vad är det som händer med alla gamers nu för tiden ????

Permalänk

vad är det som händer med alla gamers nu för tiden ????

har ni vunnit på lotto ??

varannan tråd handlar om 690 eller titan, titan x2 eller x3, till o med någon som undrade om 690x3 funkar??

ehumm, rätta mig, men lägger man verkligen upp till 30000:- för graikkort för att spela spel i 150fps, när dom kan spelas fullt dugligt i 40-50fps med ett kort för 3000kr typ..

fattar noll------ och jag som tänkte att jag skulle vara riktigt brutal om jag beställde ett 7970, jaja, hehe..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Tror medelåldern höjts väldigt mycket på spelare jämfört mot "förr". Vilket borde resultera i jobb och ordning på ekonomi (och möjligheten att ta lån såklart).

Edit: O varför inte spendera 15-30k på datorer om det nu är ens hobby istället för golfklubbor t.ex (golf är f.ö det mest agressionsframkallande elände jag någonsin varit med om).

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Inaktiv

Kanske mycket snack o mindre verkstad? Därtill kanske folk köper kort i mellansegmentet istället?

Sen har en del folk mycket pengar, eller smslånar osv? Många gamla gamers är väl runt 25-35 år gamla o har kanske lite cash över än någon som går i gymnasiet osv?

Vissa kör på avbetalning o bryr sig inte helt enkelt?

Men visst undrar jag också varför man ska med tre titan kort om man nu inte har som hobby att poäng i 3dmark,.

Permalänk
Medlem

SMS-lån, trollning, dagdrömmeri, hets och avundsjuka?

Permalänk
Medlem

Det finns dem som prioriterar spel, det finns andra som köper bilar för 400-600 tusen kronor(ser inget negativt med det).
Folk som har jobb som hellre köper grafikkort för 10-20 tusen istället för att resa bort osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

(golf är f.ö det mest agressionsframkallande elände jag någonsin varit med om).

Då har du inte sett arga gamers.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Jag själv går på gymnasiet och har en rätt bra dator, ska även köpa ny processor i sommar/höst och sedan 3 skärmar när jag hittar någon som jag vill ha (27" ska det vara också)

Hur har jag råd?
1 : Det är min hobby så jag prioriterar det över annat
2 : Jag önskar mig pengar i julklapp och födelsedags presenter
3 : har ingen moppe och har inte haft någon heller, en snubbe jag känner la ner 30k+ på en moppe, nu har han en epa också etc, en tjej jag känner har 3st hästar, inte heller så billigt tror jag..(?), och en annan kompis köpte en jävla moppebil för 70k..
så det berors helt enkelt på vad man prioriterar, sen har väll kanske majoriteten även jobb (många vuxna gamers, speciellt på swec)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Då har du inte sett arga gamers.

Var i min ungdom en gamer med ytterat dåligt humör, men inte tusan var det lika illa som på golfbanan

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag själv går på gymnasiet och har en rätt bra dator, ska även köpa ny processor i sommar/höst och sedan 3 skärmar när jag hittar någon som jag vill ha (27" ska det vara också)

Hur har jag råd?
3 : har ingen moppe och har inte haft någon heller, en snubbe jag känner la ner 30k+ på en moppe, nu har han en epa också etc, en tjej jag känner har 3st hästar, inte heller så billigt tror jag..(?), och en annan kompis köpte en jävla moppebil för 70k..
så det berors helt enkelt på vad man prioriterar, sen har väll kanske majoriteten även jobb (många vuxna gamers, speciellt på swec)

Skulle nog passa in i den här kategorin, fast jag inte har så överdrivet bra dator så läggs alla mina pengar på den ( nästan iaf ).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Administrativ avgift

12år och inga cash ???

OT: jag sommarjobbar byter var 3de år ev 4 bygger extremnt så det håller! Och för att utnyttja 2560x1440 i 120hz (Korea skärm). Bygger för att det är en hobby och överklocka är skoj!

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Helt vansinnigt. Även om jag hade haft 120mille+ på kontot hade verkligen inte köpt dom grafikkorten för 30k för att sedan skryta om det på internet eller få höga poäng i någon meningslös benchmark.. SLI med GTX titan är på gränsen att jag hade köpt, men TRI sli alltså, går hellre till närmsta luffare och skänker honom 10k än köper ett tredje kort.

Permalänk
Medlem

Precis... jag seglar inte och jag reser aldrig utomlands. Åker på någon festival på sommaren och det är min semester det. Skulle kunna lagt 100.000 om det vore så--- fast 10.000 bara för ett grafikort tycker jag är mer eller mindre vansinnigt.

Jag spelar och då kan man lägga ner lite på det. Men personligen så börjar intresset svalna, wow faktorn finn inte där längre... Får se om BF4 blir något buggigt laggit hellvete med en hitbox krypande som en snigel efter gubben då lägger jag nog ner det där med att köpa dyre grejer... Då är 10k helt fel för mig.

I alla fall så förstår jag det, själv ser jag lite dåligt och vill därför ha en stor och bra skärm så kan nog lägga några tusen extra där med

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Sms lån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

SMS-lån, trollning, dagdrömmeri, hets och avundsjuka?

Lutar åt avundsjuka? Jag har fru samt 2 katter, vi har båda jobb och har gaming som hobby. Vi bor i en bostadrätt samt har bra inkomst och ekonomi. Vi har runt 22-23 tusen över till mat/nöjen per månaden. Ofast sparas det mesta eller används till ammortering av lånet, igår unna jag mig ett Titan för att pensionera 2st 570 i SLI!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Avstängd

Smakar det så kostar det, trött på alla som ifrågasätter de som är intresserade av titan och andra högpresterande produkter. Troligen ligger problemet i att swec består av en salig blandning av barn/studenter/vuxna med jobb. Så klart de ekonomiska förutsättningarna ser helt annorlunda ut för de olika målgrupperna och den starka kraften avundsjuka kommer in i bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

har ni vunnit på lotto ??

varannan tråd handlar om 690 eller titan, titan x2 eller x3, till o med någon som undrade om 690x3 funkar??

ehumm, rätta mig, men lägger man verkligen upp till 30000:- för graikkort för att spela spel i 150fps, när dom kan spelas fullt dugligt i 40-50fps med ett kort för 3000kr typ..

fattar noll------ och jag som tänkte att jag skulle vara riktigt brutal om jag beställde ett 7970, jaja, hehe..

Problemet kommer när man har en eller flera högupplösta skärmar. Då kan man inte spela i duglig fps för ett grafikkort för 3000 kr

Permalänk
Medlem

Jag är 36 år gammal men mitt gtx680 funkar jättebra än?

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pixo:

Jag är 36 år gammal men mitt gtx680 funkar jättebra än?

Jaha, vad vill du säga? 680 har väl aldrig setts som ett speciellt billigt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Även om Swec på senare tid har fått allt fler yngre medlemmar så finns här en hel del folk som tjänar en fin slant varje månad, sparar man samt prioriterar rätt så är det inga konstigheter att kunna uppgradera sin dator en eller flera gånger varje år.
Räknar man även bort bil som en del faktiskt gör så finns där även en hel del pengar över till annat.

Visa signatur

FD Torrent Compact | Corsair RM850x | Gigabyte Z790 | Intel Core i9 13900K | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 | Radeon RX 9070 XT Taichi | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

Folk har olika ekonomier, så är det bara.
Jag lägger 10k på bensin(skoter) i vinter istället för att köpa ett titan, hade något ben varit brutet hade det varit åt andra hållet =d

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Lutar åt avundsjuka? Jag har fru samt 2 katter, vi har båda jobb och har gaming som hobby. Vi bor i en bostadrätt samt har bra inkomst och ekonomi. Vi har runt 22-23 tusen över till mat/nöjen per månaden. Ofast sparas det mesta eller används till ammortering av lånet, igår unna jag mig ett Titan för att pensionera 2st 570 i SLI!

Hehe, var rädd att någon skulle ta det där lite för allvarligt. Jag personligen har inte de pengarna att lägga i dagsläget och helt ärligt inte närheten av intresserad då jag har svårt att se "frosseri" som något bra.
Jag har inga invändningar mot att man lägger sina pengar på komponenter istället för högtalare, bilar, fiskar, flygbiljetter eller vad det nu må vara. Så länge man inte råkar illa ut och mår bra av det så kör på säger jag.

Att folk rusar iväg för att köpa den här typen av "galna" grejer gagnar ju även den generella teknikutvecklingen och kommande produktlanseringar så jag är ändå glad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Det där låter som en dröm

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Dummaste jag hört idag, akta dig för att bli en som föraktar dina medmänniskor. Du kommer må dåligt själv.

Tål du inte skämt eller? Lugna ner dig!

Visa signatur

Intel i7 3770k, Asus P8Z77-V - ATX / Z77, Corsair Vengeance Low Profile 16gig 1600mhz, Gigabyte GTX 780ti, Corsair Intern SSD 120GB Force 3, Samsung 840 EVO Series SSD 250GB, 2TB 3,5" HDD 7200rpm, 250GB 2,5" CM Storm Stryker, BenQ XL2420T 24 120hz. Func MS-3 Gaming Mouse, Logitech G510, QPAD CT Pro Mouse Pad, SteelSeries Siberia v2, General LÖS!

Permalänk

Äsch, har en normal lön på nattjobb med ca 20k efter skatt varje månad. 6000 går åt till räkningar och bostadslån, 2000 till mat, 1000 bensin. Lite enkel matte på det så får du fram hur mycket man har att leka med varje månad, alternativt slänga in på sparkontot.

Sen är det väl lite upp till ens livsstil. Jag har inga dyra ovanor som att röka, snusa eller supa varenda helg. Har inget intresse av att resa, spela med pengar eller köpa nya kläder varje månad. Så det blir mycket över för just hobbys.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Hur har jag råd?

Precis moppe och annat dylikt är bara onödigt bär man ändå har bussen;)

Permalänk
Medlem

Har hängt på Swec sedan starten nästan och alltid varit datorintresserad men skulle aldrig kunna köpa Titan. Inte på grund av att jag inte har råd utan pga att jag aldrig köpt dyraste grafikkort innan utan nöjer mig med det näst bästa i prestandaserien. Dvs brukar tex köpa kort som 670 istället för 680. Sedan så skippar jag en generation innan man köper det "näst" bästa grafikkortet med singel gpu igen. Har testat ett kort med dubbla gpu:s och aldrig igen (GX2). Så för min del är Titan helt ointressant. Det är iaf så jag ser på saken. Däremot finns det ju folk som alltid köper det senaste eller vill ha de bästa grafikkort i prestandaklassen.

Av nån anledning så känns det som att både Nvidia och AMD inte tävlar mot varandra längre utan kör sina egna race vilket ger onödigt höga priser på grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Din fru gillar och spela?, trodde det inte fanns så många här i 14 års ålder är det bara Mads smink som regerar.....

Permalänk
Medlem

Jag har ett jobb, samt datorer är min största hobby, en hobby måste få kosta pengar. Datorn jag ska bygga mot våren kommer gå på runt 30k.
Jag börjar redan nu lägga undan ett par tusenlappar i månaden så är det klart sen!
Dessutom lär jag få ett par tusenlappar för min nuvarnade burk, om jag inte behåller den vill säga.

Egentligen är dessa summor småpotatis jämfört mot vad många vänner jag har plöjer ned i sina bilar exempelvis.
Alla har olika ekonomiska förutsättningar helt enkelt.

Permalänk
Jubileumsmästare

Vad är problemet med detta ifrågasättande, riktigt svenskt att inte kunna unna andra framgång och glädje. Allt handlar om prioriteringar. Jag t.ex jobbar mycket för att jag och sambon ska ha det bra och köpa det vi vill ha. Frågar du likadant när någon köper ett dyrt vin t.ex?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

lämnar bara in hunn för shampotest när datorn behöver hårdvara. lätta cash och ren blirn.

Skrivet av SaP:

Din fru gillar och spela?, trodde det inte fanns så många här i 14 års ålder är det bara Mads smink som regerar.....

på tal om djur, nån som har en tam babelfisk tillhanda?

Skrivet av Svaniis:

Vad är problemet med detta ifrågasättande, riktigt svenskt att inte kunna unna andra framgång och glädje. Allt handlar om prioriteringar. Jag t.ex jobbar mycket för att jag och sambon ska ha det bra och köpa det vi vill ha. Frågar du likadant när någon köper ett dyrt vin t.ex?

är inget svenskt med det alls längre, tvärtom. kolla bara på nått sånt där kocktävlingsprogram från både Sverige och USA, (Kockduell vs Hells kitchen tex) inte nog med att det av amerikaner bitchas utan hejd, det görs hur orimligt det än är att ha fog för att gnälla dessutom.

ev gnällande tex för att nån upplevs handla på bekostnad av nån är inte jante däremot, det är en helt rimlig och mänsklig reaktion, även i amerika.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint