Permalänk

Ny low-profile processorkylare

Hej, jag har en i7 3770k som sitter monterad med standardfläkten på ett MSI-B75MA P45. Ligger på 20 grader i idle så det är inget med fläkten som inte kyler bra det är bara ljudet... Vill ha en fläkt som passar och inte låter så mycket, vill att den ska kyla antingen lika bra som denna eller bättre.

Det jag tänker är problemet är att denna nuvarande standard-fläkt sitter knökat precis brevid RAM-Minnena, dom nuddar varandra så low-profile är ända utvägen vad jag tror. (sista gången jag köper ett m-ATX mobo)
Har kollat lite på denna http://www.inet.se/produkt/6308801/noctua-nh-l9i-low-profile-... fast det står dock att den inte rekommenderas om man har högre än 65w processor (min ligger på 77w)
Några andra tips?

Visa signatur

Burken: i7 3770, Gainward GTX 670 2gb, Kingston HyperX blue 16gb 1600mhz, Kingston HyperX 120gb SSD, EVGA NEX750g, Corsair h60i, Corsair Obsidian 650d.

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du vill ha lowprofile kylare? Med tanke på att ditt chassi säger: CPU cooler height: 196.0 mm

Och 20 idle med orginalkylaren låter helt klart skumt.

Permalänk
Medlem

Hur hög får kylaren vara då?

'Fullstora' 3e-parts-kylare reser sig ju ofta över low-profile minnen och kan eventuellt funka bättre än en low-profile.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse9292:

Får man fråga varför du vill ha lowprofile kylare? Med tanke på att ditt chassi säger: CPU cooler height: 196.0 mm

Och 20 idle med orginalkylaren låter helt klart skumt.

Jag vet, förstår det inte heller. Får den siffran med HWmonitor... Med tanke på att den ligger klockad också så borde det mer vara rätt med 60?

Low-profile kylare tänker jag bara så att dom inte kommer trängas med minnena fast det kanske var en tokig tanke, har ett par kingston hyperX blue (low -profile minnen)

Edit: Nu ligger den ungefär på 45 grader i idle, kanske var någon felmätning med HWmonitor när jag kollade..

Visa signatur

Burken: i7 3770, Gainward GTX 670 2gb, Kingston HyperX blue 16gb 1600mhz, Kingston HyperX 120gb SSD, EVGA NEX750g, Corsair h60i, Corsair Obsidian 650d.

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Hur hög får kylaren vara då?

'Fullstora' 3e-parts-kylare reser sig ju ofta över low-profile minnen och kan eventuellt funka bättre än en low-profile.

Ja det har du rätt i, men höjden måste då vara över mina minnen för att dom sitter så tätt minnena är som innan sagt kingston hyperX blue low-profile

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbvEri:

Hej, jag har en i7 3770k som sitter monterad med standardfläkten på ett MSI-B75MA P45. Ligger på 20 grader i idle så det är inget med fläkten som inte kyler bra det är bara ljudet...?

Att original fläkten ligger på 20 i idle verkar skumt, min i5 2500k och i5 760 låg på ca 65-70 i idle

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Skrivet av QviW:

Att original fläkten ligger på 20 i idle verkar skumt, min i5 2500k och i5 760 låg på ca 65-70 i idle

Nu när jag har klockat den till 4,4ghz säger HWmonitor att jag ligger på 45-50 i idle... några tips på kylare?

Visa signatur

Permalänk

Finns ingen anledning att köpa den när du kan få en riktigt bra kylare som kyler dubbelt så bra för en hundring extra
http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2

Vill du inte betala 500 spänn för en CPU-kylare så finns andra märken som klarar kylning nästan lika bra och är knäpptysta dom med
http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Visa signatur

- i7 2600K @ 4,8GHz - MSI GTX 770 - Fractal Design 1000W R3 - 8 GB DDR3 @ 2000 MHz - 250GB Samsung 840 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbvEri:

Ja det har du rätt i, men höjden måste då vara över mina minnen för att dom sitter så tätt minnena är som innan sagt kingston hyperX blue low-profile

Måste säga att jag blir fundersam. Det är ju låga minnen? Antar att det beror på matx kortet. Vad har du för moderkort? Personligen tycker jag att du kan hitta en billig tornkylare. Men dom där minnena bör inte påverka något alls?

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse9292:

Måste säga att jag blir fundersam. Det är ju låga minnen? Antar att det beror på matx kortet. Vad har du för moderkort? Personligen tycker jag att du kan hitta en billig tornkylare. Men dom där minnena bör inte påverka något alls?

Det är moderkortet, minnena ligger emot processorkylaren.... har ett MSI B75MA-P45 (första och sista gången jag köper mATX)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Gunsnroses:

Finns ingen anledning att köpa den när du kan få en riktigt bra kylare som kyler dubbelt så bra för en hundring extra
http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2

Vill du inte betala 500 spänn för en CPU-kylare så finns andra märken som klarar kylning nästan lika bra och är knäpptysta dom med
http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Blir nog en sådan noctua då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prova en nyare version av HWMonitor nått e galet, 20 grader är en omöjlighet i idle med luftkylare, såvida du inte har lådan utomhus om vintern eller har ruskigt kalllt inne
Räkna med 5-7 grader över rumstemp som bäst med en luftkylare av största modell, men då går fläkten på bra och du har i övrigt ett mkt väl-ventilerat chassie, skall det vara tyst så ligger nog idle runt 30, det är min erfarenhet iaf.

Men du har ju low-profile minnen, då kan du ha vilken tornkylare du vill, bara chassiet sätter stopp, ta den du tycker är snyggast

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk

finns många om inte flesta luftkylare som passar för höga minnen. är du orolig endå så varför inte slutet vattenkylare?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

finns många om inte flesta luftkylare som passar för höga minnen. är du orolig endå så varför inte slutet vattenkylare?

Fast han har inte för höga minnen, han har lägsta möjliga

edit: Kollade in moderkortet men tyckte inte att ram minnet satt så jäkla nära. Att det låter mycket beror nog mer på att det är stock kylare.
Du har fått fina tips på luftkylare Vill du ha ännu dyrare så finns även noctua d14 för strax över 600 men då är ju 212+ mer prisvärd.