är väl kanske inte så konstigt att de är samma referens design de grundar sig på.

NAOS är inte formad från grunden, den har skapats av en befintlig mold som LAVIEW har tagit fram. Finns mig veterligen ingen mus från något nordiskt varumärke som är helt designat av "egna designers". Prototyperna du har sett (i frigolit eller plast) är en av flera avarter som LAVIEW har gjort för att särskilja musen från andra varumärken som köper samma mus. På sin höjd har LAVIEW tagit fram ett nytt topskal till kund, men det är långt ifrån "en egen design".

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Ahh, äntligen en rejäl mus! De enda mössen som har fungerat för mig med stora händer förut är de såkallade "ergonomiska", med stående design. Hemska grejjer.
qPad har haft någon i någorlunda OK storlek, men den här ser ännu bättre ut. Får hoppas att den är så stor som jag hoppas, så man kan låta lillfingret vila istället för att hålla det lite upplyft hela tiden som man måste med mindre möss.
Får köpa en till jobbet att prova med helt enkelt jämfört med "ergonomiska" möss så är priset riktigt bra också!

Skrivet av rektor:

Nej, det handlar inte om hållbarhet.

Du kan plugga in/ut en vanlig USB enhet hundratusentals gånger.
Att den är pläterad med guld ändrar inte hållbarheten.

Guld används på kontaktdon för analoga signaler pga att guld inte oxiderar.
Digitala signlar är ettor och nollor och har en checksumma för att verifiera att överföringen är korrekt.

Nätagg har inte guldplättering, du är nog förvirrad och tänker på 80 Plus Gold som är en certifiering för nätagg, det är bara ett namn som indikerar att nätagget kan drivas med viss effektivitet och innebär inte att nätagget har guldplätering någonstans.

För att fylla på lite, det är lustigt hur folk köper allt trams om guldplätering. Det finns t.om. guldpläterade optiska kablar, det visar ju på hur otroligt oinsatta eller lättlurade folk är. Samtidigt ganska komiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

NAOS är inte formad från grunden, den har skapats av en befintlig mold som LAVIEW har tagit fram. Finns mig veterligen ingen mus från något nordiskt varumärke som är helt designat av "egna designers". Prototyperna du har sett (i frigolit eller plast) är en av flera avarter som LAVIEW har gjort för att särskilja musen från andra varumärken som köper samma mus. På sin höjd har LAVIEW tagit fram ett nytt topskal till kund, men det är långt ifrån "en egen design".

Som sagt samma referens design. Dock träffat diverse designers som faktiskt får löner ifrån nämnda varumärken för att skapa dessa " top skal". Och har själv sett prototyp ritningar gjorda in house också i Sverige ;). Men visst jag håller med dig delvis då det oftast ser ut som du beskriver. Dock är kostnaderna enorma för små gaming gear företag att helt skapa något från scratch på egen hand, så det är inte så konstigt att det ser ut som det gör. Samma sak gäller ju även mekaniska tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk

Ser intressant ut. Förhoppningsvis kan jag prova den någonstans, även om inte har någon anledning alls att byta ut min Qpad 5K.