Vilken internetleverantör (fiber) ska jag välja

Permalänk
Medlem

Kan INTE rekommendera Alltele, nätet går av och till säkert 1 gång i veckan

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanos:

Vad betalar du för?

100/100

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av rinosaur:

You sneaky bastard
Geif sånt internet

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Bahnhof har transit-avtal med telia så jag ser inte riktigt varför Telia skulle ha så fruktansvärt bättre, och vilken nytta har man med IPv6? Kan man bara hogga hur många IP-adresser man vill? Tror Bahnhof erbjuder IPv6 oxå så länge stadsnätet stödjer det.

Nu låter man väl som en fanboy här, men jag tror att Bahnhof är tillräckligt bra för att det inte ska gå att motivera det högre priset för telia.

Edit: Inte sällan erbjuder de dessutom inte snabbare än 10Mbit vilket är lite konstigt...

Så du påstår att Bahnhof levererar native IPv6 eller 6RD ut till sina bredbandskunder eller?
Stadsnäten levererar nog vad ISP'n vill leverara på deras fiber, vill de leverera IPv6 så då gör de det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Bahnhof it is

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk

Det ska leverera ipv6 native iaf. Men jag vet inte riktigt hur det fungerar. Enligt länken nedan hänger det på stadsnäten. Den är iofs lite daterad

https://www.iis.se/lar-dig-mer/arkiv/bahnhof-v6/

Permalänk

Klockrent Bahnhof.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Det ska leverera ipv6 native iaf. Men jag vet inte riktigt hur det fungerar. Enligt länken nedan hänger det på stadsnäten. Den är iofs lite daterad

https://www.iis.se/lar-dig-mer/arkiv/bahnhof-v6/

De var för native IPv6 stöd men för 6RD behöver inte stadsnäten göra nått så Bahnhof jobbar verkligen hårt för att införa IPv6 till sina kunder.. Not.

Permalänk
Medlem

Om SKA (Säker Kund Anslutning, http://www.sakerkundanslutning.se/) certifieringen ska upprätthållas går det knappt att leverara ipv6 till stadsnäten då i princip nästan all nätverksutrustning inte uppfyller kraven för ipv6. Sen visst ipv6 kan väl vara tekniskt roligt men i övrigt är det totalt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

...Sen visst ipv6 kan väl vara tekniskt roligt men i övrigt är det totalt värdelöst.

Ja, IPv6 är säkert bara en fluga.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja, IPv6 är säkert bara en fluga.

Nej men det är värdelöst anno 2013. En total icke fråga för den vanliga internetanvändaren. Säg ett case idag där det krävs ipv6 för att kunna göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Om SKA (Säker Kund Anslutning, http://www.sakerkundanslutning.se/) certifieringen ska upprätthållas går det knappt att leverara ipv6 till stadsnäten då i princip nästan all nätverksutrustning inte uppfyller kraven för ipv6. Sen visst ipv6 kan väl vara tekniskt roligt men i övrigt är det totalt värdelöst.

Därför är det bra om ISP:erna kan sätta lite krav på stadsnäten och inte bara lallar med..
IPv6 värdelöst?? Jag skulle säga så här i stället IPv4 med NAT är ett stort stort problem för alla som använder Internet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ennuj:

Därför är det bra om ISP:erna kan sätta lite krav på stadsnäten och inte bara lallar med..
IPv6 värdelöst?? Jag skulle säga så här i stället IPv4 med NAT är ett stort stort problem för alla som använder Internet....

95% har ingen aning om att dom kör NAT, 4% bryr sig inte sen har vi 1% kvar som har problem med att kunna öppna portar i sin router. typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ennuj:

Därför är det bra om ISP:erna kan sätta lite krav på stadsnäten och inte bara lallar med..

Det här kan jag hålla med om men att uppgradera ett helt stadsnät med ny utrustning för att kunna köra ipv6 är inget ISP'erna är intresserade av att betala. För höjda nätavgifter till stadsnätet kommer säkert som ett brev på posten om detta skulle ske. Jag låter negativ men jag ser inget businesscase i ipv6 till den stora massan därav att det inte kommer ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Det här kan jag hålla med om men att uppgradera ett helt stadsnät med ny utrustning för att kunna köra ipv6 är inget ISP'erna är intresserade av att betala. För höjda nätavgifter till stadsnätet kommer säkert som ett brev på posten om detta skulle ske. Jag låter negativ men jag ser inget businesscase i ipv6 till den stora massan därav att det inte kommer ske.

Det är därför det är tur att Telia finns som kan förse sina kunder med IPv6 även om stadsnätet är lowtec....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Nej men det är värdelöst anno 2013. En total icke fråga för den vanliga internetanvändaren. Säg ett case idag där det krävs ipv6 för att kunna göra det.

Vilken version det är på transportprotokollet må vara en ickefråga för vanliga internetanvändare på samma vis som de säkert skiter i att kraftledningar har 400kV och att det bara är 220V i vägguttaget. Kraftnät är precis som IPv6 dock en nödvändighet om vanliga internetanvändare även i framtiden skall ha tillgång till internet. Så att säga att IPv6 är värdelöst är inget annat än en skev och osaklig diskussion. Det är inte alla som sitter på en ISP med överskott på IPv4-adresser.

Förresten, Microsofts DirectAccess bygger på och kräver IPv6 så man kan skrota VPN-tunneln. Men det är ju bara "teknisk roligt"

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Har Telia och är kanonnöjd. Kör deras 250/50-100. Får ut 280Mbps ner och 175-150Mbps upp. Innan de shapade trafiken så hade jag hela 975Mbps ner och 500Mbps upp. Det jag gillar med Telia, de har kapaciteten i sitt nät. Och bra peering som jag upplevt också. Har å andra sidan inte erfarenheten av någon annan leverantör. Har aldrig sett anledningen att välja någon annan. Har dock hört gott om Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Jag har Tele2 250/100Mbit. Bredbandskollen och speedtest har aldrig gett mig några vidare bra resultat.
Men jag tankar torrents i 28MB/s och kan skicka i 20MB/s.
Får alltså min korrekta nedladdningshastighet och typ det dubbla uppstöms (~180Mbit/s)

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Telia sen Tele2. Dessa två har riktigt fin transit både i Sverige och Europa.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Bredband2 har haft dom i 5 år aldrig ngt problem bra hastighet låg ms i mätningar

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem

Utan någon kunskap i ämnet så skulle jag valt Bahnhof då de 'troligen' bryr sig mest om kundens integretet av bolagen du nämt. Har precis sagt upp Tele2 då de inte skötte sig. Telia skulle jag inte ens ta i med tång efter en uppväxt med "TELIA ADSL".

Verkar dock helt klart som om det finns ett stöd här på Sweclockers för Bahnhof, så de borde ju sköta sig tycker man...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Man ska komma ihåg att Telia ADSL och fiber är helt olika saker. Svenska kopparnätet är överbelastat och dåligt underhållet. Inte så konstigt eftersom det är påväg att försvinna och ingen vill investera in det.

Man ska också komma ihåg att både Telia och Bahnhof spelar efter samma regler och lagar. Skillnaden är att Bahnhof tar ställning eftersom det gynnar deras intressen, dvs kunder strömmar till vilket resulterar i mer intäkter. Skulle Bahnhof inte tjäna pengar på denna gratis reklam så skulle de inte vara så aktiva.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |