Använda mediaknappar (F1-F11) utan att hålla in fn?

Permalänk

Använda mediaknappar (F1-F11) utan att hålla in fn?

Jag har en hp 4520s med mediaknappar i F-knapparna. Dvs höjer ljudet med fn+f9 osv..
Jag har länge försökt hitta någon lösning som gör att jag kan använda dem utan fn. Det brukar gå att ändra i BIOS så att mediaknapparna har högst prio men det går ej på denna modell. Har även försökt med några program men det har funkat ganska dåligt..
Finns det någon BRA lösning på det här eller ska man överleva med ett halvkasst program?

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem med mitt Qpad MK-85 tangentbord där mediaknapparna inte fungerar i Winamp när Qpads mjukvara är igång. Jag löste det genom att gå in i Winamp och skapade nya hotkeys där jag använde mig av skift+F#.

Om du vill att dina mediaknappar ska fungera i alla program eller i Windows själv så finns det program där du kan programmera om tangentbordsknapparna och även skapa hotkeys, som t.ex. skift+F#. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad dessa program heter men det borde inte vara så svårt att googla sig till.

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skater93:

Jag hade ett liknande problem med mitt Qpad MK-85 tangentbord där mediaknapparna inte fungerar i Winamp när Qpads mjukvara är igång. Jag löste det genom att gå in i Winamp och skapade nya hotkeys där jag använde mig av skift+F#.

Om du vill att dina mediaknappar ska fungera i alla program eller i Windows själv så finns det program där du kan programmera om tangentbordsknapparna och även skapa hotkeys, som t.ex. skift+F#. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad dessa program heter men det borde inte vara så svårt att googla sig till.

Sharpkeys?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

AutoHotkey

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Udihow:

AutoHotkey

Yes det är vad jag kör med just nu, funkar väl helt ok men är ganska svårt att programmera!
Men annars kan jag rekommendera det.

Permalänk
Medlem

Spinner vidare på denna "gamla" tråd
Har en ASUS ROG G75VW och undrar samma sak? hittade detta efter lite googling https://www.howtogeek.com/235351/how-to-choose-whether-your-f... men inget värkar funka på denna.
På min andra dator kan jag ändra i bios men hittar det inte i denna.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.