Permalänk

kan ej ha båda bildskärmarna i 1080p

tjena, har ett väldigt irriterande problem med mina skärmar..

den första är en BenQ G2420HDBL, kopplad med adapter DVI>VGA (ingen höjdare, jag vet)
och den andra är en 42" tv från philips, mer behöver jag nog inte säga, kopplad med adapter DVI>HDMI

vill alltså ha datorskärmen som huvudskärm och TVn för film och sådant, såklart.
men vid val av huvudskärm så väljer man den som skall spela helskärmsprogram, spel, film osv. där hamnar även startmenyn och skrivbord.

Det verkliga problemet är att efter att jag kopplat in min tv så kan jag inte ha skärmen i rätt upplösninsg (1920x1080) utan kan bara ha det på den skärm man väljer som huvudskärm. och jag vill alltså ha båda i hd..

använder mitt gamla XFX radeon 4890 xXx edition med 2x dvi ut.
använder AMD VISION Engine control center om det är till någon hjälp.. är det ny utrustning som gäller för att lyckas med detta?

Permalänk
Medlem

Är det samma upplösning på TVn som på skärmen?
Osäker, men har för mig att man måste ha samma upplösning på båda skärmarna man har inkopplade. Kan dock vara ute och cykla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeePee:

Är det samma upplösning på TVn som på skärmen?
Osäker, men har för mig att man måste ha samma upplösning på båda skärmarna man har inkopplade. Kan dock vara ute och cykla...

Nä, jag har haft skärmar med olika upplösningar inkopplade. Så, så kan det inte vara.

Permalänk
Skrivet av pollisoong:

tror nog du behöver byta till något 7000serie kort (beroende på vad resten av delarna är) köra dvi med skärm och hdmi till tv inte dvi>hdmi.

hur kommer det sig? dvi>hdmi är väl digitala signaler båda delar men dvi>vga måste vra analoga? vad skulle skillnaden bli om jag använde dvi, dvs digitalt till skärmen också?

Skrivet av GeePee:

Är det samma upplösning på TVn som på skärmen?
Osäker, men har för mig att man måste ha samma upplösning på båda skärmarna man har inkopplade. Kan dock vara ute och cykla...

har just nu olika upplösningar i inställningarna för att 1920x1080 inte finns att välja till skärmen.. har dock haft den i 1080 tidigare då jag hade min benq och en LG flatron w1942S samtidigt.. kunde dock inte ha 1080 på LG,n men den är heller inte någon HD-skärm vad jag vet.

Permalänk
Medlem

vga ger ut max 1680 x 1050
dvi/hdmi ger ut HD allt från 720p till 1080p o högre.

och för att man ska få ut max upplösning på båda gäller de att du har en tv som är FULLHD inte HD Ready!

FULL HD = 1080i/1080P
HD READY = 720P ...

även förtydliga det hela med HDMI och dvi. hdmi = film kabel typ finns 1.3 utan ljud och 1.4 med ljud, och dvi = spel kabel som kan ge dig högre HZ om du har till exempel en 120hz skärm.

lite mer info kolla länkarna nedan som förtydligar deta på ett enklare sätt än vad ja skrev..
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/bild-o...
http://homeservershow.com/vga-dvi-hdmi-displayport-explained....

Permalänk
Rekordmedlem

Hdcp kommer att blockera icke hdcp enheter så om man ansluter en enhet som använder hdmi så kan inte få ut högsta upplösning med den kombinationen du gjort, du måste välja bort vga eller hdmi, vga stödjer inte hdcp medan hdmi kräver det, dvi stödjer det men kräver det inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hdcp kommer att blockera icke hdcp enheter så om man ansluter en enhet som använder hdmi så kan inte få ut högsta upplösning med den kombinationen du gjort, du måste välja bort vga eller hdmi, vga stödjer inte hdcp medan hdmi kräver det, dvi stödjer det men kräver det inte.

det skulle alltså fungera om jag har dvi till skärmen? det finns dvi på den och både tv och skärm ska vara full HD.
använder vga för att det följde med då jag köpte den och har inte haft anledning till att byta förrens nu.. men det skulle alltså fungera?
fungerar gör det ju nu med, fast skärmen har fel upplösning. ;P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LuffarN92:

det skulle alltså fungera om jag har dvi till skärmen? det finns dvi på den och både tv och skärm ska vara full HD.
använder vga för att det följde med då jag köpte den och har inte haft anledning till att byta förrens nu.. men det skulle alltså fungera?
fungerar gör det ju nu med, fast skärmen har fel upplösning. ;P

Ja det borde fungera med dvi.
Det är bara om du behöver 2 duallink överföringar det kan strula, alla kort stödjer inte det men ska du bara köra ut "fullhd" så bör det fungera bra på båda portarna på grafikkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.