Går alltid till skrivbordet

Permalänk
Medlem

Går alltid till skrivbordet

Har precis hämtat och installerad windows 8, hade windows 7 innan. Installerade så att jag behöll allting jag hade. Det verkar ju funka, har dock inte använd så länge. Men varför går den alltid till att visa skrivbordet, om jag i start skärmen trycker till exempel att starta anteckningar, så efter det går det alltid till skrivbordsläget, även om jag stänger anteckningar, så får jag gå i hörnet och välja att visa Start.
Har två skärmar, andra skärmen visar alltid skrivbordet, men tycker den ena borde visa Start om man inte väljer att gå på skrivbordet. Eller om jag trycker på kalkylator som öppnas i skärm 2, men likväl går skärm 1 till att visa skrivbordet.
Kanske finns nån inställning någonstans, har som sagt inte haft 8an mer än en timme.

Edit: Antar att det ska vara så. Ja, tar väl en stund att vänja sig vid åttan. Annars av det lilla jag tittat, så verkar den trevligt.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk

Det är för att startskärmen i Win8 är egentligen en stor startmeny.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Avstängd

Startskärmen är bara en startmeny, fast i helskärm och som är öppen efter systemstart. Öppnar du ett skrivbordsprogram från start så hamnar du på skrivbordet och är kvar där även efter stängning av programmet i fråga, precis som att startmenyn inte hade kommit upp igen efter du stängde ett program på tidigare versioner.

Permalänk
Medlem

Har också precis installerat Win8 och det kommer nog ta ett tag innan man vant sig. Dock blev jag lite frustrerad på hur omständigt och ologiskt, vissa saker är. Tog mig en bra stund bara att komma på hur jag skulle stänga av datorn...
Om man vill ha flera användare så är det bara en som visas när man startar upp datorn och vad jag fattar det som, den senaste.
Sen fungerar inte mitt WiFi, trots att WiFi kortet är installerat och ok i enhetshanteraren. etc..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD