SSDn är snart full. Hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Det spelar ingen roll om man disablar pagefilen. Du kommer för eller senare stöta på patrull i.om. att vissa program "kräver" att du har en pagefil. Såvida du inte gillar och titta på blåskärmar förstås.

MYT!

Nej, men nästan. Jag har faktiskt stött på ett enda program som krävde påslagen pagefile (av ingen anledning alls; idiotprogrammerare), och det var första spelet i STALKER-serien. Förutom det lilla snedsteget så har jag haft pagefile avslagen sedan jag skaffade min första ssd 2009, på alla mina datorer, och det har blivit problem exakt noll gånger.

Det gäller förstås bara att ha tillräckligt med arbetsminne, men minne är snudd på gratis så det är bara att köpa mer!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Det spelar ingen roll om man disablar pagefilen. Du kommer för eller senare stöta på patrull i.om. att vissa program "kräver" att du har en pagefil. Såvida du inte gillar och titta på blåskärmar förstås.

Okej, då har jag haft tur i 2 månader då eller så har jag inga program som kräver en pagefile

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Okej, då har jag haft tur i 2 månader då eller så har jag inga program som kräver en pagefile

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge du har tillräckligt med ram så finns det inga program som kommer kräva pagefile.

Pagefile är en reserv när vanligt ram-minne tar slut det är allt.

Sluta gissa plz!

Permalänk
Medlem

Även om man väljer att lägga iTunes biblioteket på en annan disk så kan man inte bestämma (vad jag vet) i iTunes var säkerhetskopian för ens enheter som iPhone, iPad etc hamnar. De äter plats på min ynka 40GB disk också och är ett gissel. Väljer du att bara säkerhetskopiera till molnet så behövs inte säkerhetskopian för alla program på datorn, jag har själv inte gjort detta än men hört att det ska vara så :/. Du kan även skapa nån slags virtuell genväg direkt i systemet med hjälp av junction som pekar på en annan disk och katalog. Så din iTunes mapp på c: är tom och pekar mot en annan katalog, har själv inte vågat mig på detta men läst om det. Typ här.
http://blogchampion.com/2012/05/22/how-to-change-itunes-devic...

Permalänk
Medlem

Har du mycket ram bör man disabla pagefile.sys eftersom det går mycket snabbare att läsa och skriva till ram än från hårddisk.
Samt att du slösar på antalet writes på din ssd om du har den där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luzer:

Även om man väljer att lägga iTunes biblioteket på en annan disk så kan man inte bestämma (vad jag vet) i iTunes var säkerhetskopian för ens enheter som iPhone, iPad etc hamnar. De äter plats på min ynka 40GB disk också och är ett gissel. Väljer du att bara säkerhetskopiera till molnet så behövs inte säkerhetskopian för alla program på datorn, jag har själv inte gjort detta än men hört att det ska vara så :/. Du kan även skapa nån slags virtuell genväg direkt i systemet med hjälp av junction som pekar på en annan disk och katalog. Så din iTunes mapp på c: är tom och pekar mot en annan katalog, har själv inte vågat mig på detta men läst om det. Typ här.
http://blogchampion.com/2012/05/22/how-to-change-itunes-devic...

On your D drive, create a folder to hold your music.

in iTunes, in the preferences, under the ADVANCED tab, locate the iTunes Music Folder setting, and click the CHANGE button. Browse to the folder you created for your music and click OK.

Your new location is now set, but your music is still on "C". What you need to do next is go to the ADVANCED menu, and choose CONSOLIDATE LIBRARY. This will COPY your music from the C drive to the D drive in your new music folder.

Permalänk
Medlem

Eller så avinstallerar du itunes och när du installerar om det så väljer du d:\itunes istället för c:\program files\itunes typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Så länge du har tillräckligt med ram så finns det inga program som kommer kräva pagefile.

Pagefile är en reserv när vanligt ram-minne tar slut det är allt.

Sluta gissa plz!

Nej, windows placerar också program som ligger och kör i bakgrunden i pagefilen för att frigöra ram minnet, men på SSD's gör pagefilen mer skada än nytta

den tar både stor plats och skriver onödig data, då tar man hellre en BSOD (har inte hänt mig på 2 månader) och ökar livslängden på sin ssd och frigör utrymme..

allt står tydligt i den guiden jag länkade som jag bad han läsa innan han disablade pagefilen så han vet vad han gör..

om man tvunget ska ha kvar pagefilen ska den ligga på en vanlig mekanisk HDD!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Rekordmedlem

Om man har mycket ram är det bara att lägga pagefilen på ramdisk, det fungerar bra, problemen är mest med gamla prog och de kan inte hantera över 4GByte, det är sällan som ram verkligen tar slut utan det handlar om att proggen förväntar sig att kunna växla ut ram, man kan även lägga diverse tempmappar på ramdisken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.