Ska få ett utbyteskort, men vad ska jag välja?

Permalänk

Ska få ett utbyteskort, men vad ska jag välja?

Hej!

För ungefär en vecka sedan så "försvann" bilden när jag kikade på film på datorn, jag gjorde en snabbkoll och kunde konstatera att det var mitt grafikkort som hade havererat, kortet tog helt enkelt inte emot ström, fläktarna var helt döda.
Nu används datorn som vanligt tack vare att jag använder mig av moderkortets HDMI-utgång.

Det trasiga grafikkortet är ett Sapphire Radeon HD7850 1Gb
Är det vanligt att dessa kort pajjar eller har jag bara haft lite otur?

Jag har kontaktat Komplett.se där jag köpte datorn och jag ska få ett utbyteskort. Kunde även lägga fram som önskemål om en helt annan modell/märke t.ex. Nvidia i ungefär samma prisklass och prestanda.

Men min stora fråga är helt enkelt, vad för Nvidia-grafikkort har ungefär samma prestanda och ligger i samma prisklass som Radeonkortet som havererade?

/Stygga_Spöket

Permalänk
Medlem

Ett GTX650Ti är ungerfär i samma prisklass men jag skulle valt ett 7850 ev. 2gb istället.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

GTX 650 Ti är i samma prisklass men presterar betydligt sämre än 7850. Vill du övergå till NVIDIA rekommenderar jag GTX 660 för några hundringar mer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Att grafikkort går sönder, det är sånt som händer och det är därför det finns garanti. Nvidia håller inte bättre än AMD.
Pris/prestanda så skiljer det rätt så mycket. ett 670 kostar som ett 7970 men 7970 presterar lite bättre än 680.
Det är dyrt att vara grön
Håll dig till AMD, vill du lägga pengar emellan och få ett bättre kort, ta ett 7950, kostar som ett 660ti men presterar som ett 670.

Vad du än väljer, ta inte ett kort som har referenskylare.

Edit: sen får du med 3 spel om du tar 7950, har du redan fått 2 av spelen med ditt 7850 så kan du ju sälja dom, och där får du igen en stor del av prisskillnaden mella ditt 7850 och 7950

http://blogs.amd.com/play/this-holiday-never-settle/

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

så han ska kräva att få ett bättre kort än vad han har köpt? haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så han ska kräva att få ett bättre kort än vad han har köpt? haha

Han skrev ju att han kunde välja modell

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Han skrev ju att han kunde välja modell

jo i samma prisklass ja, ett med 2 gigs minne är inte i samma prisklass

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

jo i samma prisklass ja, ett med 2 gigs minne är inte i samma prisklass

Man får ju naturligtvis lägga pengar emellan om man vill ha ett dyrare kort.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Man får ju naturligtvis lägga pengar emellan om man vill ha ett dyrare kort.

men så är inte fallet, TS får välja ett annat kort i samma prisklass, självklart är ett med två gig i minne bättre, men dyrare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

men så är inte fallet, TS får välja ett annat kort i samma prisklass, självklart är ett med två gig i minne bättre, men dyrare.

Jo så är fallet. Varför skulle komplett neka han om han vill ge dom mer pengar? Har aldrig hört nån som har blivit nekad det förut

Sen är inte alls ett 7850 med 2gb självklart bättre än ett med 1gb. Med ett kort så är kortet med 1gb bättre eftersom det är billigare och det har ändå inte tillräckligt med kraft för att köra tex bf3 på ultra, ett av få spel som kräver mer än 1gb. Men kör du crossfire så är 2gb bättre.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Jo så är fallet. Varför skulle komplett neka han om han vill ge dom mer pengar? Har aldrig hört nån som har blivit nekad det förut

Sen är inte alls ett 7850 med 2gb självklart bättre än ett med 1gb. Med ett kort så är kortet med 1gb bättre eftersom det är billigare och det har ändå inte tillräckligt med kraft för att köra tex bf3 på ultra, ett av få spel som kräver mer än 1gb. Men kör du crossfire så är 2gb bättre.

då måste du nog läsa första inlägget en gång till, TS får byta till ett annat kort i samma prisklass, ligger ett 7850 med två gig minne inom samma prisklass?
det är det jag pratar om, sen om TS vill byta upp sig till ett bättre och lägga pengar emellan är en annan fråga.

Men TS första inlägg handlar om ett kort i samma prisklass, ok?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

då måste du nog läsa första inlägget en gång till, TS får byta till ett annat kort i samma prisklass, ligger ett 7850 med två gig minne inom samma prisklass?
det är det jag pratar om, sen om TS vill byta upp sig till ett bättre och lägga pengar emellan är en annan fråga.

Men TS första inlägg handlar om ett kort i samma prisklass, ok?

Men snälla sluta nu. Har TS frågat om han får byta till ett dyrare kort? Nej det har han inte. Man får Alltid byta till ett dyrare kort.

Ring komplett och fråga, jag orkar inte försöka förklara för dig nå mer.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Men snälla sluta nu. Har TS frågat om han får byta till ett dyrare kort? Nej det har han inte. Man får Alltid byta till ett dyrare kort.

Ring komplett och fråga, jag orkar inte försöka förklara för dig nå mer.

nej precis, TS har inte frågat om att byta till ett dyrare kort, det är ju det jag har sagt hela tiden. TS frågade vilket kort som är i samma prisklass, men då folk länkar kort i en helt annan prisklass så förvirrar det ju bara TS mer.

Permalänk
Medlem

TS kanske betalade 2000:- för ett HD7850 1GB om det var ett antal månader sedan.

I så fall, ersätts han då med ett kort i 2000kr-klassen eller ett kort i HD7850 1GB-klass?

Jag vet inte....

Visa signatur

Intel i7 4770K, Asus Z87-A, Corsair 24GB CL9 1600MHz Vengeance LP, Noctua NH U12F, EVGA GTX1070, Fractal Design Define R3, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB, EVGA G2 850W