Hjälp. JM micron. Hittar inget vid uppstart.

Permalänk

Hjälp. JM micron. Hittar inget vid uppstart.

Hej!

Kort en historia då, håller på att flytta så datorn har varit stående utan ström i säkert en månad innan jag idag fick tid till att koppla ihop allt igen. Då vill den inte starta.

Ett meddelande kommer upp innan Windows börjar ladda, efter detta meddelande svartnar skärmen och den får ingen signal.

I meddelandet står följande ungefär:

"JMicron Technologies, PCI Express to SATA 2 Host Controller ROM V1.07.23
Detecting drives; Done; No drives found"

Detta har aldrig hänt förut, jag har rensat bios osv osv. Trodde det först var mitt grafikkort men måste väl vara något med moderkortet?

Snälla hjälp mig SWEC, blir fan galen. Har slut på idéer!

/Rikard

Permalänk
Medlem

Utan att du skriver Moderkort så blir det svårt att felsöka.

Edit:
Vet du om du använder de portar som är kopplade till det chippet.
Annars kan det vara så att din "boot order har blivigt fel i uefi/bios"

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Förlåt, glömde av det helt.

Har ett Asus P8Z68-V mobo, Evga 670 gf, i7 processor osv.

Tack!

Permalänk

Kommer in i Windows i felsäkert läge. Lyckades få bort JM micron checken genom bios.

Men startar inte i normalläge Hur ska jag göra?? Ta bort alla hdds utom min Windows hdd? Detta börjar bli irriterande..

Permalänk

Ingen som kan något? Börjar bli förtvivlad här!

Permalänk

Har inte så jättebra kunskaper kring detta men kanske kan bidra med något.

Testa att koppla din bootdisk till en annan port i moderkortet ? Kan vara värt ett försök

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Först JMicron är ett kontroller-chip till din hårddisk, och chipet verkar inte hitta din hårddisk.
Börja med att kolla att inga sladdar åkt ur hårddisken.
Har inga sladdar åkt ur och all verkar ok, flytta SATA-kabeln till det andra chipet (normalt olika färg på portarna)
Se till att du inte stängt av något av chipen i bios.
Kontrollera boot-ordning på hårddiskarna i bios.

Annars är det tyvärr ganska vanligt att hårddiskar går sönder i flytten då de är känsliga för stötar (om det inte är SSD dvs)

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk

Har testat att flytta kabeln idag, till alla olika sataportar, men problemet kvarstår fortfarande..

Riktigt konstigt, något konstigt samtidigt är att min bios inte syns, eller det blir inte centrerat i skärmen så ser inte alla punkter och menyer. Fattar fan inte..

Självklart kan det ha pajat, men kommer fortfarande in i windows i felsäkert läge. Och om jag minns rätt så finns alla diskar kvar där, aldrig varit med om något mer krångligt! Finns det någon firmware till min SSD hårddisk som man kan uppdatera kanske? Har laddat hem nya drivrutiner till jm micron, uppdaterat bios. Ja, det som finns. Som sagt, det enda jag gjort med datorn är att jag har flyttat den och den har stått utan ström i dryga månaden..

Tack för all hjälp än så länge, men kom med mer förslag. Alla ideér ni har!

Permalänk

Såg att jag har ju kvar garantin på min SSD hdd om det är den är trasig.. Någon som någon idé på hur jag kan kontrollera om den är trasig? Så jag inte åker på straffavgift för att lämnat in en fungerande produkt.

mvh